Gå til innhold

Oppgradere fra nikon D40 til nikon Dxx(x) ?

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal planlegge å stige litt i gradene her.. har noe AF-S optikk, vil det fungere fint på kameraer med fokusmotor i huset også? hvilke av motorene vil gjøre fokuseringa da i såfall.

Lurer litt på D90 eller D300(brukt)

Ikke at jeg har andre referanser en D40, men føler jeg skulle hatt en større søker, mulighet for bracketing, mulighet for nedblendingsknapp, litt slike ting.. Høyere oppløsning (for cropping i etterkant)

Om jeg vil ta bedre bilder med et slikt kamera? -Sansynligvis ikke, men da har man ikke kameraet å skylde på.

Noen invendinger til de to kandidatene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF-S objektiver har ikke inngang for "fokus-skruen" fra kamera ;)

Jeg har også vurdert å opgradere fra D40 til D90 eller D300, men jeg setter så stor pris på den lave vekten og størrelsen til D40 at jeg lar det gå sport i at det lille den mangler ikke skal utgjøre noen begrensninger i min fotografering :)

Bracketing og nedblendingsknapp kan man jo alltid få til manuellt (ta prøvebilde).

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal planlegge å stige litt i gradene her.. har noe AF-S optikk, vil det fungere fint på kameraer med fokusmotor i huset også? hvilke av motorene vil gjøre fokuseringa da i såfall.

Lurer litt på D90 eller D300(brukt)

[...]

Noen invendinger til de to kandidatene?

Tror jeg ville ha ventet og spart til en D300s var jeg deg :-)

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Ingen veit når den kommer eller hva den blir, og den blir etter all sannsynlighet minst like dyr som D300 er nå, ergo et dårlig alternativ om man må kjøpe brukt for å skaffe D300.

Men det kan jo hende den medfører gode muligheter for bruktkjøp av D300. :D

Det var vel der for jeg sa vent og spar til et D300s. Et brukt D300 er greit, men man bør være oppmerksom på hvor mange eksponeringer kameraet har hatt så man ikke må reparere det fordi det tar "kvelden". Men jeg leste det mer slik at posteren ikke var helt sikker på om han burde kjøpe nytt kamera.

Hvorfor det?

Nyere er alltid bedre vettu, men hvorfor ikke vente til D400? S-oppgradering av D300 er vil jo ikke være rare greiene i forhold til en flunkende ny D400. :fun:

Tror du den kommer? Jeg hadde inntrykk at D400 nå er D300s. regner med at D300s vil ha video(?)

Lenke til kommentar
NB! Ikke selg D40'en. Hvis du får interessen for blitsfotografering er den genial å ha i bakhånd. Det er en D40 og ikke D40X du har?

D40 ja, selv om d40x ikke er så veldig forskjellig.

Har ikke tenkt å selge den, blir vel til at samboer tar over den. Hvorfor er den kurrant til blitz? Lav vekt/god balanse?

Har funnet et brukt D300 med vertikalgrep, som vistnok er lite brukt, han skal ha 5700,- Kan vel ikke være gæli det?

Lenke til kommentar
Har funnet et brukt D300 med vertikalgrep, som vistnok er lite brukt, han skal ha 5700,- Kan vel ikke være gæli det?

Neida, ikke så gæli det. Men hvis du sender han penger så ser du ingenting til verken kamera eller penger :) Svindel kalles det der.

Lenke til kommentar

Neida, ikke så gæli det. Men hvis du sender han penger så ser du ingenting til verken kamera eller penger :) Svindel kalles det der.

Riktig, den annonsen har dukket opp med jevne mellomrom i lang tid nå.

Lenke til kommentar
NB! Ikke selg D40'en. Hvis du får interessen for blitsfotografering er den genial å ha i bakhånd. Det er en D40 og ikke D40X du har?

D40 ja, selv om d40x ikke er så veldig forskjellig.

Har ikke tenkt å selge den, blir vel til at samboer tar over den. Hvorfor er den kurrant til blitz? Lav vekt/god balanse?

Nikon D40 og D70 tar i bruk elektronisk lukker ved en bestemt lukkertid. D.v.s. en sync speed med TTL blits på 1/500 sekund og en høyere sync speed når man bruker Pocket Wizard eller "Poverty Wizards".

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe hinder med sync speed på 200.. Det alene bør ikke være noe grunn til å ikke oppgradere eller bruke nyere utstyr til blitsbruks..

Lenke til kommentar
Men jeg regner med du vet hva du kan gjøre med en D40 og en sync speed på 1/1000 eller 1/2000 sekund kontra ett kamera med max sync speed på 1/200 eller 1/250 sek.?

Jeg har en D40, og får ikke noe raskere syncspeed enn 1/500s... :ermm:

Hadde vært gøy med 1/2000s! Hvordan gjør jeg det???

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ikke.

Men jeg regner med du vet hva du kan gjøre med en D40 og en sync speed på 1/1000 eller 1/2000 sekund kontra ett kamera med max sync speed på 1/200 eller 1/250 sek.?

Det visste jeg ikke. Nyere Nikon f.eks D90 D5000 har de muligheter for høyere sync speed enn 1/500? Er det noe spesielt med D40 som de andre kameraene ikke har (f.eks D300)?

Lenke til kommentar
Det visste jeg ikke. Nyere Nikon f.eks D90 D5000 har de muligheter for høyere sync speed enn 1/500? Er det noe spesielt med D40 som de andre kameraene ikke har (f.eks D300)?

Som nevnt over bruker D40, D50 og D70(s) elektronisk lukker over, tror det er 1/200 sek. Ingen andre Nikonhus så vidt jeg vet har denne muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...