torry Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg prøver å overklokke prosessoren / systemet mitt og lykkes bare delvis. Jeg klarer å endre FSB til 112 mHz og 896 mHz CPU men på 114 mHz blir skjermen svart og jeg må resette BIOS (jumper). CPU-temperaturen ved 112 er ~40C. Er det unaturlig at maskinen nekter å boote? Jeg prøver å endre clock ratio i BIOS til 8.5, men dette blir ikke registrert av datamaskinen under booting eller av 3Dmark2001, og prosessorhastigheten er fremdeles 800 mHz. Hva gjør jeg for å få øket prosessorhastigheten på denne måten? System: Duron 800 512 RAM (133 mHz) GeForce 3 K7T Turbo versjon 3, MS-6330 Jeg har ikke oppgradert BIOS PS Takk for svar på forrige spørsmålet mitt! Lenke til kommentar
blackice Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Har du låst opp prosessoren? Det kan jo hende at du ikke har truffet punkten helt bra, jeg fikk ikke til å bruke blyant på min duron 1.2Ghz, så jeg brukte strømledende maling :smile: Lenke til kommentar
torry Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Aaahh, så jeg må bruke blyant-trikset! Ja vel. Da må jeg kjøpe inn "goo" og isopropanol, ikke sant? Hva er realistisk å få til på mitt system (FSB, multiplier)? Jeg har en FSB Frequency Seletor på hovedkortet. Jeg forstår det slik at jeg her kan bestemme om FSB skal gå mellom 100-132 mHz og 133-166 mHz. Er det noe vits i å prøve å gå så høyt (133-166) når jeg bare å får gå til 112 mHz uten at systemet nekter å boote? Kan noen anbefale et program for å overvåke CPU-temperatur? Jeg har installert MBM4 men dette programmet viser ikke temperaturer på min maskin. Evt. hvordan løser jeg dette? Takker for svar! Lenke til kommentar
blackice Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: torry skrev (2002-01-23 19:12):Aaahh, så jeg må bruke blyant-trikset! Ja vel. Da må jeg kjøpe inn "goo" og isopropanol, ikke sant? Det lønner seg det ja, da får du utnyttet kjølesystemet som du har maks, du kan jo også planslipe hvis bunnen på kjøleribba ikke er helt glatt. Da får du også fjernet alt dritt etter dårlig kjølepasta. Du bør kjøpe AS2 eller nanoterm det er det beste som er nå. Quote: Hva er realistisk å få til på mitt system (FSB, multiplier)? Det avhenger av stepping, cpu temp, volt samt hvor heldig du har vært med kjøpet :smile: Quote: Jeg har en FSB Frequency Seletor på hovedkortet. Jeg forstår det slik at jeg her kan bestemme om FSB skal gå mellom 100-132 mHz og 133-166 mHz. Er det noe vits i å prøve å gå så høyt (133-166) når jeg bare å får gå til 112 mHz uten at systemet nekter å boote? Grunnen til at du ikke kommer over 112MHz er sannsylig vis det at du ikke har låst opp prosessoren, eller at du har dårlig ram, prøv å røske ut alle extra kort, det er kansje der problemet ligger. Jeg fikk 185i bus på mitt abit kr7a raid med Pc2700 twinmos cl2 4bank interlewel, bruker tt aktiv minnekjøling. Quote: Kan noen anbefale et program for å overvåke CPU-temperatur? Jeg har installert MBM4 men dette programmet viser ikke temperaturer på min maskin. Evt. hvordan løser jeg dette? Msi har eget program for dette, husker ikke hva det heter, men se på hjemmesida til msi eller se på cden som fulgte med. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Det som sansynligvis stopper deg ved 114 MHz er divider på pci/agp/ram (1/3, 2/3 og 4/3). Om du setter fsb 133 vil divider falle til 1/4, 1/2 og 1/1, og agp,pci og ram-hastigheter vil falle til samme nivå som ved 100 MHz fsb. Forutsetter at prosessoren din takler 1064 MHz (Øk Vcore) Min 750 takler 1045 MHz. Lenke til kommentar
torry Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Takk for svar! RulleRimfrost: Når du sier 'sette fsb til 133' så snakker du om jumperen på hovedkortet, ikke sant? Er det risikabel å prøve dette (cpu går rett til 133 mHz)? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jepp. Jumper på kortet. Risken er at den ikke starter, og du må stille tilbake, men med litt spenning og kjøling gjør den nok det. Siste Durons har vært klokka ganske høyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå