Jaquie Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 hei! noken som he en ide til ka bil ej kan kjøpe mej? har kjørt en hyundai matrix så lenge, å er kjempe fornøyd me den, men no må ej ha min egen bil. har sett etter lenge, men klare ikkje å finne noke som ja sei ej skal kjøpe den. eller så tør ikkje ej å kjøpe den pga ej ana ikkje kordan den e å kjøre eller å ta vare på. har ikkje lyst på noke stasjonsvågn sånn lang bil.. (A) lyst på en litn bil. eller noke som ligan på hyundai matrix:) har også sett på golf, polo, getx eller ka den heite (hyundai) corolla, starlet osv. Men veit ikkje ka ej skal satse på. har tenkt å bruke alt fra 10 000 å kan klare å bruke opp til 50 000 ( veit de e et stort sprang, men treng en driftsikker bil, å kan kanskje kjøre et stykke) noken ide til ka ej skal kjøpe? å når ej e å ser på en bil ka ej skal sjå etter? rust å kor langt den he kjørt, å kanskje sjå om der e olje rundt motorn e ok. men andre ting ej burde ver ops på? har ingen som har så spesielt peiling på bil rundt mej så :/ håpe der e noken som kan hjelpe Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Du har vel noen rundt deg som har litt peiling på hjul? Ta med personen når du skal handle. hyundai har ikke det beste ryktet, hvertfall ikke de eldre. Japsebil er gjerne safe som førstebil. Får deg fra a til b uten problemer. Toyota, mitsubishi, mazda, nissan osv. er hvertfall verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Jaquie Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 hmm.. nja.. har noken som ej ikkje har så veldi go kontakt.. mamma kan litt, men ikkje masse. mn takk noken modella under dissa merka ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvis du kunne skrevet som de fleste andre her inne faktisk gjør så tror jeg nok flere ville svart på det du spør om. Særdeles slitsomt å lese den type skriblerier. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 NAFs kjøpstest Når du har valgt deg en bil, spander en NAF kjøpstest på den. Testen koster 1790 kr. Her sjekker de spesielt etter rust, bremser, lager og andre skjulte feil som folk flest ikke finner. Finner du alvorlige feil her kan du konfrontere det med selger før dere avslutter salget! Valg av merke Jeg er enig i at japanske merker er trygge. Og av egen erfaring vil jeg råde deg til å holde deg unna franske biler som Renault, Citroen og Peugeot. Jeg har hørt mye rart om de, og har selv eid 3 stk Renault. Disse bilene er ok, og har sikkert feilprosent som de fleste andre biler (kanskje litt mer). Problemet er at verkstedet (Bilia) gjør en veldig slett jobb og er vanskelig å ha med å gjøre. Det er en grunn til at de har bunnplassering i Autoindex. Ta dette med en klype salt da, ditt lokale Renault-verksted trenger nødvendigvis ikke å være dårlig. Hva er viktigst? Hva er viktigst i ditt valg av bil? Skal den være billig i drift, god å kjøre, rask eller liten? Er det viktig at du har gode verksteder som er serviceinnstilte, eller har du venner og slekter som kan reparere bilen for deg? Skal den være driftsikker og trygg? I så fall kan du ta en titt på Folksam som viser hvor trygg bilen er i en kollisjon. Diesel eller bensin? Flere og flere får seg diesel nå om dagen. Det er vel ikke uten grunn. Dieselbilene har lavere CO2-utslipp fordi de har lavere forbruk enn bensinbilene. Men så synder de fordi de slipper ut andre partikler. På en annen side er diesel nå om dagen billigere enn bensin. Og dieselbilene er sterkere. Dieselbiler holder seg også godt i verdi fordi folk vil ha dem. Lenke til kommentar
zleepye Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 NAFs kjøpstestNår du har valgt deg en bil, spander en NAF kjøpstest på den. Testen koster 1790 kr. - lo litt der Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 De kriteriene jeg hadde når jeg kjøpte min første bil var som følger: 1. Nylig EU godkjent 2. koster under 15000,- 3. kjørt under 250000km 4. Toverdig selger (privatperson) 5. prøve før kjøpe. 6. se om det er noen synlige skader på bilen og sjekk for heftelser. Endte opp med en toyota corolla 91 modell som var kjørt 190000. betalte ca 11 lapper for kun bilen, omregistering, forsikring, årsavgift osv utenom. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg håper du sjekket hjulbuene før du kjøpte den, spesielt bak? Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ja gjorde det, var en del rust i hjulbuene bak. Så si nesten umulig å finne en billig bil uten rust på. Skal snart gjennom EU med bilen, så får se om rusten har tatt livet av den Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Vel, så lenge rusten ikke har begynt å spise på støtdempertårn og slikt (var det som ble min corollas undergang), så skal det nok gå greit. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Kjøpte meg en Mazda 323 86 mod som førstegangs bil. Siden jeg fikk den i Februar er alt jeg har skiftet: Grenrøret til eksosen, bremseskivene og klosser pluss repraret ett dempertårn. Bilen har gått 254000 KM nå men går som ei klokke. Ikke noe galt teknisk og en meget "god" bil å kjøre. Middels comfort og middel kjøreglede. Men definitivt en god førstegangsbil for 7000. Har og pussa opp den selv da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå