Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

Mye av problemet med å si at vi stammer fra apene, er at de fleste (vil jeg tro), meg selv inkludert selv om jeg vet bedre, tolker aper som dagens gorillaer, simpanser, organgutanger osv. Selv om vi alle er aper, så ser vel ikke vi "vanlig dødlige" på oss selv som aper, og vi mennesker liker å se på oss selv som noe spessielt ;) Er mye av samme problemstilling som med teori i vitenskaplig betydning, og teori i daglig tale/ikke vitenskaplige felt.

Da bør det bedre å si at vi har en felles stamfar/mor med dagens aper, det bør være litt mer entydig.

 

I tillegg så har vi kreasjonister som bruker denne missforståelsen for alt den er verdt, så forenklinger har sin pris :(

 

Vel problemet bli ikke løst av at vi slutter å si at vi stammer fra aper, problemet blir løst ved å forteller folk om igjen og om igjen hva det egentlig betyr, å bare feie det under teppet og slutte å fortelle folk hva og hvor vi kommer fra er ikke løsingen, blir som at vi skal slutte å forklare folk hva big bang er og bare si, vi eksister end of story.

Selv har jeg ikke noe problemer med å forstå Taksonomi, faktisk syns jeg det er ektremt intresant det er som å lese slekts historien sin, men i stede for å gå tilbake 300 år går vi tilbake ca. 1 milliard år for fler cellede dyr og 3.5 viss man inkluderer alt liv.

Systement vi har i dag er langt fra perfekt(det er jo tross alt basert på et system funnet på for nesten 300 år siden)

Men systement blir altid forbedret nå takket være genetik.

Det er for feks. intresant å vite at Sopp er nærmere beslektet dyr enn planter, selv om man tenker på dem som planter til dagligdags og ingår innenfor botanik.

Selv har jeg ingen problemer med å akseptere at jeg er en ape, eller en apekatt eller en primat det er ikke noe mer spesielt enn å akseptere at vi er pattedyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mye av problemet med å si at vi stammer fra apene, er at de fleste (vil jeg tro), meg selv inkludert selv om jeg vet bedre, tolker aper som dagens gorillaer, simpanser, organgutanger osv. Selv om vi alle er aper, så ser vel ikke vi "vanlig dødlige" på oss selv som aper, og vi mennesker liker å se på oss selv som noe spessielt ;) Er mye av samme problemstilling som med teori i vitenskaplig betydning, og teori i daglig tale/ikke vitenskaplige felt.

Da bør det bedre å si at vi har en felles stamfar/mor med dagens aper, det bør være litt mer entydig.

 

I tillegg så har vi kreasjonister som bruker denne missforståelsen for alt den er verdt, så forenklinger har sin pris :(

 

Vel problemet bli ikke løst av at vi slutter å si at vi stammer fra aper, problemet blir løst ved å forteller folk om igjen og om igjen hva det egentlig betyr, å bare feie det under teppet og slutte å fortelle folk hva og hvor vi kommer fra er ikke løsingen, blir som at vi skal slutte å forklare folk hva big bang er og bare si, vi eksister end of story.

Det er ikke snakk om at vi skal slutte å si noe, men at det går an å utrykke seg mer entydig. "Vi stammer fra apene" er ikke nøyaktig nok, f. eks "Vi stammer fra apene, dvs at vi har en felles stamfar med dagens gorillaer, simpanser osv" gir mye mindre rom for misforståelser.

Lenke til kommentar
Takk, da vet jeg ikke om jeg gidder se den.

 

Ok, mente ikke å fornærme religionen din. Jeg bare siterte noen andre. :innocent:

Ateisme er per definisjon ikke en religion, bare så det er sagt. Men ja, alle sier har sine mer ekstreme medlemmer, også ateismen. Det er forøvrig bare tull at de fleste ateister er arrogante. Med det mener jeg at det grunnlaget for denne konklusjonen er feil. Mange religiøse mener vi er arrogant, fordi vi ikke vil akseptere noe uten grunn, eller en rasjonell, logisk grunn til å akseptere dette. Det er ikke det samme som å være arrogant.

 

Og jeg tviler på at dokumentaren har et veldig nøytralt syn når den trekker opp eksempler på regimer som påstått har vært styrt av ateister, og trekke konklusjonen at ateisme og spesielt ateistiske ledere, vil ende med mer eller mindre dommedag. Og naziriket var stort sett religiøst, og spillte veldig mye på religion. Det er heller ikke noe som tyder særlig på at Hitler var ateistisk. Hvorfor skulle han være det, og hva var motivasjonen til korstog mot jødene? En av hovedpunktene her var jo at det var jødene som drepte Jesus. Hvorfor skal noen andre enn kristne bli sur for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...