Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om bokføring

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp startet mitt eget enkeltmannsforetak med nettbutikk inkludert, og holder på å finne ut av hva jeg kan gjøre selv og hva jeg skal sette bort til regnskapsfører. Er helt ny på dette og har aldri sett et regnskapsprogram før, så ha tålmodighet med meg... :)

Jeg tenkte å bruke programmet fra e-conomic, og spørsmålene står i kø i hodet mitt...

Hvordan skal jeg bokføre varer til eget uttak? Jeg har konto 2060 Privatkonto i programmet. Men hvilken motkonto skal jeg bruke? Blir dette egenkapital av noe slag? Og bør jeg lage 2061 Varer til eget bruk, for ordens skyld?

Videre er varene jeg sender ut forhåndsbetalte, og summen som overføres til bankkonto er dermed inkludert frakt. Dette må vel bli en flerbeint føring med varesalg på den ene siden og frakt på den andre. Det er ingen fraktkonto fra før. Skal jeg da lage en 6-konto sammen med driftskostnadene?

Og hva med selve varene? Jeg har en konto som heter 1500 Kundefordringer, er det hit disse skal?

I noen tilfeller bruker kundene paypal, og gebyret derfra må antagelig også føres et sted... men hvor?

Innkjøpte varer for salg legges under 1460 Varekjøp/lager, sant?

Sikkert kjempedumme spørsmål, men et sted må jeg jo begynne... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om feil:

1) privat uttak av varer debiteres 2060 privatkonto (eller bedre: underkonto 2064 uttak varer og tjenester) og krediteres inntektskonto 3060 Uttak av varer avgiftspliktig høy sats.

2) føring av salg, vare=500 og frakt=100:

Kredit 3000 Salgsinntekt handelsvarer avgiftspl. høy sats 500kr (forutsatt vare med 25% mva-sats)

Kredit 3910 Utgående porto, avgiftspliktig 100kr

Debet 1500 Kundefordringer 600kr (og spesifiseres på kundereskontro med navn og adresse på kunde)

Når kunden betaler: Kredit 1500 kundefordringer, debet bankkonto 600kr

I tillegg, når du betaler frakten:

Debet 6100 Frakt vedrørende salg og kredit betalingskonto 100kr

3) Føring innkjøp av varer:

Debet 4300 Kjøp av varer for videresalg

Kredit 2400 Leverandørgjeld (spesifiseres på leverandørreskontro med navn, adresse og org.nr. på leverandør)

Når du betaler faktura: Debet 2400 og kredit betalingskonto

4) Varelagerkonto føres det vanligvis ikke mot fortløpende gjennom året, saldo på denne avstemmes mot verdi av varelager (etter varetelling) ved hvert årsskifte, slik:

Debet 1460 Varelager 10.000kr

Kredit 4390 Beholdningsendring innkjøpte varer for videresalg 10.000kr

(Dette betyr i praksis at verdi på varelager har økt med 10.000kr siden forrige telling, om verdien er lavere og lageret mindre føres dette på samme måte, bare at debet&kredit byttes om)

5) PayPal-gebyr (og andre bankgebyrer), debet 7770 Bank- og kortgebyr, kredit bankkonto (eller hvordan du nå betaler, det trekkes vel mest sannsynlig fra kredittkort-konto)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

Jeg bare lurer på en ting:

2) føring av salg, vare=500 og frakt=100:

Kredit 3000 Salgsinntekt handelsvarer avgiftspl. høy sats 500kr (forutsatt vare med 25% mva-sats)

Kredit 3910 Utgående porto, avgiftspliktig 100kr

Debet 1500 Kundefordringer 600kr (og spesifiseres på kundereskontro med navn og adresse på kunde)

Når kunden betaler: Kredit 1500 kundefordringer, debet bankkonto 600kr

Jeg er ikke mvapliktig ennå. Blir det da helt feil å lage en konto på salgsinntekt handelsvarer uten mva og legge dem inn der mens jeg venter på å nå den magiske grensa? Det blir riktig det da...? Eller? Vil bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe feil her. :)

Endret av Miffy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Så vidt jeg vet er det riktig ja. Ikke før du har nådd 50 000,- eller hva nå enn den grensen er.

Hvilket bringer oss videre.. Når en har nådd grensen på 50 000,- og glad og lykkelig begynner å føre mva er jo alt greit.. helt til man søker om å få tilbake MVA på oppstart investeringer..

så får man godkjent tilbakegående avgiftsoppgjør med beskjed om å føre dette som en tilleggsoppgave i første MVA termin. Så er helvettet løs.. jeg har jo gjort som overnevnte, ført alle fakturaer med ingen mva.

