Gå til innhold

BK: Skodjebro HDR

Albix

Anbefalte innlegg

Driver og prøver ut litt ut HDR for tiden. Får liksom lyst til å dra til litt ekstra slik at ordet "realistisk" ikke er det første man tenker på. Dette er 3 eksponeringer av den minste av Skodjebruene like utenfor Ålesund.

post-183885-1247259820_thumb.jpg

Exif: 3-bilder HDR, f/22, Iso 100, 12mm

For mye?

Edit: skriveleif - blender er f/22

Endret av Albix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Jeg synes ikke at du har dratt for mye i spakene. Nok til at det blir perfekt bruk av den for mitt vedkommende. Mulig at det blir en redigering i dette innlegget når jeg kommer meg hjem fra jobb og på bedre monitor.

Men fargene og kontrastene treffer riktig, med unntak av det/de mørke partiene i toppen. Hadde foretrukket at himmelen hadde vært enten lys slik som like over broa, eller like mørk balanse som helt øverst i bildet. Skarpheten ser jeg ikke noe problem her og nå. Komposisjonsmessig er dette et klassisk brobilde som faller i smak for min del i alle fall. Tror muligens jeg ønsker meg litt mer til venstre.

=)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Synes linjene var veldig fine.

Jeg synes heller ikke det var for mye HDR. Om du vil fjerne ordet realistisk fra det første man tenker, kan du sikkert bruke ørlite grann mer, muligens.

Hvilken blender brukte du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig mener jeg at hdr er en hjelpeteknikk for å få fram skygger og lys man vanligvis ikke får med én eksponering. Ikke at hdr-effekten som man ofte ser i bilder, blir selve bildet. Så det å dra spakene slik at man skjønner med én gang at dette er HDR, siden det er dratt milevis i spakene, blir for meg feil. Derfor mener jeg at dette er riktig bruk av hdr, selv om noen partier kunne ha vært bedre.

=)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

personlig syntes jeg dette er litt unødvendig bruk av hdr. og dersom hdr er nødvendig her for å gjengi alle skygger og høylys så er det gjort en dårlig jobb for å få frem disse (spessielt i skyene som blir mye mindre detaljert og mørkere enn landkspet). Ser egentlig ut som dette er tatt rett fra photomatix.

Skulle gjerne sett hva du hadde fått av en eksponering, eller et bilde sammensatt av flere her.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer :yes::-)

Ok - har forsøkt en gang til for å få litt mer detaljer i skyene. Synes imidlertid det gikk litt utover de andre tingene i bildet - ble litt for ... rart synes jeg - litt for mye hdr for å si det sånn. Mente ikka at jeg ønsket en urealistisk effekt (en for urealistisk effekt) bare at tendensen blir å dra til for mye så blir man blind på en måte.

Blender er f/22 - skriveleif i originalpost :-)

post-183885-1247300814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sett hva du hadde fått av en eksponering, eller et bilde sammensatt av flere her.

Det viktigste jeg mister med en eksponering er detaljene i steinene under brua til høyre.

Se bilde av den midterste (at tre) eksponeringen i spoiler

post-183885-1247301411_thumb.jpg

1/13, f/22, Iso 100, 12mm

Lenke til kommentar

ja, er enig i det, men når en kjører det gjennom photomatix uten å være forsiktig så blir spessielt skog veldig rar. Derfor ville jeg gjerne sett en versjon der du henter detaljene ved hjelp av masking. Det blir dog mer arbeid, men det viktigste er jo hva du selv syns

Lenke til kommentar
Her er en 20sekunders justering av "eneksponeringsfilen" din. Personlig syns jeg den ble bedre enn hdr'en som ble for kunstig. (ser ut som det er laget i ett eller annet 3d program)

Det er jeg helt enig i - det ble bedre.

Mistet kanskje litt farge på vannet, men det kan sikkert fikses det også.

Er litt usikker på dette med HDR - blir lett litt tegneseriefølelse (men noen ganger er det kanskje det man er ute etter?). Har et bilde som jeg synes jeg fikk til - Brukte det i Junifesten - ligger i spoiler. Lett å se at det er HDR, men dette liker jeg...

post-183885-1247432814_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...