Gå til innhold

Hva er fordeler med charterturer?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det prisen som først og fremmst er fordelen med charterturer fremfor å dra med rutegående transportmidler og finne overnattingssted på internett, eller er det andre fordeler? Hva mener dere om det?

 

Tenkre meg ut å reise alene, men har ikke mye erfaring med det, og chartertur virker jo veldig enkelt, om en kansje ikke så spennende (jeg drar ikke primært for å feste eller bade). Vet ikke om jeg tør å dra sånn helt på egenhånd til et fremmed sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste fordelen jeg ser med charterturer er at det er enklere.

 

Det kan selvfølgelig være billigere også, men det spørs helt på hvor du skal og hvor du vil bo.

 

Du mister mye av valgfriheten din, samtidig som du ender opp på et sted med tuseenvis av andre turister. Det gjør at du ikke får oppleve det landet du besøker på en genuin måte.

 

Jeg er ikke av backpackertypen som mener du må bo i en skitten stall for å oppleve ekte kultur, men for meg blir det iallefall feil å bo sammen med tusenvis av andre turister på et sted uten fastboende.

 

Det er ikke vanskelig å bestille på egenhånd. Finn flybilletter på nettet (f.eks. på finn.no) og sjekk diverse nettsider for hotellanbefalinger (hotels.com har jeg brukt en del).

Lenke til kommentar
Hei,

Er det prisen som først og fremmst er fordelen med charterturer fremfor å dra med rutegående transportmidler og finne overnattingssted på internett, eller er det andre fordeler? Hva mener dere om det?

 

Tenkre meg ut å reise alene, men har ikke mye erfaring med det, og chartertur virker jo veldig enkelt, om en kansje ikke så spennende (jeg drar ikke primært for å feste eller bade). Vet ikke om jeg tør å dra sånn helt på egenhånd til et fremmed sted.

 

Spørs hva man skal.

Vil man oppleve kultur, språk og mat på lokalt vis er ikke charterferie noe for deg, men hvis man skal ha seg en artig tur med venner, feste litt, spise litt godt, bade og generelt bare slappe av er charterferie utmerket.

 

Et enkelt tips til alenereisende som jeg synes er godt, er å dra på byturer den første eller første gangene. Da får man erfaring på hvordan man skal te seg, organisere ting og tang osv. Byturer har den fordelen at tuller du med overnatting ett sted så har du muligheter til alternativer, etc. Det har du ikke i indre mongolia for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer med å gjøre en tur full av kultur, språk og spennende mat om man reiser charter.... eller å gjøre den helt fri for det. Reister du imidlertid på egen hånd er det ingen reiseleder som finner deg på flyplassen og transporterer deg dit du skal til et hotell med mange andre nordmenn, men du må sette deg inn i lokal transport, lokal geografi og kanskje til om med litt språk før du kommer deg frem. Det er altså enklere med charter og mange synes det er trygt å ha reiseledere de kan kontakte på feriestedet. Når du først er fremme er det uansett helt opp til deg selv hva du gjør av oppholdet uavhengig av om du reiser charter eller ikke.

 

Reiser du på egen hånd er det også mulig å legge opp til rundreise med innlosjering på flere steder i området. Noe jeg ofte gjør er å fly tilbake fra en annen flyplass, det får du ikke til med charter.

 

Her er når det lønner seg å bestille selv.

charter_august_0.gif

Lenke til kommentar

jeg liker charter, kun fordi det er enkelt.

de fikser fly, hotell og transport, enkelt og greit.

 

har vært borti en reise der jeg hadde en slags reiseleder, ikke charter men privat.

resultatet var at vi kom 3 timer forsinket til hotellet grunnet transportproblemer, og enda seinere til det vi faktisk skulle, fordi det regnet og vi måtte skifte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Charter er enkelere, men har store sesongvariasjoner i pris. Ordne selv kreve mer jobb, men gir mye mer fleksiblitet og valgmuligheter.

 

Vi (2+2) reiser alltid i skoleferien (sommer), og betaler som regel 16-22000 for 2 uker, alle 4, inkludert:

- fly til Spania/Italia/Frankrike

- leilighet/hus, som regel med basseng og nær strand, ikke luksus, men helt ok standard

- leiebil hele tiden

Tilsvarende chartertur ender som regel på 40-50000 i samme periode og med omtrent samme standard (uten bil)

Lenke til kommentar
Så oppsummeringen er at det regner når du ikke reiser charter. :p

Hehe. :p

 

Reiser sjelden charter selv, da jeg liker å sette sammen turen selv. Reiser ofte hjem fra en annen flyplass, og det er ikke mulig med charter. Charter er sikkert greit hvis man bare ønsker å komme seg ned i varmen, bade og slappe av. Charterselskapene ordner jo alt, så det eneste man trenger å gjøre selv er å tygge maten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...