Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

Det er en kjent sak at hvis noen har problemer med angst eller depresjon blir de satt på medikamenter. Er folk utagerende og skader seg selv eller andre, blir de satt på enda sterkere medikamenter og sperret inne.

 

Du snakker her om mennesker med sterke psykoser. Det KAN skyldes kjemiske endringer i hjernen som krever medisinering, og er langt fra de alkohol-/narkotikaproblemene vi nettopp snakket om.

 

Ikke skift temaet er du snill, la oss ta en ting om gangen. Du slipper ikke unna med å begynne å snakke om noe annet.

 

Er noen mangeårige narkomane, blir de satt på metadon. Dette er den ateistiske modellen.

 

Det har ingenting med ateisme å gjøre. Ateisme er mangel på gudstro, og bare det.

Du tenker kanskje på naturalisme?

 

Den har svært lite å tilby til en person som bærer på et intenst hat mot sin overgriper og avskyr seg selv og livet ellers.

Slettes ikke.

Jeg mistenker at du har et forvrengt bilde av psykiatrien.

 

Jeg ble kristen i voksen alder, men forlot troen i fjor høst. Og jeg undrer på hva kirken kan gjøre med 3 døtrene til pastoren som døpte meg som 25-åring. De ble misbrukt seksuelt av ham gjennom hele deres barndom.

 

De fikk hjelp, av psykolog, uten medikamenter, og er i dag velfungerende flotte unge damer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spør rett ut:

 

Er det helt utenkelig at økonomi eller depresjon kan være en årsak til alkohol problemer?

 

Dessuten så er vel Skandinavia ganske ateistisk av seg. Skandinavia har ihvertfall størst antall ateister i % av befolkningen. Så hvorfor flommer vi ikke over med alkoholikere?

 

Hvor står det at Skandinavia har størst antall ateister i forhold til befolkningen?

 

 

http://www.adherents.com/largecom/com_atheist.html

vietnam kommer over både norge og danmark, men husk at hvartfall i norge(vet ikke med danmark) blir man meldt inn i statskirken ved fødselen ;)

tallet er nok enda større

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Hvor står det at Skandinavia har størst antall ateister i forhold til befolkningen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism#Europe

 

Jeg tok litt feil. Men Skandinavia er ganske høyt opp på lista, kun slått av to land ;) .

Det er litt uenighet angående Russland, men jeg tviler sterkt på at de slår oss når det kommer til antall ateister i prosent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Russia#Adherents

Lenke til kommentar
Om dere gidder å lese vil dere fort oppdage at disse tallene ikke er reelle.

"These figures do not necessarily represent the number of people who are identify themselves as “atheists.” For example, in Estonia in 2004, 49% of people surveyed said they did not believe in God. At the same time, only 11% of people in the country identified themselves as atheists."

 

At folk ikke vet å klassifisere seg kan da ikke jeg klandres for.

At man ikke tror på Gud er jo å være ateist, jeg tror mange blander litt der.

 

Om de da ikke tror på Zeus, Apollo eller andre guder, det er jo mulig.

Lenke til kommentar
(4 år siden. wow....)

Selv om tallene kan være litt annerledes anno 2009 så tviler jeg sterkt på at antall kristne i Russland har stupt dramatisk, samtidig som antall kristne i Norge har steget som bare det uten noen som helst åpenbar grunn iløpet av de siste 4 årene.

Lenke til kommentar
Om dere gidder å lese vil dere fort oppdage at disse tallene ikke er reelle.

"These figures do not necessarily represent the number of people who are identify themselves as “atheists.” For example, in Estonia in 2004, 49% of people surveyed said they did not believe in God. At the same time, only 11% of people in the country identified themselves as atheists."

 

At folk ikke vet å klassifisere seg kan da ikke jeg klandres for.

At man ikke tror på Gud er jo å være ateist, jeg tror mange blander litt der.

 

Om de da ikke tror på Zeus, Apollo eller andre guder, det er jo mulig.

 

Det er heller ikke bare det som gjør tallene ureelle, les vidre. Synes folk stiller seg for lite kritisk til sine "kilder" på nett :hrm:

Lenke til kommentar

Det finnes mange årsaker til alkoholproblemer. Og jeg vil jo tro det er en god del alkoholikere i Norge, spør bare dem som besvarer telefonene fra fortvilede barn som ringer inn (til offentlige hjelpetelefoner).

 

Det var jo bra hvis døtrene til denne pastoren har fått hjelp. Sjokkerende sak forresten. Kan også tenkes at de forsøker å opprettholde en fasade, de har det nok ikke helt topp innerst inne.

Lenke til kommentar
Det er heller ikke bare det som gjør tallene ureelle, les vidre. Synes folk stiller seg for lite kritisk til sine "kilder" på nett :hrm:

Betviler du at Skandinavia er på toppen av listene over folk som ikke tror på Gud?

 

Det finnes mange årsaker til alkoholproblemer. Og jeg vil jo tro det er en god del alkoholikere i Norge, spør bare dem som besvarer telefonene fra fortvilede barn som ringer inn (til offentlige hjelpetelefoner).

 

Sikkert mange årsaker. Men mener du ateisme har med det å gjøre?

