TheMartine Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Okei, dette er en lang og fæl sak. For fire år siden ble jeg ferdig med almennfaglig påbygningsfag, etter tre år på elektrofag. Dermed skulle studiekompetansen være i orden, og jeg trodde jeg hadde alle papirer jeg trengte fra videregående. Likevel stoppe det hos Samordna Opptak, hvor de nektet å godkjenne meg som søker til høyere utdanning. Jeg er ennå den dag i dag usikker på hvorfor, men at det var noe feil med vitnemålet, det har jeg i det minste forstått. Sånn jeg forstod det den gang, var det fordi mine karakterer fra elektrofag sto på ett ark, og karakterene fra påbygningsfag sto på et annet. Så startet den lange kampen om å få skolen til å samle alle karakterene min på ett og samme vitnemål, men det skulle vise seg å være en veldig vanskelig oppgave. Jeg har da ringt og mast, møtt opp og mast, ringt litt til, og så videre, over flere år, hvor det til slutt viser seg at de tror jeg ikke har studiekompetanse likevel. Så bruker de cirka to måneder på å gå gjennom papirene mine, og finner ut at jo, jeg har visst studiekompetanse. Og ja, nå skal vi sende deg vitnemålet ditt, alt på ett ark. Dette er nå cirka en måned siden, og det siste jeg hørte, var at skolen skulle sende ut mitt vitnemål samtidig med at de sendte ut de nåværende elevenes vitnemål. Ble litt frustrert rant, dette, men det jeg lurer på da, er: Har ikke skolene sendt ut vitnemålene ennå? Hva i all verden kan jeg gjøre for å få fortgang i dette? Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Skolene skal for lengst ha sendt ut vitnemålene, som du sikkert vet får en vite hva en har kommet inn på allerede den 20 juli. Det krever selvfølgelig at en har et godkjent vitnemål samt at en har søkt... Er det du skriver tilfelle må jeg si det mildt sagt er grovt, nesten så govt at en kan se for seg forsideoppslag i en avis som f.eks. Aftenposten Aften i disse agurktider, (om det er en Oslo skole riktignok). At det ikke finnes noen i administrasjonen på skolen som ser ut til å se viktigheten av det å få muligheten til å ta høyere utdannelse er for meg utrolig, hvordan kan man ikke gjøre sitt ytterste for at en elver/tidl. elev får denne muligheten? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Hmm. Ja, har tenkt tanken å gå videre med denne saken, i og med at det har tatt skolen fantastiske fire år å komme noe sted med vitnemålet mitt. Nå trodde jeg det hadde løst seg da de sa de skulle sende det ut sammen med de andre elevenes papirer, men da tok jeg visst feil, gitt. Eneste jeg kan gjøre nå, er vel å prøve å ringe noen i administrasjonen privat. Skulle gjerne søkt på skole snart. Lenke til kommentar
blured Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Fire-fem år etter VGS før en påbegynner utdannelse vil nok ikke skape problemer for en senere i livet, i hvert fall ikke om en har gjort noe konstruktivt i løpet av de årene. Men er glad jeg ikke er i din situasjon, må være mildt sagt litt kjedelig å bli stoppet av noe(n) som egentlig er der for å hjelpe en fram i livet ved å gi folk en mulighet. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Neida, det skaper nok ikke problemer, jeg har jo brukt årene til å jobbe. Men det er ganske frustrerende å tenke på at jeg kunne har vært godt i gang med høyere utdanning nå, om bare SO og/eller skolen hadde kunnet gjøre jobben sin. Ja ja, håper bare jeg får vitnemålet mitt før jeg blir 30 :b Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Klag skolen inn til fylket. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Ja, kanskje det. Hva kan skje da, egentlig? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvist utdanningskontoret i fylket finner at skolen har fulgt opp sine forpliktelser så må de ordne opp, du har krav på et gyldig vitnemål som kan brukes ved videre utdannelse noe du pr dags dato ikke har fått. Skriv et brev til fylket der du forklarer din situasjon og hva samordna opptak har sagt. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Det var ikke dumt! Jeg skal nå gjøre et siste forsøk med å kontakte skolen, og hvis det failer, tar jeg saken videre til utdanningskontoret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Klager du skolen inn til fylket vil de også få smekk på pung, og sannsynligvis sparer du noen andre fra å gå gjennom samme mølja som du gjør nå. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Si hva, 4 år på å fikse det der? Jeg fikk samme beskjed fra Høgskolen nå for litt over 1 uke siden, med klar beskjed om at jeg måtte ta kontakt med min VGS for å få ordnet det. Noe de også ordnet på 1 time - jeg troppet kun opp på kontoret dems med mine vitnemål og lurte på om de kunne få alt samlet på 1 vitnemål - mao. samme som du skal ha fått gjort. Så om du har vitnemålene fra VGS så anbefaler jeg deg til å troppe opp på skolen med papirene i hånd. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Gjerne ferieavvikling på VGS nå. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Ja, det er nok ferieavvikling der nå, så må vel nesten bare ringe hjem til noen av dem. Det jeg synes er rart, er at jeg er den eneste fra min klasse som har fått dette problemet. Skulle nesten tro det var en konspirasjon på gang her. Uansett er det for sent å tenke på høyere utdanning i denne omgang, men jeg hadde jo håpet å kanskje kunne komme i gang med noe fra våren. Eventuelt noe privat som starter fra høsten av. Vi får se. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Ja det er det nok, tenkte ikke på ferien - dumme meg Selv om da hadde jeg kanskje ventet til høsten uansett, når det er folk på kontoret der igjen evt. tatt kontakt med fylkeskommunen. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Uansett er det for sent å tenke på høyere utdanning i denne omgang, men jeg hadde jo håpet å kanskje kunne komme i gang med noe fra våren. Eventuelt noe privat som starter fra høsten av. Vi får se. Hvis du får ordnet vitnemålet nå kan du fremdeles komme inn på et studium til høsten gjennom restetorget. Endret 13. juli 2009 av 1503 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvis du har fått GENS etter 2000 bør vitnemålet ditt ligge i Nasjonal Vitnemålsbase, og derfor være tilgjengelig for elektronisk godkjenning via Samordna Opptaks søknadssider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Noen legger vitnemålet inn i NVB, og det spørs om skolen har gjort det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 "Hva gjør jeg når skolen aldri sender meg vitnemålet mitt?" Du møter opp på skolen med flammekaster og ropert så de forstår at du mener alvor. Lenke til kommentar
Yudanja Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg vet at flere Østfoldskoler ikke sender ut vitnemål i det hele tatt og at man må møte opp for å hente dem. Det er uansett for sent nå så ikke mulig å få tak i før til høsten, dessverre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå