Haarball Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg har en venn som har en Acer Aspire 5101AWLMi som kjører Vista Home Premium. Maskinen går ulidelig tregt. Følgende specs: - AMD Turion 64 MK-36 (2.0 GHZ) - ATI Radeon Xpress 1100 - 120GB HDD - 1GB DDR2 (766 MB ifølge Vista) For meg virker det som om Vista blir for tungt for denne maskinen, samtidig som den burde ha mer minne. Tror dere oppgradering til 2 GB (støtter den 4 mon tro?) vil gjøre den vesentlig raskere, eller bør jeg (også) nedgradere til XP? Harddisk bør også byttes, men målet er i første omgang å gjøre maskinen tilstrekkelig rask. Lenke til kommentar
bme081 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) 1 GB er for lite til Vista, og 2GB er vel litt i grenseland også, du vil uansett merke stor forbedring om du installerer XP, så er bare til å gjøre det først som sist. Eventuelt kan du prøve Windows 7 RC (betaen som er gratis) dersom du kjøper en GB ekstra med ram. Jeg har det på min laptop og det er superbra design/komfort (det er veldig brukervennlig og du slipper å installere mange drivere, etc) og mye raskere enn Vista (Men må ta forbehold om at det er dårligere kompatibilitet til diverse programmer enn XP såklart) Det holder sikkert å oppgradere med 1GB ram, da er det nok andre ting, som harddisk prosessor, etc, som blir større flaskehals, og disse tingene er vel såpass dyre å oppgradere at det kan være bedre for vennen din å vente til han/hun har råd til en ny billig maskin med core 2 duo, 4gb ram, etc.. Men det kommer jo an på hvor god råd en har og hvor stor "affeksjonsverdi" laptopen har for vedkommende Endret 11. juli 2009 av bme081 Lenke til kommentar
Mango2k Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan være en fordel å skru av Windows Aero. Eller gjøre andre endringer på det visuelle. Kanskje kjøre windows 2000 theme. Gå igjennom legg til/fjern programmer i kontrollpanel, og rens ut det du ikke trenger. Eller sjekk ut programmer som kjører med maskinen i oppstart, da disse kan ligge i bakgrunnen og "stjele" cputid og minne. Samt kjøre ccleaner evt. ad-aware. Som nevn tidligere, mer minne. Eller teste ut win7 :-) Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Uansett om du oppgraderer til W7 bør du ha 2GB minne, noen har fått for seg at W7 er "nye" XP men det er ikke tilfellet. Finner du en gammel P4 under 2Ghz som kjørte XP helt fint vil ikke den kjøre W7 tilfredstillende som mange tror. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Win 7 er Vista RC 2 Dog, en stor mekking i deamons(skru av alt som ikke trengs) og skru av bloat-aero ville vært en start. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Mer minne ja. Ny pc til noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå