Gummistrikk Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg skal kjøpe laptop for første gang, men aner ikke hvilke som er bra, så jeg vil gjerne ha litt hjelp fra noen med kunnskap/erfaring! Jeg ønsker meg en laptop som... - kan brukes til bildebehandling i Photoshop ol - har et batteri som varer leeenge - ikke er altfor skjør og lett å ødelegge - som er liten og lett nok til at den komfortabelt kan has på fanget, og bæres i skulderveske over lengre tid - har et tastatur som er behagelig å skrive med - er så billig som mulig, helst under 4000 kr - kan spille av filmer i god kvalitet Hjelp meg? Alle forslag tas i mot med takknemlighet! Lenke til kommentar
powersound Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Dette er som å få et kinderegg i dataverden. Alle dine ønsker kan ikke innfri. Tror du må være villig og betale mer eller trappe ned litt på kvalitet/ytelse. Lenke til kommentar
Galiano :) Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Macbook 13" unibody er det eneste som innfrir alt bortsett fra priskravet ditt, men som powersound sa, du kan ikke få alt. Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Enig med powersound, hvis alt annet står fast, blir prisen temmelig høy på den bærebare der. Derfor foreslår jeg at du beskriver litt mer hva konkret du skal bruke den til. Skal du se filmer i full HD? Hvis ikke, hvor bra kvalitet snakker du om? Skal du koble den opp mot en tv? Hvilken størrelse er "liten", og hvor lett er "lett"? Det høres kanskje litt ille ut, men hvis du ikke har hatt en bærbar før, så må du nok forvente svakere ytelse *og* høyere pris enn hvis du skulle hatt stasjonær. Her noen forslag til deg: Denne er en mini-pc. Den er veldig liten og lett (10 tommer), og er derfor *ikke* en bærbar pc i tradisjonell betydning, du får ikke brukt den til photoshop (den er for svak), men den er billig, liten, lett, har god batteritid, relativt behagelig å skrive på (mindre tastatur). Denne en en lett bærbar på 13 tommer. Den har så bra batteritid du kan få på en bærbar maskin, og er som en vanlig notebook-pc i styrke. Som Galiano nevnte, har du også en macbook med bedre byggekvalitet og litt dårligere batteritid, men til en mye høyere pris (anbefaler en aliminium unibody, og ikke den hvite hvis du bestemmer deg for mac, og da er startprisen på 10500 hvis du ikke er student). Skal du ha en kraftig pc, som i tillegg er billig relativt til det du får, er det veldig mange pc'er som kvalifiserer, men da snakker vi fort om 6-7-8000kr, og gjerne 15 tommer skjerm. Vekten kommer da på rundt tre kilo. Her er et eksempel. Sånn, jeg håper du sitter igjen med et litt klarere bilde av hva som er mulig å finne, og hvor mye det koster. De jeg har kommet opp med er bare eksempler, ikke de beste du kan finne til de gitte prisene, så hvis du kan fortelle oss litt mer om hva du vil ha, kan vi hjelpe deg derfra. Ok, cheers Lenke til kommentar
Gummistrikk Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takker og bukker for respons! Jeg har meget begrensede kunnskaper om pc og film, så det er litt vanskelig å formidle nøyaktig hva jeg ønsker... Jeg kan jo forsøke å utdype litt. - Hva filmvisning på laptopen angår så er ikke dette noe som kommer høyt på prioriterinslisten. Det er kun en mulighet jeg ønsker å ha, i tilfelle jeg skulle kjede meg litt på en lang togtur el. HD aner jeg ikke hva er, men hvis det et synonymt med toppkvalitet og avanserte saker er nok ikke dette noe jeg trenger. Jeg vil bare at laptopen skal kunne vise meg en film med lyd- og bildekvalitet som ikke er helt skurrete og fæl. Vil jeg se på film, har jeg jo alltids tv, så det hadde vært fint å kunne koble laptopen til denne og spille av filmene på tv! Men dette er inget must, og er det noe jeg må kutte ut for å komme lavere i pris, blir det filmvisning. - Bildebehandling i Photoshop derimot er noe jeg gjerne vil ha muligheten til. Mye av grunnen til at jeg skal anskaffe laptop er at jeg vil ha muligheten til å lagre og redigere bilder mens jeg er ute og reiser, siden jeg har plukket opp igjen min gamle fotohobby. - Hvor liten og lett laptopen må være, har jeg ikke erfaring nok til å kunne si. Jeg vet bare at det må være mulig å bære den i skulderveske, uten at det blir for ubehagelig. 