Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

For meg er ateister like gode som kristne og andre dypt religiøse. De nekter å innse at det finnes muligheter innenfor religioner.

Nei, vi nekter ikke å innse at det finnes muligheter i religion, vi HAR innsett at det ikke er noen muligheter i religion! Du glemmer at de fleste ateister faktisk har vært troende en gang og faktisk VET hva som ligger i religion, stort sett i form av kristendom, men ofte også andre religioner. Og nettopp fordi vi fant ut at mulighetene i religion var alt for tynne vurderer vi ikke religion som noe alternativ!

 

Et eksempel på dette er at de fleste ateister sier vi stammer fra apene, noe de fleste kristne/ andre religiøse nekter for.
Nei, det er ikke ateister som sier det. Ateister sier KUN at det ikke finnes en gud. Derav A i teisme.

Men vitenskapen som de fleste ateister støtter seg på isteden for religiøse "muligheter" sier det.

Her i landet tror jeg det er flere kristne er enige i at vi ikke stammer fra aper, slik du feilaktig sier, men ER aper. Femte generasjon aper faktisk. De fleste kristne her i landet ihvertfall er ikke så dumme at de kaster kunnskap og viten med godt underbygde bevis ut av vinduet. Så tror du ikke på evolusjon så er det DU som er dum, da religion på dette området har meget meget dårlige muligheter som en god forklaring...

 

Det samme skje vice versa med f. eks. kristne og Adam og Eva.
Vet ikke om du har fått dette med deg, men vi VET at adam og eva er en eventyr historie. Beklager å være den som gir deg denne nyheten, men adam og eva ramlet ikke ut av guds eplehage for 6000 år siden med smaken av viten i munnen etter at de var blitt lurt av en snakkende slange! :) Tror du det så er det DU som ikke har studert mulighetene godt nok!

 

Jeg har ennå tilgode å møte en ateist som sier at religion er en mulighet.

Se over. Tror det er religiøse som ikke har sett muligheter i andre ting enn blind tro. Grunnen til at jeg sier det har du lest alt, men jeg sier det igjen, slik at du kan få det med deg: Ateister HAR vurdert religion som en mulighet og funnet den for lett. Kan du si det samme om andre ting enn religion? Jeg tror ikke det, siaen du fremdeles tror vi "stammer" fra aper... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg er ateister like gode som kristne og andre dypt religiøse. De nekter å innse at det finnes muligheter innenfor religioner.
Nei, det eneste ateister har til felles er at de ikke tror gud(er) eksisterer.

Og vi nekter ikke for at at guder ikke fins, vi sier bare at vi ikke tror på det fordi vi ikke har sett bevis for det.

Du sier vi (som i alle ateister). Er du virkelig sikker på at alle ateister mener det samme som deg?

Ja, det er jeg rimelig sikker på. Og skulle det være noen som ikke mener dette, så er det ikke mange.

Er dere andre ateister her inne enig med meg her?

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er rimelig sikker på, nei helt sikker på, at ateister er enige om at det eneste ateisme sier er at vi ikke tror på noen gud. Det er det ENESTE ateister er enige om og med det mener jeg ikke at flere ateister ikke kan tro/mene det samme, men at ateismen ikke har noen felles agenda. Vi tror ikke det finnes en gud. Det er ALt ateismen går ut på. Ikke noe mer.

 

Nå er det slik at ateister gjerne aksepterer evolusjon, men det er ikke nødvendig for en ateist å akseptere evolusjon for at han skal være ateist, slik mange religiøse ser ut til å tro. Nå stemmer det at mange ateister ble ateist nettopp på grunn av evolusjons teorien, da den tilbyr et langt bedre alternativ som forklaring på hvorfor vi er her enn den forklaringen som religion gir, men det er altså ingen nødvendighet å akseptere evolusjon for å være ateist! Så vet du det :)

 

Ateist sier seg egentlig selv, da en som tror er teist og en som ikke tror er A teist..... Vi tror jo ikke på noe av det som står i såkalte hellige bøker, ei heller på guder som står i de samme hellige bøker og thats it...

 

Men som en vis mann sa: Den dagen den troende forstår hvorfor han/hun avfeier alle andre guder enn den han/hun selv tror på er dagen da han/hun forstår hvorfor ateister avfeier hans/hennes gud også... De som tror har bare en gud mer enn oss ateister å tro på.... Det burde sette ting i litt perspektiv syntes jeg... :)

Lenke til kommentar
For meg er ateister like gode som kristne og andre dypt religiøse. De nekter å innse at det finnes muligheter innenfor religioner.

