Gå til innhold

Problemet med ateisme


Anbefalte innlegg

Det er nevnt før, men vi ser igjen at folk som er ekstremt mot uvitenskapelige oppfatninger, søker til Religionsforumet som en flue søker til honningkrukka. Dette er et stort paradoks.

Nei. For det er blant religiøse man finner flest, og de drøyeste, uvitenskapelige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neida, men hva er ifølge en ateist forskjellen på en kriminell og en ærlig og arbeidssom person? Hvorfor er den kriminelle kriminell og hvorfor arbeider den andre flittig?

Dette er noe man bør spørre en sosiolog eller psykolog om - eller leser litt om disse feltene.

 

Mennesker er forskjellige; vi vokser opp i forkjellige miljøer, opplever forkjellige hendelser, tolker hendelser forkjellig, vi får innflytelse fra forskjellige mennesker og forskjellige tidsånder.

Hvorfor er det rart at vi blir forskjellige?

Lenke til kommentar
Kan dere slippe meg ut av dette Truman Show?

Neida, men hva er ifølge en ateist forskjellen på en kriminell og en ærlig og arbeidssom person? Hvorfor er den kriminelle kriminell og hvorfor arbeider den andre flittig?

 

Jeg som kristen har en forklaring på dette, nemlig synden i verden. Men hvilken forklaring har ateister på dette merkelige fenomenet?

Det er ingen forklaring, det er det samme som å si "God did it" en vitenskaplig forklaring har bevis basert på observasjoner tester osv

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Det finnes mange fristelser i verden, og det er veldig lett å trå feil (som Mette-Marit visstnok har poengtert i møte med de svakeste i samfunnet). Er mange som sitter i fengsel som er fra gode hjem, men de har blitt fristet på veien. Blitt grådige, spenningssøkende eller dratt med av dårlige venner. Arvesynd er mange ting, men den er årsaken til at folk sitter i fengsel ja. Dersom folk hadde vært snille og gode ville vi ikke ha behøvd fengsler.

 

Mennesker gjør ting som ikke dyrene gjør. Vi utkjemper store kriger og gjør opprør. Du ser ikke plutselig at en gruppe arbeidsmaur drar vekk for å bli kriminelle. Så her må det ha skjedd noe grunnleggende hos menneskene. Fengsler trengs bare i menneskenes verden.

Lenke til kommentar
Nei. For det er blant religiøse man finner flest, og de drøyeste, uvitenskapelige oppfatninger.

Så hvorfor ikke unngå disse og holde seg på Vitenskapsforumet? Det er jo de religiøse som igrunnen er hjemmehørende på dette forumet.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
Det finnes mange fristelser i verden, og det er veldig lett å trå feil (som Mette-Marit visstnok har poengtert i møte med de svakeste i samfunnet). Er mange som sitter i fengsel som er fra gode hjem, men de har blitt fristet på veien. Blitt grådige, spenningssøkende eller dratt med av dårlige venner. Arvesynd er mange ting, men den er årsaken til at folk sitter i fengsel ja. Dersom folk hadde vært snille og gode ville vi ikke ha behøvd fengsler.

 

Mennesker gjør ting som ikke dyrene gjør. Vi utkjemper store kriger og gjør opprør. Du ser ikke plutselig at en gruppe arbeidsmaur drar vekk for å bli kriminelle. Så her må det ha skjedd noe grunnleggende hos menneskene. Fengsler trengs bare i menneskenes verden.

dyrene kriger i flokker som oss. Har du aldri sett en gruppe gorillaer angripe en annen gruppe for å forsvare/angripe territorium på TV? arbeidsmaur er instinktive og har en primitiv hjerne som ikke tillater dem å gjøre annet en å forsvare tua og sanke forsyninger. Man kan gjerne si at vi er heldige som har så kompliserte og dyktige hjerner men dette medfører også mye vi kunne vært foruten.

