Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ang. Hitlers forhold til kristendommen, så han på kristendommen som en religion for de svake. Det finnes jo idealer som "Salige er de barmhjertige, salige er de tålsomme". Hitler foraktet alt slikt og så på det som handlingslammet. I stedet for å gå i kristelig ungdomsarbeid ble ungdommen tvunget til å bruke tida på å lovprise Hitler.

Blir egentlig feil å framstille nazismen som ateistisk, vil heller si at den var opptatt av magiske ting. Var det ikke en tysker som skulle fly på et oppdrag over England siden de hadde regnet ut det perfekte tidspunktet via horoskop, og han styrtet og døde? Mener jeg har dette fra et eller annet sted.

 

Ateisme er et viktig trekk ved kommunismen. Siden kommunismen er diktatorisk i sitt vesen blir landene etter hvert veldig påvirket av ateisme.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på de landene der vi har sett kommunisme utfolde seg, som Kina og Sovjetunionen. Dagens russere uttaler at det er vanskelig for dem å begynne og tro etter å ha vokst opp i en ateistisk stat. Må jeg få minne om at mange russere sliter med alkoholproblemer. Forresten har kristne misjonærer mange steder gjort en god figur når det gjelder å redde folk fra Kong Alkohol.

Ateister bruker å latterliggjøre kristne som er for svake til å klare seg i denne verden. Er ikke de som bruker flaska som trøst også svake da? Verden er tøff og ikke like enkel som ateister skal ha det til.

Lenke til kommentar
Dagens russere uttaler at det er vanskelig for dem å begynne og tro etter å ha vokst opp i en ateistisk stat.

kilder? og hva er problemet?

 

Må jeg få minne om at mange russere sliter med alkoholproblemer.

så ateisme fører til alkoholproblemer?

 

Forresten har kristne misjonærer mange steder gjort en god figur når det gjelder å redde folk fra Kong Alkohol.

Forresten må jeg minne deg på at det er mange ukristne organisasjoner som har gjort det samme. at de er kristne har i utgangspunktet ingenting med om kristendommer er sann eller ikke.

 

Ateister bruker å latterliggjøre kristne som er for svake til å klare seg i denne verden

ja, ateister er kalde og umoralske og ler av de som ikke har klart seg.

kilder?

 

Verden er tøff og ikke like enkel som ateister skal ha det til.

ateister har aldri påstått at verden er enkel, det er snarere motsatt.

ateister annerkjenner problemer og forsøker å løse dem. de lykkes på mange punkter. kirken derimot er de som undertrykker og vil ha verden enklere enn den er:

kondomer er synd

genmanipulert mat er synd

abort er synd

 

kristne er de som mener ting er så enkelt som at du kan be så blir alt bra. verden er ikke så enkel som kristne skal ha det til

Lenke til kommentar

Det er et argument jeg har møtt i "ørten" diskusjoner med ateister, at kristne er folk som er for svake til å takle virkeligheten. Underforstått at ateister takler livet mye bedre. Dersom man ikke klarer å konfrontere livet er det faktisk veldig lite ateister kan tilby bortsett fra et klapp på skulderen. Mange som er skuffet over livet søker trøst i rusmidler eller religion. Har ikke akkurat hørt om noen som har søkt trøst i ateisme... For der er ingen trøst der.

Lenke til kommentar

NETTOPP!

det er ingen trøst der, for de klamrer seg virkeligheten, framfor å for egen fordel søke trøst hos noen som kan tilby det selv om det ikke er realistisk. det er det som er å ikke møte virkelighetne, men heller forenkle den. du kan si at en kristen mann er en lykkeligere mann enn en ateistisk mann i dette tilfellet, men du kan også si at en full mann er lykkeligere enn en edru mann. problemene forsvinner ikke selv om du griper flaska/bibelen

Lenke til kommentar
Det er et argument jeg har møtt i "ørten" diskusjoner med ateister, at kristne er folk som er for svake til å takle virkeligheten. Underforstått at ateister takler livet mye bedre. Dersom man ikke klarer å konfrontere livet er det faktisk veldig lite ateister kan tilby bortsett fra et klapp på skulderen. Mange som er skuffet over livet søker trøst i rusmidler eller religion. Har ikke akkurat hørt om noen som har søkt trøst i ateisme... For der er ingen trøst der.

Er ikke poenget om det er sant eller ikke?

Ikke hva som for enkelte høres bedre ut?

Mange vil si at Muslimenes martyrhimmel med dusinvis av jomfruer er forlokkende, men det har da ingenting å si for ektheten i deres påstand.

Lenke til kommentar
Jo, jeg tror at det kristne budskapet er sant. Derfor blir det galt å tilby narkomane et ateistisk behandlingsprogram. En person som har blitt seksuelt misbrukt av en nær slektning hele livet og derfor har blitt nødt til å søke tilflukt i rusen, fortjener noe bedre.

Så det viktigste er ikke å hjelpe personen?

Lenke til kommentar
Så det viktigste er ikke å hjelpe personen?

Hva mener du? Et ateistisk avvenningsprogram kan ikke tilby noen legedom for vonde minner, det kan bare tilby en gradvis nedtrapping av narkotikaen. Nedtrapping alene gir ikke noe fullgodt tilbud til en som virkelig har problemer i livet. Et klassisk problem med å gå til psykolog er at psykologen bare lytter til det du har å si, uten at problemene egentlig forsvinner.

Lenke til kommentar
Et klassisk problem med å gå til psykolog er at psykologen bare lytter til det du har å si, uten at problemene egentlig forsvinner.

Det er nesten så jeg tror du tuller nå, men jeg er redd du er seriøs. Du tror virkelig ikke at psykologer kan behandle og hjelpe folk med rusproblemer?

Lenke til kommentar

Detta blir nok veldig off topic, men uansett:

 

Syns nesten det blir litt komisk når Ateister kritiserer religiøse for å være ignorante personer. De klager på at de har fått høre alt snakket om den forferdelige religionen, og at de uten å få velge får det pressa på seg.

 

Dette er personer som ofte i diskusjoner/i livet generelt bruker ufattelig mye energi på å omvende religiøse. De har nærmest satt det som en livsoppgave å få flest mulig personer vekk fra religion. Å "redde" dem. Er ikke dette akkurat det samme som misjonærene har gjort i mange år for religionen?

 

Jeg syns hvertfall det virker som ateisme mer og mer beveger seg mot å bli en bevegelse, og ikke lenger bare det å ikke tro. Der det brukes akkurat de samme metodene som de religiøse har brukt i mange år. Bare jeg som syns det er noe ironisk over det?

 

Kan nevne at personlig er jeg agnostiker, men jeg begynner å bli litt oppgitt over at begge "sidene" bruker de samme metodene, og deretter hakker løs på hverandre på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar

Problemet med mange religiøse mennesker er at de skal være bedre, de har løsningene osv. Står i bibelen at vi har fri vilje, vi rår over vår egen skjebne. Jeg tolker det dit at man kan legge sin lit til Gud så mye man vil, men ting blir ikke et døyt bedre, for den dagen kjærringa spiste av epplet sluttet han å gripe inn.

 

Jeg ler av bibelen, den er skrevet flere hunder år etter de hendelsene. Som iherdig fisker vet jeg hvordan en liten mort kan bli storlaks etter noen dager bare, så jeg våger ikke tenke på hvor mange lakser det er i bibelen etter flere hundre år.

 

Noen tror på Gud, andre ikke. Hvorfor ikke bare respektere den enes syn på ting, religiøse som ikke religiøse. Selv er jeg ganske sikker på at ting ikke kan oppstå uten noe som helst, så en eller annen luring har satt i gang en herlig prosess som endte opp som jorden og oss mennesker.

Lenke til kommentar
Det er nesten så jeg tror du tuller nå, men jeg er redd du er seriøs. Du tror virkelig ikke at psykologer kan behandle og hjelpe folk med rusproblemer?

Det er en kjent sak at hvis noen har problemer med angst eller depresjon blir de satt på medikamenter. Er folk utagerende og skader seg selv eller andre, blir de satt på enda sterkere medikamenter og sperret inne. Er noen mangeårige narkomane, blir de satt på metadon. Dette er den ateistiske modellen. Den har svært lite å tilby til en person som bærer på et intenst hat mot sin overgriper og avskyr seg selv og livet ellers.

Lenke til kommentar

Jeg spør rett ut:

 

Er det helt utenkelig at økonomi eller depresjon kan være en årsak til alkohol problemer?

 

Dessuten så er vel Skandinavia ganske ateistisk av seg. Skandinavia har ihvertfall størst antall ateister i % av befolkningen. Så hvorfor flommer vi ikke over med alkoholikere?

Lenke til kommentar
Jeg spør rett ut:

 

Er det helt utenkelig at økonomi eller depresjon kan være en årsak til alkohol problemer?

 

Dessuten så er vel Skandinavia ganske ateistisk av seg. Skandinavia har ihvertfall størst antall ateister i % av befolkningen. Så hvorfor flommer vi ikke over med alkoholikere?

 

Hvor står det at Skandinavia har størst antall ateister i forhold til befolkningen?

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...