3 kg synes jeg høres ganske ok ut. Jeg kikket på MSI Wind U120 10"WSVGA (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=421355), og sjekket ut målene. Den er virkelig liten! Jeg kan godt ha en som er et par hakk større enn dette. - Prismessig kan jeg nok ikke gå så mye høyere enn 4000 kr. Det er mulig jeg kan strekke meg til 5000, dersom det er helt nødvendig. Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Se der ja, da skal vi nok klare å finne noe til deg Hvis du skal bruke photoshop blir det nok ikke en av de minste og søteste, da ville jeg gått for en 15 tommer med mer kraft. Mitt første forslag er denne her til 5000kr. Det er nok den kraftigste bærbare du får for den prisen, og er 'testvinner' og greier så regner med at den er god Burde klare lettere photoshop uten problemer. Hvis det er for å "pusse på" bilder du har tatt regner jeg det som "lettere" photoshop. Dessuten får du med oppgradering til windows 7 (noe som ikke er nødvendig, men jeg ville hatt det). Mitt andre forslag er denne. Den kommer på 4000kr, er svakere og har mindre harddisk. Den har også svensk tastatur (bare "printen" på tastene som er annerledes, den kan nok fremdeles skrive æøå ), du må innstallere en ram-brikke selv (som er mye, mye enklere enn det høres ut som ) og så kommer den med engelsk windows, ikke norsk (så da må du sikkert bare laste det ned fra Microsoft sine sider). Ellers en helt ok pc, og noe av det bedre du får til 4000 i min mening. Skjønner at det er litt mer træl med denne her, men ikke så ille for 1000kr mindre egentlig. Så er det denne. Plussiden er at den er billig, rett over 4000kr, men det ser ikke ut som om noen steder har den inne akkurat nå. Den har også mindre batteri (=kortere batteritid) enn de to andre. Den fikk også terningkast 6 i den testen jeg linket til, for det det er verdt Vet ikke helt om jeg ville valgt den, men har dobbelt så stor harddisk som den andre til 4000, og ikke det samme "trælet". Alle disse har 15 tommer skjermer, og veier nesten tre kilo. Nå veier min gamle pc ca 3,5kg, men den er fæl å bære i lengre perioder med skulderveske synes jeg. Du kan jo ta et par cola-flasker i en veske og prøve og se hva du synes, om det er for tungt eller ikke. Bare så du vet hva du går til Når det gjelder dette med skjermoppløsning og HD på film og sånn, så er disse pc'ene 1280x800 i oppløsning. Det betyr at skjermen er like stor som dette bildet. For ditt bruk høres det tilstrekkelig ut Full HD innebærer kort fortalt at det vises dobbelt så mye på skjermen din (selve skjermen kan være like stor), eller et bilde på denne størrelsen. Da er det mer plass på skjermen og lettere å jobbe i photoshop, men alt er mye mindre da Trengs mer kraft fra maskiner med slike skjermer. Og i din prisklasse er 1280x800 det største du får tror jeg. Puh, det var mye tekst. Men uansett, dette er bare mine anbefalinger sett med mine øyne. Hvis du tar en titt på prisguiden ser du at det er mange pc'er som er billigere enn disse, men mange passer ikke til ditt behov, og en del av dem tør jeg ikke helt anbefale. Håper uansett du har kommet litt nærmere å bestemme deg edit skriveleif Endret 11. juli 2009 av pkg_inc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå