superdigg Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei, skal kjøpe dslr men er fryktlig usikker på hva jeg skal kjøpe og er usikker på hvilke "feller" jeg bør unngå. Har sett på Sony A300 som er fornuftskjøpet samt Nikon D90 m/18-105 VR som er det jeg hadde kjøpt hvis fornuften legges til side. Finnes jo en del modeller i mellom disse også for så vidt men er faktisk usikker på hvilken retning jeg bør gå. I utgangspunktet ser jeg det som en fordel å ha AF-motor og bildestabilisator i huset, derfor disse modellene (gjør jo at Sony'n kan brukes med eldre/rimelige Konica/Minolta f.eks). Kameraet vil bli brukt til mye familiebilder og mye ute. Kjører mye ski så det bør funke til å ta bilder når det er mye hvitt også. Liveview må ikke være verdens beste men jeg vil gjerne ha det. Kommentarer på disse to og tips om evt andre mottas med takk! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg har hatt en A300 og var veldig fornøyd A300 er ett utmerket kamera, har vel fremdeles markedets beste liveview og autofokus på liveview. Det eneste som trekker litt ned er liten optisk søker(men det er det på alle entrylevvelkameraer) og litt lav popupblits. Men føler ikke det diskvalifiserer A300. Og som du nevnte, er det en veldig fordel å ha stabilisering og autofokusmotor i huset, det er mye god minoltaoptikk å få til Sony. Sjekk for kompatible objektiver under "lenses" på http://www.dyxum.com/ Her er en grundig review: http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review Og jeg ville lett etter brukte på foto.no og finn hvis jeg var deg, mange gode kjøp der Ellers så er jo D90 og ett veldig bra kamera, selv om det er Nikon Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Det er vanskelig synes jeg å råde noen omkring det du spør etter. Forsåvidt forståelig da jeg selv i praksis kun har erfaring fra et merke, noe mange vel har. Og det har vært mange med dine spørsmål i det siste. Du vil garantert få svar som fremhever de merker folk selv har, men problemet er som sagt å få nøytrale svar, dvs fra ikkefans av et merke som i tillegg har prøvd flere merker, og da i din prisgruppe, hva den nå enn er, for du bør i det minste antyde noe om pris, dvs makspris du vil bruke på hele pakken. Av innstegsmodeller er det i dag mange som gjør jobben, og sikkert veldig få (om noen) som ikke gjør den. Slik sett bør en heller kanskje se på hva en får for x-kroner totalt, dvs i tillegg til huset (objektiver, minnekort, veske, stativ, utløser osv) og begynne å ta bilder og lære litt. Kvaliteten blir garantert god nok fra utstyrets side uansett, men det viktigste er deg selv som fotograf. Jeg ser og at de store kjedene som ofte leder an i mengde solgt av x hus nå reklamerer mindre for de tradisjonelle nikon/canon til fordel for andre merker. Som vanlig er dette en prisgreie, dvs hvor kjedene får best fortjeneste/avtale. Uten at jeg mente at noen andre merker var dårligere. Men, derfor er det vanskelig å ta selgere fra disse kjedene særlig alvorlig, deres motto er jo at det merket de selger i dag er det beste, i morgen er det et annet osv.. Men les tester om ikke annet, finnes endel her på akam og, det er en begynnelse. Tor Endret 11. juli 2009 av TorVidle Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Og som du nevnte, er det en veldig fordel å ha stabilisering og autofokusmotor i huset Det strides en god del omkring dette, så man får tro hva man vil. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Og som du nevnte, er det en veldig fordel å ha stabilisering og autofokusmotor i huset Det strides en god del omkring dette, så man får tro hva man vil. Fordelen er iallefall at da får du det på alle objektiver, både autofukus og stabilisering. At det i visse tilfeller finns objektiver med innbygget stabilisering, som gir like god eller bedre funksjonalitet vil jeg ikke bestride. Men da må du kjøpe nyere objektiver. Lenke til kommentar
boos Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Du har vel egentlig fått svar på spørsmålet ditt. En som har eid et A300 anbefaler kameraet. Så da er det vel bare å slå til. Ellers er jeg ikke enig i at man må legge fornuften til side for å kjøpe D90. Men det du mener er vel at det blir for dyrt. Ellers: Det er knapt nok mulig å kjøpe dårlige, nye speilreflekskameraer i dag. Alle gir deg muligheten til å kunne ta gode bilder. Lykke til. boos Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Du har vel egentlig fått svar på spørsmålet ditt. En som har eid et A300 anbefaler kameraet. Så da er det vel bare å slå til. Eide en Sony A300 i noen uker etter jeg ga bort min Nikon D50 til julen i fjor, det ble desverre ett kort bekjentskap. Skal ikke gå nærmere inn på dette men min gamle D50 fremsto så MYE skarpere enn Sony`n etter en test jeg gjorde at det antakelig var noe feil med fokusen. Så nå er jeg Nikon fan igjen (som om jeg egentlig ikke har vært det hele tiden).... eier nå en Nikon D5000 og er strålende fornøyd. En meget god grunn til å velge Nikon D90 hvis du liker normal fastoptikk med meget god lysstyrke er DENNE, det er jo "gratis" Føler at man burde putte i en fokusmotor i ett såpass kostbart hus som D5000 man kan uansett ikke si det er en ulempe. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Sony er bra, men er litt sær på noe måter, blitsskoen er ikke standalisert som alle andre merker, så hvis du skal ha ekstrautstyr så passer lite av det i markedet........ Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Du har vel egentlig fått svar på spørsmålet ditt. En som har eid et A300 anbefaler kameraet. Så da er det vel bare å slå til. Eide en Sony A300 i noen uker etter jeg ga bort min Nikon D50 til julen i fjor, det ble desverre ett kort bekjentskap. Skal ikke gå nærmere inn på dette men min gamle D50 fremsto så MYE skarpere enn Sony`n etter en test jeg gjorde at det antakelig var noe feil med fokusen. Jeg har A350 som er nesten lik A300. I tillegg til at kameraet nekter å ta skarpe bilder er hvitebalansen dårlig og det er mye støy på relativt lav ISO. Nei, hold deg unna A300/A350 og gå for noen bedre merke eller modeller. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Jeg har A350 som er nesten lik A300. I tillegg til at kameraet nekter å ta skarpe bilder er hvitebalansen dårlig og det er mye støy på relativt lav ISO. Nei, hold deg unna A300/A350 og gå for noen bedre merke eller modeller. Det er noe jeg også tenkte å nevne men ville ikke bøtte på med for mye negativt. Sony er nok blant de dårligste i klassen med hensyn på støy i innstegssegmentet vil jeg tro. Det i kombinasjon med uskarpe bilder er ikke bra for Sony. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg helt klart gått for Nikon D90 hvis det av en eller annen grunn er eneste alternativ. Endret 11. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg har A350 som er nesten lik A300. I tillegg til at kameraet nekter å ta skarpe bilder er hvitebalansen dårlig og det er mye støy på relativt lav ISO. Nei, hold deg unna A300/A350 og gå for noen bedre merke eller modeller. Det er noe jeg også tenkte å nevne men ville ikke bøtte på med for mye negativt. Sony er nok blant de dårligste i klassen med hensyn på støy i innstegssegmentet vil jeg tro. Det i kombinasjon med uskarpe bilder er ikke bra for Sony. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg helt klart gått for Nikon D90 hvis det av en eller annen grunn er eneste alternativ. Host & kremt.. Er det ikke sony som murer sammen sensorene til Nikon? Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Trådstarter: Du kan lese mye her, og sikkert få mer ut av den tråden enn svarene her i denne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055505 (Generelt burde vi bli flinkere til å henvise til den tråden i tilfeller som dette) Tor Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Host & kremt.. Er det ikke sony som murer sammen sensorene til Nikon? Er vel Hydro Aluminium som leverer mye metall til bilbygging også men noe jævler til å bygge biler er de merkelig nok ikke Edit: Host & kremt.. Endret 11. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Host & kremt.. Er det ikke sony som murer sammen sensorene til Nikon? Tor Ser vel ikke ut til at Nikon trenger å være bekymret for nattesøvnen pga at de har outsourcet sensorbyggingen til bl.a. Sony? DxO Mark. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei, skal kjøpe dslr men er fryktlig usikker på hva jeg skal kjøpe og er usikker på hvilke "feller" jeg bør unngå. Har sett på Sony A300 som er fornuftskjøpet samt Nikon D90 m/18-105 VR som er det jeg hadde kjøpt hvis fornuften legges til side. Hva mener du med fornuft? Økonomisk? Jeg ville ha gått for D90. Den har også video funksjon så du kan ta video i tillegg Du kan se det f.eks her, her og her Host & kremt.. Er det ikke sony som murer sammen sensorene til Nikon? Tor Nei. Sony produsere dem for Nikon, ja. Men det er ikke samme sensor eller utnyttelse. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Angående skarphet(på jpg), så setter ikke Sony sine kameraer "default"/fabrikkinnstilt så hardt som andre produsenter. Men dette er bare en innstilling i menyen, du kan selv styre skarphet på jpg og kjøre den opp hvis du ønsker at jpg skal fremstå mer "skarpe" rett ut fra kamera. Og markant høy ISO-støy gjelder for kun 2 av modellene Sony har kommet med, gamle Sony A100 og A350( på A350 pga det høye pixeltallet) A200/A300 har ikke høyere støyverdier enn kameraer fra andre produsenter i innstegssegmentet. Endret 12. juli 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Iexo Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg gjorde mitt valg for ca 1 år siden, og min syn på det hele ( som så mange sier ) er at finne et kamera som du har et bra grep på. Prøv dem i en butikk og velg den som "sitter" best. Står valget mellom 2 merker som du liker like bra så velg det som dine venner og kjente bruker. Ellers så tror jeg det er bedre å bruke kanske lit mindre penger på selve "huset" og kanske legge lit mer penger på et bra objekt. Iexo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå