Gå til innhold

Oppgradere fra nikon D40 til nikon Dxx(x) ?

Anbefalte innlegg

D40 og de andre 6 Mp-modellene (D50, D70) har muligheten til å bruke "elektronisk lukker", tilsvarende det man gjør på mange kompaktkameraer. Altså i praksis at man lar den mekaniske lukkeren være åpen og så styrer eksponeringen ved å slå av og på sensoren. Det gjør det i stand til å synce på 1/500 sek (og i prinsippet bør det klare raskere enn det også, men det kommer an på hvor bra timingen av blitsen er). De mekaniske lukkerne til Nikon er stort sett begrenset til 1/200 eller 1/250 sek.

Bemerk at det er fullt mulig å bruke raskere lukkertider med ekstern blits. En hver noenlunde avansert ekstern blits kan fyre av en serie med veldig raske, svakere blink ved raskere lukkertider. Men resultatet er da selvsagt at du får svakere belysning enn med ett kraftig blink.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bemerk at det er fullt mulig å bruke raskere lukkertider med ekstern blits. En hver noenlunde avansert ekstern blits kan fyre av en serie med veldig raske, svakere blink ved raskere lukkertider. Men resultatet er da selvsagt at du får svakere belysning enn med ett kraftig blink.

High speed sync/ focal plane blir ikke det samme, som du sier.

Dette gjøres ved TTL styring, det er en serie blink som belyser sensoren mens lukkeren åpner og lukker seg. Bakdelen er at det ikke funker bra hvis motivet er på litt avstand. Blitsen kan være svakere på slutten, som resulterer i ujevn eksponering.

Maks. sync speed er raskeste lukkertid der hele sensoren er eksponert for lys. Ved raskere lukkertid vil lukkeren stenge seg før den er helt åpen.

Lenke til kommentar
Som nevnt over bruker D40, D50 og D70(s) elektronisk lukker over, tror det er 1/200 sek. Ingen andre Nikonhus så vidt jeg vet har denne muligheten.

1/500 for D40 om du mener flash speed sync. Men da forstår jeg forskjellen. Er det begrensninger i CMOS som gjør at man ikke kan gjøre dette i nyere kameraer, eller er det andre ulemper/begrensninger ift Mp?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Hvorfor det? Ingen veit når den kommer eller hva den blir, og den blir etter all sannsynlighet minst like dyr som D300 er nå, ergo et dårlig alternativ om man må kjøpe brukt for å skaffe D300.

Men det kan jo hende den medfører gode muligheter for bruktkjøp av D300. :D

Det var vel der for jeg sa vent og spar til et D300s. Et brukt D300 er greit, men man bør være oppmerksom på hvor mange eksponeringer kameraet har hatt så man ikke må reparere det fordi det tar "kvelden".

jeg ser canon reklamerer med shutter som tåler 100 tusen (150 tusen på mark II) eksponeringer. Er det samme på nikon? Og hva er det som gjelder i praksis?

Hvor mange eksponeringer i året er vanlig for et kamera som brukes av en profesjonell?

Endret av festen
Lenke til kommentar
jeg ser canon reklamerer med shutter som tåler 100 tusen (150 tusen på mark II) eksponeringer. Er det samme på nikon? Og hva er det som gjelder i praksis?
Varierer. Entusiastmodellene (D80, D90) reklamerer de vel med at er testet til 100000. For semipromodellene mener jeg de pleier å si 150000, og for D3 var det vel snakk om 300000 eller noe sånt. I praksis så følger vel lukkeren den vanlige badekarkurven, og det er fullt mulig at den kan ryke etter 1000 eksponeringer (men da får du den nok byttet på reklamasjon), eller den kan holde til godt over det dobbelte av "garantert" hvis du er heldig. Jeg har lest om eksempler på D70 (testet til 100k, hvis jeg husker riktig) som har tatt over 350000 eksponeringer... (men D70 er litt som kameraverdenens svar på gamle volvoer, noen av dem bare nekter å dø).
Lenke til kommentar
Er det begrensninger i CMOS som gjør at man ikke kan gjøre dette i nyere kameraer, eller er det andre ulemper/begrensninger ift Mp?
Mnøh. Jeg har lest at D70 i hvert fall ble kritisert for at den elektroniske lukkeren skapte synlige rutemønstre på bildene ved raskere lukkertider, men om det er et generelt problem med den måten å lese av sensoren på eller om det var et spesifikt implementeringsproblem vet jeg ikke.

Jeg mener å ha lest noe om at det ikke går an å gjøre det samme med CMOS-sensorer på grunn av forskjellene i måten de leser av dataene på, men ikke sitér meg på det :ermm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Som nevnt over bruker D40, D50 og D70(s) elektronisk lukker over, tror det er 1/200 sek. Ingen andre Nikonhus så vidt jeg vet har denne muligheten.

1/500 for D40 om du mener flash speed sync. Men da forstår jeg forskjellen. Er det begrensninger i CMOS som gjør at man ikke kan gjøre dette i nyere kameraer, eller er det andre ulemper/begrensninger ift Mp?

Litt upresist av meg, for kortere lukkertider enn 1/200 sek brukes vanlig lukkermekanisme, med fra 1/200 sek og raskere brukes elektronisk lukker. Maks blits synk er som du sier satt til 1/500 sek, og er et resultat av dette. Er som nevnt ikke helt sikker på at det skjer ved 1/200 sek, men tallet skal ikke være langt unna.

PS Det ser ut til at Nikon D1 serien også har elektronisk lukker og maks blits synk på 1/500 sek.

Lenke til kommentar
I praksis så følger vel lukkeren den vanlige badekarkurven, og det er fullt mulig at den kan ryke etter 1000 eksponeringer (men da får du den nok byttet på reklamasjon), eller den kan holde til godt over det dobbelte av "garantert" hvis du er heldig.

Se her for noe data på dette.

Lenke til kommentar
Tror du den kommer? Jeg hadde inntrykk at D400 nå er D300s. regner med at D300s vil ha video(?)

D400 kommer nok etter hvert, men først kommer D300s.

Tror jeg. ;)

Se Thom Hogans spådom for D400 og annet Nikon utstyr. Han forventer D400 i 2011

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Ingen veit når den kommer eller hva den blir, og den blir etter all sannsynlighet minst like dyr som D300 er nå, ergo et dårlig alternativ om man må kjøpe brukt for å skaffe D300.

Men det kan jo hende den medfører gode muligheter for bruktkjøp av D300. :D

Det var vel der for jeg sa vent og spar til et D300s. Et brukt D300 er greit, men man bør være oppmerksom på hvor mange eksponeringer kameraet har hatt så man ikke må reparere det fordi det tar "kvelden".

Hvor mange eksponeringer i året er vanlig for et kamera som brukes av en profesjonell?

Mener å huske at alt opp t.o.m. D90 er garantert til 100.000 eksponernger. D300/D700 til 150.000 eksponeringer og D3(x) til 300.000 eksponeringer.

Dette er ikke noe man bør forholde seg til. Ryker lukkeren bytter Nikon den helt gratis i garantiperioden (5 år) uten diskusjoner selv om du har 500.000 eksponeringer med kamera. Forøvrig tviler jeg på at flertallet her på forumet har tatt 100.000 bilder i løpet av sitt liv.

Lenke til kommentar
Forøvrig tviler jeg på at flertallet her på forumet har tatt 100.000 bilder i løpet av sitt liv.

Nei, men nå med digitalkamera (i motsetning til filmbasert), ville jeg ikke bli forbauset om folk kommer til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Forøvrig tviler jeg på at flertallet her på forumet har tatt 100.000 bilder i løpet av sitt liv.

Nei, men nå med digitalkamera (i motsetning til filmbasert), ville jeg ikke bli forbauset om folk kommer til å gjøre det. :)

Er man engasjert klarer man nok fint 100.000 bilder i løpet av livet. Men neppe med samme kamerahus :)

Lenke til kommentar
Er man engasjert klarer man nok fint 100.000 bilder i løpet av livet. Men neppe med samme kamerahus :)

Ikke om man oppgraderer nei. Apropos oppgradering, jeg kom over en interessante betraktningen på hva en bør sjekke når en vurdere om man trenger eller ønsker å oppgradere og hva en bør oppgradere. Se 13 July 2009 News Where to Spend US$2000 på denne siden http://www.bythom.com/. Nyheten vil havne i arkivet om litt så da må du se her: 2009 Nikon News

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Ikke om man oppgraderer nei. Apropos oppgradering, jeg kom over en interessante betraktningen på hva en bør sjekke når en vurdere om man trenger eller ønsker å oppgradere og hva en bør oppgradere. Se 13 July 2009 News Where to Spend US$2000 på denne siden http://www.bythom.com/. Nyheten vil havne i arkivet om litt så da må du se her: 2009 Nikon News

Fornuftige meninger fra Thom Hogan dette, og ikke mindre nevneverdig er kommentaren hans under bilde. :)

Lenke til kommentar
Fornuftige meninger fra Thom Hogan dette, og ikke mindre nevneverdig er kommentaren hans under bilde. :)

Jo, men han har råd til å bytte ut det objektivet om den skulle bli ødelagt. Jeg har ikke om 16-85mm objektivet mitt skulle bli det, så jeg velger å hive på et UV filter når jeg ikke har andre filter på i alle fall. ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...