Gå til innhold

Problemet med ateisme

Anbefalte innlegg

Tja, med sitater som:

Evolusjon kan defineres som den hypotese at for flere millioner år siden ga uorganisk materiale som ble påvirket av naturlige krefter, opphav til en eller flere ørsmå levende organismer

Så har man gjort seg fortjent til latter og facepalm.

Når man blander spontan generasjon med evolusjon så er det ikke rart at mer seriøse mennesker som vet hva de snakker om, ler av en. Alle kreasjonister burde bruke noen få sekunder på å lese de to (2) første linjene i den engelske Wikipedia artikkelen om spontan generasjon:

In the natural sciences, abiogenesis, or "chemical evolution", is the study of how life on Earth could have arisen from inanimate matter. It should not be confused with evolution, which is the study of how groups of living things change over time.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kristne bekjenner seg til denne Guden, selv om de har forskjellig forståelse av mange ting når det kommer til praktiseringen av troen.

Men det betyr ikke at alle som betegner seg selv som kristne har dên samme guden. For å komme med et uhyre enkelt eksempel. En har mer konservative kristne som tror på en gud som hater homofile og som mener at homofile fortjener å dø. Og så har en mer liberale kristne som tror på en gud som ikke gjør forskjell på heterofile og homofile. For meg så virker det som dette er to forskjellige guder.

Lenke til kommentar
Alle kristne bekjenner seg til denne Guden, selv om de har forskjellig forståelse av mange ting når det kommer til praktiseringen av troen.

Men det betyr ikke at alle som betegner seg selv som kristne har dên samme guden. For å komme med et uhyre enkelt eksempel. En har mer konservative kristne som tror på en gud som hater homofile og som mener at homofile fortjener å dø. Og så har en mer liberale kristne som tror på en gud som ikke gjør forskjell på heterofile og homofile. For meg så virker det som dette er to forskjellige guder.

Sant nok. Om man tar menneskers ord for hvordan Gud er, så kan man trygt si at han fremstår ganske schisofren. Og her er litt av mitt poeng. Vi har en tendens til å diskutere religiøse menneskers meninger, istendefor å finne ut hva skriftene sier. Vi henger oss opp i tradisjoner som har kommet til etter at brevene ble skrevet.

Og siden ingen mennesker er perfekte eller fullkommen så vil vår forståelse av Bibelens Gud alltid være fragmentert. Samtidig må ikke det hindre oss i å grave videre i opphavet til mennesker Gudsbilde. Det er overraskende hvor mange kristne tradisjoner om meninger som er helt på bærtur i forhold til Bibelen. Dette er ofte et resultat av manglende kritisk syn, og at man bygger videre på andre menneskers påstander når man mener ting om Gud.

Men nå beveger vi oss kanskje litt offtpoic :)

Det var noen som nevnte for meg at Nord-Koreas nåværende samfunn er basert på tanken om at det ikke finnes noen Gud. Noen som vet mer om dette? Det er jo et land som gir lite rom for egne meninger og utøvelse av dem, noe som er litt intressant. Men vet for lite til å trekke noen konklusjoner. Om noen vet mer om hvilke ideologier som ligger bak, så er jeg glad for å få litt fakta på bordet.

Lenke til kommentar

Når noen nevner Nord-Korea, får det meg til å tenke på den glimrende Christopher Hitchens, som hadde følgende å si om troen på en gud under en debatt:

"Theism is “the wish to be a slave under a totalitarian being”, one that watches you at all times, is overly concerned about your sex life, needs constant worship, and wants you to slice the tops off penises. It’s “a celestial North Korea”."

og...

"A heavenly dictatorship would be like living in a celestial North Korea, except it would be worse because they could read your thoughts even when you were asleep. At least when you die you get out of North Korea, which is the most religious state I’ve ever seen."

