cyclo Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Driver og vurderer å legge opp Ubuntu eller Debian på en minnepinne før jeg drar hjem på ferie i stedet for å drasse med bærbar. Spørsmålet er ganske enkelt hvor stor minnepinne bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 går ut fra du skal ha en persistent innstallasjon som bruker casper-rw loop file for å lagre shait. ubuntu 9.04 krever minst 2GB pinne der casper-rw fila er 1GB. Større pinne gir plass til større fil for mer endringer. Så billig som minnepinner er i dag, hvor du får tak i 16GB pinner til under 200 kr, er det vel lite vits i å gå for det minste. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Den orginale tanken min var å gjøre det ja, men på en kryptert partisjon. Fant etterhvert ut at eneste måte å gjøre det på er å installere som vanlig, for så å patche installasjonen til å bli "live". Akkurat det har jeg ikke tid og ork til, så jeg tenker det blir en vanlig USB-live ting modifisert til å kjøre en kryptert /home Edit: Kjøpte likegreit en _dyr_ 16 GB. Har hatt litt dårlig erfaring med billigere varianter tidligere. Endret 15. juli 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 De som koster under 200 fra storbritannia er SanDisk og kingston. Norsk pri shar absolutt ingenting med kvalitet å gjøre, som du da kanskje skjønner Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Joda Er enig i at pris ikke nødvendigvis avspeiler kvalitet. Men når det blir et hastverkskjøp 6 timer før man drar og man står i butikken og har valget mellom en veldig billig en som man aldri har hørt om før (som i tillegg ser litt shabby ut rent byggmessig) og en dyr en som man har brukt før (bare i mindre variant) som man vet fungerer bra, så faller, i hvertfall hos meg valget på den siste Lenke til kommentar
m99 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Er det egentlig noen forskjell på dyre og billige minnepinner når det gjelder skriving/lesing av mange små filer? For der går det virkelig i sirup, og min lille erfaring er at forskjellen er liten. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Forøvrig... Jeg installerte fra en virtualisert windows, siden jeg har dårlig tid og viste at det jeg skulle gjøre fungerte derfra. Vil lag-live-USB-programmet i ubuntu skjønne en forhåndspartisjonert minnepinne med partisjonsnavnene casper-rw og home-rw? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Kan svare på denne selv: Den forstod home-rw, men ikke casper-rw Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Er det egentlig noen forskjell på dyre og billige minnepinner når det gjelder skriving/lesing av mange små filer? For der går det virkelig i sirup, og min lille erfaring er at forskjellen er liten. De store hastighetsforskjellene kommer egentlig først ved store filer. Det er forskjell om du overfører mange små filer og, men ikke i like stor grad. Hastighet kommer dog ikke an på merke, de fleste minnepinner er egentlig sirup - de som ikke er det koster flesk. Derfor jeg foretrekker Sandisk ultra II SDHC kort som minnepinner, da har du 15MB/s skrivehastighet og prisene er ikke såååå ille (på størrelser opp til 4-8 GB) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå