Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

Nazismen har jo helt klare deler hvor kristendommen spiller en rolle :)

Nazismen oppsto ikke p.g.a ateisme, men på grunn av versaille trakten og alle den skylden tyskerne fikk p.g.a 1 verdenskrig, heller hjalp det ikke når landet var styrt av folk med nesten ingen erfaring.

 

Det skal også nevnes at Hitler var "inspirert" av katolske prester for hans enorme jødehat.

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye av moral er religiøst betinget. Det er ingen vitenskapelige eller ateistiske grunner til å være moralsk.

så om du ikke var religiøs ville du plyndret, ranet drept og voldtatt, bare fordi ingenting fælt venter deg etter døden? du har altså ingen moral selv?

ikke rart du er en kristen i så fall.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Mye av moral er religiøst betinget. Det er ingen vitenskapelige eller ateistiske grunner til å være moralsk.

så om du ikke var religiøs ville du plyndret, ranet drept og voldtatt, bare fordi ingenting fælt venter deg etter døden? du har altså ingen moral selv?

ikke rart du er en kristen i så fall.

 

helt enig, det fins jo helt klart etiske regler innenfor 10 bud, men må ikke være religøs eller veldig "smart" for å skjønne at det å drepe, stjele og alt det "onde" er ikke bra.

Lenke til kommentar
Mye av moral er religiøst betinget.

Mye av umoral og hårreisende oppførsel også; "for good people to do evil — that takes religion."

 

Det er ingen vitenskapelige eller ateistiske grunner til å være moralsk.

Begrepet ateisme innehar ingen oppfatninger rundt moral. De som fra dette drar slutningen "ateister er umoralske", burde tenke seg om.

 

Når det kommer til vitenskap, så finnes det absolutt teorier. Man kunne f.eks. bruke evolusjon til å hevde at egenskaper som sympati og empati hjalp det sosiale flokkdyret mennesket til å overleve, og dermed ble disse egenskapene ført videre. Redsel for å bli utstøtt fra flokken ligger muligens også bak mye av moral (og moralisme). Hverken guder eller religion er en forutsetning for moralsk oppførsel.

 

 

Det du nevte som grunn til å ikke se dokumentaren var kanskje bare 1/100 del av helheten. Så hvis du ønsker å tenke mer over hva du tror, så er det absolutt ikke bortkastet tid, f.eks. sammenlignet med å se siste episode av hotel cæsar eller intrigene i en eller annen reality serie.

NgZ viste tydelig hvorfor jeg etter den uttalelsen tviler på om dokumentaren holder særlig høy kvalitet. Hvis flere går god for den, inkludert ikke-kristne, så skal jeg heller revurdere det.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man, vitenskapelig (eller ateistisk sett), ta vare på invalide mennesker istedenfor å bare la dem dø?

Ditt problem er at du tror ateisme er en religion eller en filosofi, noe det ikke er. Det er KUN en stilling du tar til en påstand.

Ingen dogmer, ingen regler du må følge.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man, vitenskapelig (eller ateistisk sett), ta vare på invalide mennesker istedenfor å bare la dem dø?

 

Det ville jeg gjort uten noe spesiell grunn til det.

 

kanskje du kunne ta den gylne regelen i bruk om du måtte ha en grunn til det.

Lenke til kommentar

Hei, for å svare på noe du nevnte; Ateisme har definitivt vokst seg til noe stort i dag, som kanskje ikke er helt positivt. Det har blitt populært å være ateist i dag, uten tvil takket være internettet og dets evne til å spre informasjon. På grunn av dette, har vi ekstremt mange (et enormt flertall vil jeg si, faktisk) ureflekterte personer som representerer konseptet av ateisme på en dårlig måte og gir ateister som har noe fornuftig å si et dårlig ry.

 

Men debattplatformen er så skitten fra før av at det ikke har noe å si, i min mening. Når man diskuterer med en person som er helt sikker i sin sak og tror at han uten tvil har rett (religiøse personer - kanskje litt grovt uttalt av meg, dog yttert sant) - så blir det rett og slett vanskelig å prøve å få noe positivt ut av hele greia.

Lenke til kommentar

Kan du ikke i allefall si for ikke religionen vår :p

 

Vil oppfordre folk her til å faktisk se videoen :) Mente ikke noe vondt med det. Men ser tydelig at folk blir støtt fordi jeg bare nevner noen andre som nevner kritikk mot ikke religionen deres.

 

Sånn :p

 

Dessuten, det vil alltid være noen drittsekker overalt, som gjør det lett å generalisere.

 

se på varg vikernes for eksempel, etter at han herjet har det ikke vært lett å like black metal eller spille det for den sags skyld uten å bli sett på som en kirkebrenner å satanist.

 

jeg er ingen av delene, jeg synes faktisk at vi skal ta vare på kirkene av den grunnen at de er pene bygg, selv om jeg synes de blir direkte kjendet av bruken de får nå.

 

(for dere som ikke forstår så liker jeg kirker fordi de er pene bygg, men jeg er ikke så veldig fan av religion)

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Men debattplatformen er så skitten fra før av at det ikke har noe å si, i min mening. Når man diskuterer med en person som er helt sikker i sin sak og tror at han uten tvil har rett (religiøse personer - kanskje litt grovt uttalt av meg, dog yttert sant) - så blir det rett og slett vanskelig å prøve å få noe positivt ut av hele greia.

 

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke kan vite noe som helst sikkert når det gjelder om Gud finnes eller ikke. Det å være kristen er en personlig overbevisning for meg, som ikke bunner i bevis eller matematiske formler eller lignende. Tror nok du vil finne mange som meg.

Lenke til kommentar
synes du det er rimelig av oss andre som ikke har fått noe personlig overbevisning at vi ikke tror? eller synes du at vi burde tro uansett om vi har fått en personlig erfaring med jesus/gud/allah/flyvendespagettimonsteret eller ikke?

 

Nei, synes at folk bare bør si at de ikke vet sikkert, dersom de ikke vet noe sikkert, istedenfor å latterliggjøre, være arrogant, bli fundamentalistiske og avskyelige.

Lenke til kommentar
synes du det er rimelig av oss andre som ikke har fått noe personlig overbevisning at vi ikke tror? eller synes du at vi burde tro uansett om vi har fått en personlig erfaring med jesus/gud/allah/flyvendespagettimonsteret eller ikke?

 

Nei, synes at folk bare bør si at de ikke vet sikkert, dersom de ikke vet noe sikkert, istedenfor å latterliggjøre, være arrogant, bli fundamentalistiske og avskyelige.

Den beskrivelsen kan meget lett snues om og brukes andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...