Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

200 000 service vw Transporter disel


Zolo

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som i løpet av et år kommer til å runde 200 000. Lurer på om noen vet hva som inngår i en slik service?

 

Dette fordi det sikkert er noe av det jeg kan gjøre selv.

 

Finns det en bok som viser hvordan diverse slite deler byttes. Hadde en til en Golf da jeg hadde en slik bil. Dette var nyttig mye som ikke er vannskelig. Biltema hadde ikke til min 97 model :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på passat diesel, så er det ihvertfall bytte av regreim + en del mindre ting. kostet 12.000 synes jeg å huske

 

Er alle disse mindre tingene jeg også lurer på hva er. Det er liksom ikke så vanskelig å bytte luftfilter, motorolje og oljefileter selv.

Lenke til kommentar

Skifter vel motorolje + filter, luft og pollen filter, olje i girkasse, dieselfilter og en generell sjekk av bilen. Kan også hende at bremsevæske blir byttet, alt avhenging av når den ble skiftet sist. Da jeg jobbet på Møller så sjekket vi på alle serivcer stramming og tilstanden på reg.reim da strammerne hadde en tendens til og bli "slakke" etter en hvis tid på denne bilen spesielt. Hvis dette ikke ble sjekket / justert / skiftet så brukte reg.reima og hoppe over en eller flere tenner og påfølgende skade på motoren. Hvis man er nevenyttig så kan man selv ta serivce uten problem. Er veldig mye lettere om man har tilgang til en løftebukk eller grav hvis man skal gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Skifter vel motorolje + filter, luft og pollen filter, olje i girkasse, dieselfilter og en generell sjekk av bilen. Kan også hende at bremsevæske blir byttet, alt avhenging av når den ble skiftet sist. Da jeg jobbet på Møller så sjekket vi på alle serivcer stramming og tilstanden på reg.reim da strammerne hadde en tendens til og bli "slakke" etter en hvis tid på denne bilen spesielt. Hvis dette ikke ble sjekket / justert / skiftet så brukte reg.reima og hoppe over en eller flere tenner og påfølgende skade på motoren. Hvis man er nevenyttig så kan man selv ta serivce uten problem. Er veldig mye lettere om man har tilgang til en løftebukk eller grav hvis man skal gjøre det selv.

 

 

Noen tips om hvordan jeg kommer til registerremen? Er ikke formye plass nedi der, men går ut fra der er et triks for å komme til.

Lenke til kommentar

Klarer og snike av det øverste dekslet fra oversiden, slik at man får en visuell sjekk av strammeren. Mener og huske at det var litt knotete, men går greit. Hvis ikke må man ta av dekslet under motoren, stort tungt jerndeksel, da kommer man til nederste dekslet på registeret. Mener og huske at det er to "piler" på strammeren, den ene står fast mens den andre beveger seg når man strammer / slakker på strammehjulet. Disse skal stå overrens med hverandre.

Er et par år siden jeg gjorde dette sist da jeg er sluttet som bilmekaniker så kan hende det er / har vært endringer på strammeren siden da. Men er som regel en visuell markering av noe slag på strammere.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...