Lenke til kommentar
Arvesynd er mange ting, men den er årsaken til at folk sitter i fengsel ja. Dersom folk hadde vært snille og gode ville vi ikke ha behøvd fengsler.

Og det eneste stedet som nevner arvesynd er kristendommen så fjerner vi den så er alle snille og gode? Eller var det ikke det du mente? ;)

 

Arvesynd finnes ikke. Hadde du fulgt med litt så hadde du fått med deg at adam og eva er en myte, ergo er arve synd en myte og jesusen din totalt bortkastet å tro på. Gode ting, onde ting, alt er oppe i hodene våre. Det er faktisk ikke mer enn 20 år siden det var ansett som en ond ting for de fleste å være homoseksuell. Slik er det ikke i dag og dette kommer av økt forståelse og har zip å gjøre med arvesynd. Kanskje tvert i mot vil jeg si, for færre som tror på slikt sludder til mer forståelsesfull og moralsk riktig blir samfunnet også. Så kanskje det virkelig er kristendommen vi burde kvitte oss med?

 

 

Mennesker gjør ting som ikke dyrene gjør. Vi utkjemper store kriger og gjør opprør. Du ser ikke plutselig at en gruppe arbeidsmaur drar vekk for å bli kriminelle. Så her må det ha skjedd noe grunnleggende hos menneskene. Fengsler trengs bare i menneskenes verden.

Hadde du brukt noe annet enn maur hadde det blitt riktig, men maur har faktisk slaver til og med...... Les litt om det og se selv...

Lenke til kommentar
Nei. For det er blant religiøse man finner flest, og de drøyeste, uvitenskapelige oppfatninger.

Så hvorfor ikke unngå disse og holde seg på Vitenskapsforumet? Det er jo de religiøse som igrunnen er hjemmehørende på dette forumet.

Unnskyld meg, men forumet heter "Religion, filosofi og livssyn"!

Tro ikke at kristne har enerett på dette.

 

Og man kan da vel diskutere religion selv om man ikke er tilhenger selv, ikke sant?

Hva slags diskusjon får man med folk som bare er enig med hverandre?

Dette er diskusjon.no, vet du.

Lenke til kommentar

Den som mener at rett og galt bare finnes i menneskets hode, må følgelig mene at det er greit å slippe ut alle som sitter i fengsel, avskaffe politi og rettsvesen.

 

Har du aldri sett en gruppe gorillaer angripe en annen gruppe for å forsvare/angripe territorium på TV?

Jo, men dette kan ikke på noe måte sammenlignes med trettiårskrigen eller 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men forumet heter "Religion, filosofi og livssyn"!

Tro ikke at kristne har enerett på dette.

Igjen er det kristne du er opptatt av... Muslimer og buddhister har også en selvsagt plass på forumet. Og jeg liker gode diskusjoner, men ofte ser det ut til at ateister oppholder seg her i år etter år for å spotte de religiøse. Det må gi ateistene noe å sitte her og idiotforklare de troende gang på gang. Misjonering?

Lenke til kommentar
Den som mener at rett og galt bare finnes i menneskets hode, må følgelig mene at det er greit å slippe ut alle som sitter i fengsel, avskaffe politi og rettsvesen.

Hæ? Hvorfor så drastisk?

Jeg har vært ateist i hele mitt voksne liv, men hadde alle vært like lovlydig som meg så kunne vi lagt ned politiet ja...

 

Men hva får deg til å tro at alt rakner bare vi slutter å tro på en fiktiv person som jesus? For det er dette som ligger bak alt du skriver ikke sant? Uten jesus ingen rettferdighet liksom... men du tar feil, fryktelig feil og jeg er ikke overrasket over at du ikke ser det, for du ser kun det du vil se ser det ut til :no:

 

 

Har du aldri sett en gruppe gorillaer angripe en annen gruppe for å forsvare/angripe territorium på TV?

Jo, men dette kan ikke på noe måte sammenlignes med trettiårskrigen eller 1. verdenskrig.