Lenke til kommentar
Sant nok. Om man tar menneskers ord for hvordan Gud er, så kan man trygt si at han fremstår ganske schisofren. Og her er litt av mitt poeng. Vi har en tendens til å diskutere religiøse menneskers meninger, istendefor å finne ut hva skriftene sier. Vi henger oss opp i tradisjoner som har kommet til etter at brevene ble skrevet.

Og siden ingen mennesker er perfekte eller fullkommen så vil vår forståelse av Bibelens Gud alltid være fragmentert. Samtidig må ikke det hindre oss i å grave videre i opphavet til mennesker Gudsbilde. Det er overraskende hvor mange kristne tradisjoner om meninger som er helt på bærtur i forhold til Bibelen. Dette er ofte et resultat av manglende kritisk syn, og at man bygger videre på andre menneskers påstander når man mener ting om Gud.

Men bibelen er jo skrevet av mennesker og dermed vil bibelen ogsa vaere fragmentert uansett hvor mye forstaelse man kunne ha.

Lenke til kommentar
istendefor å finne ut hva skriftene sier

Å finne ut hva skriftene "egentlig" sier er umulig. For er man flink til å tolke kan man få de til å handle om hva som helst.

Det var noen som nevnte for meg at Nord-Koreas nåværende samfunn er basert på tanken om at det ikke finnes noen Gud.

Nord-Korea ble dannet takket være en krangel med FN og den andre koreanske regjeringen når 2. Verdenskrig var over, etter det koreanske Imperiet hadde vært okkupert av Japan i 35 år. Nord-Koreas nåværende samfunn er vel heller basert på ideologien deres, juche, tror du ikke det? Juche-ideen ble utviklet av Kim Il-sung. Kim Il-sung vokste opp i en protestantisk kristen familie med sterke bånd til kirken. (kilde) Bestefaren var en protestantisk embetsmann, faren hadde studert ved en misjonsskole og begge foreldrene var veldig aktive i det religiøse miljøet. Personlig tror jeg heller den japanske okkupasjonen som Kim_Il-sung vokste opp under påvirket Juche-ideen mer enn hans religiøse bakgrunn.

Uansett, å si at Nord-Koreas nåværende samfunn er basert på ateisme er å se svært SVÆRT svart-hvitt på denne regionens historie. Faktisk kan jeg ikke uttrykke med ord hvor ufattelig svart-hvitt en slik påstand er.

Så for å svare på den originale påstanden: Nei. Nord-Koreas nåværende samfunn er ikke basert på ateisme. Fra 1945 til 1977 var samfunnet basert på Marxisme, men i 1977 ble Nord-Koreas marxisme erstattet med Juche. Etter Il-sungs død i 1994 ble ikke Juche lenger alene den viktigste ideologien i Nord-Korea. Nå suppleres og til en viss grad erstattes den av Sŏn'gun.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Alle ateister vil nok ha et samfunn som Nord-Korea og Phnom Penh, hehe :!:

Nei, Nord Korea er nærmere et gudestyre enn det motsatte, så vil nok ikke det.

:no:

Som C.Hitchens også sa:

"North Korea is only one short of a trinity. Kim Jung Il is only the head of the party and the army, he is not the head of the state; the head of the state is his dead father, who has been dead for fifteen years, it’s a necropcracy or I’ve tried this a thanotocracy, a mousalocracy. And it’s a life of constant, groveling, misery, and fear, and praise, and thanks for the tiny handouts that you get."

Lenke til kommentar

Takk for mer info om Nord Korea. Har ikke så mye peil, men har bare hørt at det er tuftet på tanken om at det ikke finnes noen Gud. Det er selvfølgelig bare en liten bit av et større bilde, og kan på ingen måte tjene som en fullgod forklaring på den kontrollen som preger Nord Korea.

Noen som vet om andre samfunn som har minimal innblanding av religiøse elementer?