Ateister nekter ikke for noe som helst, ateismen sier kun noe om at man ikke tror på gud(er). Det sier ingenting om hvorfor man ikke tror, hvor sterkt man ikke tror. Noen ateister nekter for muligheten, andre holder den åpen, noen sier at det kan være sannsynlig. Alt dette er bare forskjellige typer ateisme, på lik linje med at man har religiøse som tar alt bokstavelig, noen tolker dit, andre tolker hit.

 

Det man skal være klar over, slik at ingen sitter igjen med en misforståelse her, det er ingen dogmer i ateisme. Det er ingen felles lærebøker, det er ingen hemmelig klubb, med møter og slikt. Det eneste som skal til for at et menneske er ateist, er at vedkommende IKKE tror på guder. Tror man på guder så er man teist, men det betyr ikke at man er kristen, en teist kan være jøde f.eks. Akkurat på samme måte er det med ateister, de tror ikke på guder, men de kan godt tro på troll, alver, feer, spøkelser osv.

 

Jeg er åpen for at det kan finnes guder. Det eneste jeg sier er: "Bevis det og jeg skal tro på dine påstander." Frem til du kan bevise dem, så velger jeg å tro at det ikke er sant. Merkelig nok, så er det frem til dags dato, ingen som har klart å bevise eksistensen av noen av de tusenvis av gudene som er påstått opp gjennom tidenes løp.

 

Et eksempel på dette er at de fleste ateister sier vi stammer fra apene, noe de fleste kristne/ andre religiøse nekter for.

Har du noen dokumentasjon på at de fleste ateister sier vi stammer fra apene? For det første, så trenger du ikke å nevne ateismen deres og blande den inn her - da den ikke har noe som helst med hva annet de tror på å gjøre. Deres ikke-tro(non belief) påvirker ikke noe annet i livet deres. Altså, at jeg ikke tror på grunnløse påstander, beviser bare at jeg er utstyrt med en hjerne og at jeg klarer å bruke den til å være skeptisk og ta rasjonelle valg - og ikke minst at jeg filtrerer ut den informasjonen enkeltindivider eller grupper prøver å prakke på meg.

 

Jeg er enig med de kristne og de religiøse som sier at vi ikke stammer fra apene. News flash, vi stammer ikke fra apene. Det har vi aldri gjort. Dette er en veldig vanlig misforståelse blandt de som ikke har kunnskap om hva evolusjonsteorien faktisk sier. Jeg hater å drive opplæring på barneskolenivå, men det må til oftere og oftere når slike ting kommer opp.

 

Evolusjonsteorien sier i korte trekk følgende. Homo sapiens sapiens har felles stamfedre med de nålevende apene. Det er derfor ikke slik at en sjimpanse plutselig blir til et menneske, eller omvendt. Vi har felles stamfar. Smak litt på det. Du kan se på dem som "søskenbarnene"(nå er det litt flere ledd, men en liten sammenlikning er på plass) våre. Vi har ikke samme mor og far, men deler en bestemor og bestefar.

 

Det er også viktig å påpeke at mennesker også er dyr og at mennesker selvfølgelig også er aper eller primater, pattedyr osv. Det er de som er religiøse som påstår at vi er noe annet enn det vi faktisk er, vi er DYR folkens.

 

Det samme skje vice versa med f. eks. kristne og Adam og Eva. Jeg har ennå tilgode å møte en ateist som sier at religion er en mulighet.

Ja, det samme skjer også når kristne skal svare for Russels Teapot, Carl Sagans Drage eller TFSM. Bevis det og jeg skal gladelig tro på det du sier og de påstander du kommer med. Frem til du kan bevise det så velger jeg å la være å tro på det du sier.

Lenke til kommentar

Ser at de vanlig missforståelser lever i best velgående ....

 

Siden ateister gjerne har mange felles interreser, aksepterer vitenskapen o.l så ser det ut som fra mitt ståsted at mange religiøse setter likhetstegn mellom ateisters likhetstrekk og ateisme, noe som blir feil. Denne "svartmalingen" av ateister og ateisme tror jeg for det meste kommer i fra Usa hvor kirker/menigheter står mer på egne ben økonomisk (etter hva jeg har fått inntrykk av) og er derfor langt mer avhengig av å holde på medlemmene sine. En måte å gjøre dette på er gjennom skremselspropeganga, ikke ulikt helvete (så de bruker jo kjente metoder ;) ). Ett av problemene de har er da å forklare bl. a de skandinaviske landene som har ett veldig godt fungerene samfunn. Det er nok flere faktorer enn bare religion eller mangel der av som har gjort de skandinaviske landene bra sted å bo. Men det viser at en sterk religiøs tilstedeværelse/religion ikke er nødvendig for ett bra samfunn.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med de kristne og de religiøse som sier at vi ikke stammer fra apene. News flash, vi stammer ikke fra apene. Det har vi aldri gjort. Dette er en veldig vanlig misforståelse blandt de som ikke har kunnskap om hva evolusjonsteorien faktisk sier. Jeg hater å drive opplæring på barneskolenivå, men det må til oftere og oftere når slike ting kommer opp.