 

Det var jo bra hvis døtrene til denne pastoren har fått hjelp. Sjokkerende sak forresten. Kan også tenkes at de forsøker å opprettholde en fasade, de har det nok ikke helt topp innerst inne.

 

Det slipper nok aldri helt taket, men de har det flott. Så flott man kan få det etter noe slikt.

 

Det er heller ikke bare det som gjør tallene ureelle, les vidre. Synes folk stiller seg for lite kritisk til sine "kilder" på nett :hrm:

Hva annet?

Lenke til kommentar
Detta blir nok veldig off topic

Tror nok ikke det.

 

Ateister har fått sine egne forbilder - ekstremt smarte, kunnskapsrike og velartikulerte mennesker som mange gjerne vil assosieres med. Det er godt mulig at en del mennesker går fra å stole blindt på presten til å stole blindt på ateismens poster boys (grov overdrivelse for å få frem poenget) - dette er en svakhet (eller kanskje en nødvendighet, det er umulig for alle å sette seg inn i alt) ved mennesker generelt, da selvsagt også ateister.

 

I det hele tatt så burde man ikke stole på noen i kraft av deres livssyn, men på grunnlag av kunnskapen de innehar. Hvis temaet er evolusjon burde man anse Richard Dawkins som ekspert i kraft av hans utdanning og virke - ikke fordi han er ateist. Kreasjonister mener de vet mer om evolusjon enn evolusjonsbiologer, ettersom de mener de kan slenge ut påstander som "vi vet ikke hvordan øyet ble til!", og kry slå seg på brystet i forvissning om at uansett hvor solide forklaringer som kommer fra motparten, så tror vi ikke på dem - for vi er gode kristne, vi.

Lenke til kommentar
Det finnes mange årsaker til alkoholproblemer. Og jeg vil jo tro det er en god del alkoholikere i Norge, spør bare dem som besvarer telefonene fra fortvilede barn som ringer inn (til offentlige hjelpetelefoner).

det er en god del alkoholikere i norge ja. en onkel av meg blandt annet. vet du hvorfor han er alkoholiker? fordi han synest alkohol smaker godt. han har god jobb, familie og ny stasjonsvogn, og ingen problemer i livet. bortsett fra alkoholismen selvfølgelig.

poenget mitt er at alkoholikere trenger ikke ofte en depresiv grunn til å være alkoholikere, mer enn røykere trenger til å være storrøykere.

 

jeg betviler ikke at det fins folk som har problemer i norge og derfor drikker, men det har ingenting med at de er ateister å gjøre.

 

edit: leif var innom

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Det er langt fra bare psykotiske personer som får tildelt piller hos legen. Dersom en helt vanlig person går til legen og sier at han/hun er deprimert, får personen en resept på piller. Utrolig mange nordmenn spiser lykkepiller eller angstdempende midler selv om de virker friske på utsida. Kan også være sovemedisiner de er avhengige av. Dette sier jeg for å understreke at helsevesenet ikke greier å løse problemene deres på skikkelig vis, og at nordmenn ikke er så lykkelige som vi gjerne gir oss ut for å være. Ateismen til tross :)

Lenke til kommentar
Det er langt fra bare psykotiske personer som får tildelt piller hos legen. Dersom en helt vanlig person går til legen og sier at han/hun er deprimert, får personen en resept på piller. Utrolig mange nordmenn spiser lykkepiller eller angstdempende midler selv om de virker friske på utsida. Kan også være sovemedisiner de er avhengige av. Dette sier jeg for å understreke at helsevesenet ikke greier å løse problemene deres på skikkelig vis, og at nordmenn ikke er så lykkelige som vi gjerne gir oss ut for å være. Ateismen til tross :)

Står du fortsatt på at psykiatrien ikke kan hjelpe folk med alkohol- og narkotikaproblemer?

 

(sjekker svaret i morgen tidlig, nå er det natt)

Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200903/03/index.html

 

Her er den ferskeste statistikken, fra statistisk sentralbyrå.

 

Det er også viktig å huske på at nær halvparten av alle ateister er innmeldt i statskirken, da veldig få er så heldige at de kommer til forum som dette og får vite at de er innmeldt i statskirken og betaler skatt til kirken og regnes som kristne.

 

Vi kan trygt anta at det er 20-25% ateister i landet i dag blant etninske nordmenn.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

"Ateismen" sier ingenting om hvordan psykiatrien bør være. Kan vi slutte med den tullediskusjonen?

 

Forøvrig har ikke psykologer anledning til å skrive ut medikamenter, og positive effekter av kognitiv (samtale)terapi mot angst og depresjon er veldokumentert. "Jesus-effekter" kan slå positivt ut, men kan også være svært destruktive.

Lenke til kommentar
at nordmenn ikke er så lykkelige som vi gjerne gir oss ut for å være. Ateismen til tross :)

Er det noen som har påstått at en automatisk blir lykkelig om en blir/er ateist?

 

Jeg/vi prøver å fortelle deg at tro/mangel på tro ikke er kritiske faktorer her.

Det er DU som drar relasjoner mellom depresjon og tro/mangel på tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...