Hvordan i huleste kan jeg føre disse MVA-tallene på en fornuftig og korrekt måte (har AS og en revisor som skal sjekke dette..).

Tenkte først at det ikke var noe problem og bare kunne føre det som debit 2720 inngående mva og kredit den enkelte kontoen som fakturaene og utleggene ble ført mot (typisk 6702 Honorar rådgivning/6800 rekvisita el. lignende) men er nå litt i tvil.. og legge ved billagsnr listen for tilbakegående oppgjør som vedlegg..

og kan jeg datere den til f.eks. siste dag i første mva periode?

Men kan noen si meg om revisor synest dette er en ok måte å gjøre det på?

Eller kan jeg gå inn å korrigere de enkelte bilagene ?

Hvordan blir det så med MVA oppgavene som er levert og skal leveres? hvor finner jeg muligheten til å skrive ut tilleggsoppgave??

Har mamut office standard som regnskapsprogram..

ALLE SVAR BLIR TATT I MOT MED ÅPNE ARMER.. 10.12 nærmer seg raskt..

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det riktig ja. Ikke før du har nådd 50 000,- eller hva nå enn den grensen er.

Hvilket bringer oss videre.. Når en har nådd grensen på 50 000,- og glad og lykkelig begynner å føre mva er jo alt greit.. helt til man søker om å få tilbake MVA på oppstart investeringer..

så får man godkjent tilbakegående avgiftsoppgjør med beskjed om å føre dette som en tilleggsoppgave i første MVA termin. Så er helvettet løs.. jeg har jo gjort som overnevnte, ført alle fakturaer med ingen mva.

Hvordan i huleste kan jeg føre disse MVA-tallene på en fornuftig og korrekt måte (har AS og en revisor som skal sjekke dette..).

Tenkte først at det ikke var noe problem og bare kunne føre det som debit 2720 inngående mva og kredit den enkelte kontoen som fakturaene og utleggene ble ført mot (typisk 6702 Honorar rådgivning/6800 rekvisita el. lignende) men er nå litt i tvil.. og legge ved billagsnr listen for tilbakegående oppgjør som vedlegg..

Hvordan blir det så med MVA oppgavene som er levert og skal leveres? hvor finner jeg muligheten til å skrive ut tilleggsoppgave??

Som revisor vil jeg si følgende:

Dersom du ikke har bokført inngående mva på abskaffelser før omsetning på 50.000,- er nådd er det riktig at du søker om tilbakegående avgiftsoppgjør. Du tar hver enkelt faktura og summerer inng mva. Dette kan du bokføre som du sier inngående mva konto(2720 eller lignende) pass på at du bruker riktig mva kode slik at hele beløpet du fører på kontoen blir overført til mva oppgaven for inngående mva. Bokføringsbilaget som du fører Debet 2720 K 6590 (eller splitter opp på de respektive kontoer) må inneholde dokumentasjon på mva (det vil si alle underbilag)

Dette bokfører du bare i 5. termin og inngående mva blir tatt med på opprinnelig oppgave. Du trenger ikke sende inn korrigert eller tilleggsoppgave på dette. Får du spørsmål om den inngående avgiften for terminen har du grunnlaget klart.

Lenke til kommentar

Glimrende - takk for godt svar!

Å sette en ingeniør til regnskapsføring har jaggu vist seg å være mer krevende enn jeg hadde forestilt meg :!:

Nå blir forhåpentligvis både Revisoren min og diverse etater fornøyd ! ;-)

Som revisor vil jeg si følgende:

Dersom du ikke har bokført inngående mva på abskaffelser før omsetning på 50.000,- er nådd er det riktig at du søker om tilbakegående avgiftsoppgjør. Du tar hver enkelt faktura og summerer inng mva. Dette kan du bokføre som du sier inngående mva konto(2720 eller lignende) pass på at du bruker riktig mva kode slik at hele beløpet du fører på kontoen blir overført til mva oppgaven for inngående mva. Bokføringsbilaget som du fører Debet 2720 K 6590 (eller splitter opp på de respektive kontoer) må inneholde dokumentasjon på mva (det vil si alle underbilag)

Dette bokfører du bare i 5. termin og inngående mva blir tatt med på opprinnelig oppgave. Du trenger ikke sende inn korrigert eller tilleggsoppgave på dette. Får du spørsmål om den inngående avgiften for terminen har du grunnlaget klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...