I deres skala kan disse "krigene" faktisk være langt mer ødeleggende enn begge disse krigene til sammen... de kan miste alt, hele tua og alle i den.... Så hvorfor ikke dette kan sammenlignes ser ihvertfall ikke jeg...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Den som mener at rett og galt bare finnes i menneskets hode, må følgelig mene at det er greit å slippe ut alle som sitter i fengsel, avskaffe politi og rettsvesen.

 

Har du aldri sett en gruppe gorillaer angripe en annen gruppe for å forsvare/angripe territorium på TV?

Jo, men dette kan ikke på noe måte sammenlignes med trettiårskrigen eller 1. verdenskrig.

vi lever i sinnsykt store grupper kalt samfunn som lever i forskjellige territorium kalt LAND.

Lenke til kommentar
Igjen er det kristne du er opptatt av... Muslimer og buddhister har også en selvsagt plass på forumet. Og jeg liker gode diskusjoner, men ofte ser det ut til at ateister oppholder seg her i år etter år for å spotte de religiøse. Det må gi ateistene noe å sitte her og idiotforklare de troende gang på gang. Misjonering?

I stedet for å pirke på at jeg skrev kristne, så kunne du beklaget din holdning, men nei.

 

Det er en god grunn til at vi er her, og det er for å opplyse. Dessverre viser det seg fortsatt at er så mange misoppfatninger blant religiøse, at det er nødvendig for oss å ta tak i det. Du har vel ikke lyst å ta dine beslutninger på feil grunnlag?

Lenke til kommentar
Den som mener at rett og galt bare finnes i menneskets hode, må følgelig mene at det er greit å slippe ut alle som sitter i fengsel, avskaffe politi og rettsvesen.

Hvordan kom du fram til det?

 

Dersom alle som sitter i fengsel slippes ut, politi og rettsvesen avskaffes, så får vi naturtilstand. Naturtilstand er ikke ønskelig for min del, antakeligvis ikke for noens del.

 

I et klasserom har man ordensregler.

I et samfunn har man lover og relger.

Ikke fordi Gud vil det, men fordi det antas å være til alles nytte.

Lenke til kommentar
Den som mener at rett og galt bare finnes i menneskets hode, må følgelig mene at det er greit å slippe ut alle som sitter i fengsel, avskaffe politi og rettsvesen.

Du lurte på hva vi ikke-religiøse gjør her på forumet.

Bl.a. for å rette opp tåpelige utsagn som det du presterer å lire av deg her.

Lenke til kommentar
Jo, men dette kan ikke på noe måte sammenlignes med trettiårskrigen eller 1. verdenskrig

 

Jo det kan man, Veldig mange dyr er toreteriale, eneste mennesker gjør er å gjøre det større.

 

Enete forskjellen på ulver som dreper jakaler og Tyskland som invaderer polen er skalaen, mennesker har en del instingter men vi har også oppnåd en viss høyere inteligens, når disse to blander seg blir det krig.

Mennesker er flokk dyr med innebygd oss mot dem mentalitet da er det lett for ledere å bruke disse instingtene til sin egen fordel, eller man trenger ikke altid ledere en gang, flokk mentaliteten og vi mot dem instingter kan lede til spontane opprør eller kriger. Fottball opprør er jo et veldig enkelt og banalt eksempel, same shit som krig, bare krig er større.

Lenke til kommentar

Rett og galt er basert på samfunnet man lever i.

 

For 2000 år siden var det helt greit å gifte seg med en 11 åring og ha sex med dem,

I dag ikke fult så greit selv om det teknisk sett er lovlig i visse land.

 

For løver er det helt greit at nye dominerende hanløver dreper små løve unger så moren dems kan bli motagligle for å parre seg med den nye han løven, for mennesker ville det bli sett ned på om en stefar slår i hjel ste sønnen/datteren så han kan få unge med moren dems.

 

Moral er basert på tid, samfunn og art

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...