 

Evolusjonsteorien sier i korte trekk følgende. Homo sapiens sapiens har felles stamfedre med de nålevende apene. Det er derfor ikke slik at en sjimpanse plutselig blir til et menneske, eller omvendt. Vi har felles stamfar. Smak litt på det. Du kan se på dem som "søskenbarnene"(nå er det litt flere ledd, men en liten sammenlikning er på plass) våre. Vi har ikke samme mor og far, men deler en bestemor og bestefar.

 

Det er sant at sjimpanser ikke blir til mennesker, men det er feil å si at vi ikke stammer fra apene for det gjør vi, ikke bare dem men vi ER aper.

 

For ca. 5 millioner år siden var det en ape i afrika som av en eller annen grunn(antagligvis en splittelse i habitat)

Utviklet seg i forskjellige baner, den ene banen ledet til sjimpanser den andre til mennesker.

Men dette dyret er og var klart og tydelig en ape, Du kan kalle det en proto ape eller primitiv ape(selv om jeg tviler på at den var spesielt primitiv) Men ape var den. Og fordi vi kommer fra aper ER vi aper. Vi er også apekatter fordi aper kom fra apekatter vi kan ikke slette vårt slektskap, siden vi kom fra apekatter er vi også apekatter

 

Se video for forklaring

 

Lenke til kommentar

Jo jeg leste posten din og du tar feil, vi er Aper og ja vi er også primater

 

Se på din egen link før du prøver å være kul, det står klart og tydelig på linken du selv poster at mennesker er aper(great apes)

 

Menneske er bare en art akurrat som Sjimpanse er en art, Ape eller Great ape er familien som både sjimpanser og mennesker hører til, vi er ikke noe mer eller mindre aper enn sjimpanse, ape er en felles betegnelsne på div arter inklusive mennesker

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Stammet du fra apene som barn eller sa du at du stammet fra apene... :p

 

De som ikke tror dette kan si det til de blir blå i ansiktet, men spørsmålet er ikke OM vi faktisk gjør det, men hvor lenge siden det var at vi skilte oss fra våre slekninger sjimpansene... :)

Lenke til kommentar

Ok, dette er så pirkete som det går ann å være, men det er ikke ment å bli tatt seriøst er bare for å vise hvor tullete disse klasifikasjonene kan være

 

 

Dette går bra så lenge det ikke tolkes som "stammer fra en nålevende ape [f.eks. sjimpansen]

 

Det er riktig at vi ikke stammer fra sjimpanser, men vi ALLE stammer fra nålevende aper, i at vi alle stammer fra foreldrene våres og besteforeldrene og de er aper, så på den måten kan man si at vi alle stammer fra nålevende aper

Lenke til kommentar
Det er riktig at vi ikke stammer fra sjimpanser, men vi ALLE stammer fra nålevende aper, i at vi alle stammer fra foreldrene våres og besteforeldrene og de er aper, så på den måten kan man si at vi alle stammer fra nålevende aper

Nei, dette stemmer ikke.

På samme måte som du ikke stammer fra dine tremenninger men har felles stamfedre, er vi i slekt med dagens aper.

Lenke til kommentar
poenget deres er at de apene som vi stammer fra idag ikke finnes.

om foreldrene dine (som var aper) er døde stammer du ikke fra nålevende aper.

Som jeg sa før jeg skrev det var det ikke ment seriøst, det var bare for å vise at vi alle er aper.

Fikk ikke med meg det. Så bare en uenighet og måtte være med å klarere litt ;)

Lenke til kommentar

Mye av problemet med å si at vi stammer fra apene, er at de fleste (vil jeg tro), meg selv inkludert selv om jeg vet bedre, tolker aper som dagens gorillaer, simpanser, organgutanger osv. Selv om vi alle er aper, så ser vel ikke vi "vanlig dødlige" på oss selv som aper, og vi mennesker liker å se på oss selv som noe spessielt ;) Er mye av samme problemstilling som med teori i vitenskaplig betydning, og teori i daglig tale/ikke vitenskaplige felt.

Da bør det bedre å si at vi har en felles stamfar/mor med dagens aper, det bør være litt mer entydig.

 

I tillegg så har vi kreasjonister som bruker denne missforståelsen for alt den er verdt, så forenklinger har sin pris :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...