Lenke til kommentar
Nå var det en spøk. Men samtidig vil jeg ikke si at mennesketilbedelse er en religion. Da kan man si at ateister som idoliserer popstjerner og olympiere også har en religion.

de tilber han som en gud så hva er forskjellen? JODA! DE HAR FAKTISK BEVIS PÅ AT GUDEN DERES HAR EKSISTERT!!! det her ikke dere. Men sån seriøst, de har faktisk egne alter i hjemmene sine hvor de ber til sin Herre (Kim Jong Il eller Kim Jong sung) for alt han har gitt dem.

Lenke til kommentar
Takk for mer info om Nord Korea. Har ikke så mye peil, men har bare hørt at det er tuftet på tanken om at det ikke finnes noen Gud. Det er selvfølgelig bare en liten bit av et større bilde, og kan på ingen måte tjene som en fullgod forklaring på den kontrollen som preger Nord Korea.

Noen som vet om andre samfunn som har minimal innblanding av religiøse elementer?

hmm, hva tror du hadde vært værst: At alle fulgte gamletestamentet til punk og prikke ELLER den nåværende dyrkingen av deres leder? Jeg ser på det nordkoreanske regimet som en forvokst kult lik de man så i USA for 30-40 år siden bare med et mye større omfang.

Pyongyang (AsiaNews) Religious worship is allowed in North Korea as long as it is the personality cult of Kim Jong-Il and his father, the late Kim Il-Sung.

Lenke til kommentar
hmm, hva tror du hadde vært værst: At alle fulgte gamletestamentet til punk og prikke ELLER den nåværende dyrkingen av deres leder? Jeg ser på det nordkoreanske regimet som en forvokst kult lik de man så i USA for 30-40 år siden bare med et mye større omfang.

Pyongyang (AsiaNews) – Religious worship is allowed in North Korea as long as it is the personality cult of Kim Jong-Il and his father, the late Kim Il-Sung.

Jeg tror politik og religion er to størrelser som ikke bør blandes sammen. Historien har vist oss hvorfor. Levereglene man finner i det gamle testamentet ble gitt til jødene for flere tusen år siden, og de hadde sin misjon på den tiden for det folkeslaget. Kristne som i dag mener at vi skal følge den (inkl de 10 bud) har bommet på Bibelen budskap.

Ingen som tror på Jesus i dag trenger å følge loven som ble gitt ved moses, selv om store deler av kristenheten (spesielt i amerika) tror dette. Men det er en annen debatt vi kan ta i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Jeg tror politik og religion er to størrelser som ikke bør blandes sammen. Historien har vist oss hvorfor. Levereglene man finner i det gamle testamentet ble gitt til jødene for flere tusen år siden, og de hadde sin misjon på den tiden for det folkeslaget. Kristne som i dag mener at vi skal følge den (inkl de 10 bud) har bommet på Bibelen budskap.

Ingen som tror på Jesus i dag trenger å følge loven som ble gitt ved moses, selv om store deler av kristenheten (spesielt i amerika) tror dette. Men det er en annen debatt vi kan ta i en annen tråd :)

Hvor står det i NT? Hvor står det at feks slaveri som ble oppfordret i GT ikke er greit lengre?

Lenke til kommentar

Hvor står det i NT? Hvor står det at feks slaveri som ble oppfordret i GT ikke er greit lengre?

Om du er intressert i å vite mer om hva NT sier om moseloven (inkl de ti bud), så kan vi ta det i en ny tråd. Er et stort emne, som ikke passer i denne tråden.

Endret av messo
Lenke til kommentar
bare synes det er greit å ikke komme med påstander uten bevis for så å lure seg unna ved å si at det er en annen sak. Thats all

Jeg kan gjerne dra igang en lengre teologisk utgreining som underbygger påstanden min, men synes det blir feil å starte den i en tråd som omhandler "problemet med ateisme" :)

Ser om jeg får tid til å starte en slik tråd senere i kveld, nå fikk vi akkurat Jehovas Vitner på døren. På tide med litt real-life debatt! :devil:

Endret av messo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...