skjelsba Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg slo til på tilbudet til HP for en uke eller to siden på en compaq EVO N1020V (pentium 4 2,4Ghz) med 256 MB RAM, 40GB HD, firewire, USB2, 15" XGA skjerm, DVD/CDRW osv. Da maskinen ikke har kommet og kommer til å bruke enda et par uker har jeg hatt mye tid til å tenke på om jeg har kjøpt riktig maskin. Det er lurer på er om det er lurere å kjøpe en powerbook 12". Skal bruke maskinen til surfing, news, filmtitting, mye word og excelarbeid og civilization III ;-9 . Den trenger å være bærbar da jeg tidevis har mye prosjektarbeid i forbindelse med studiene, men den kommer nok til å være mye stasjonert på skrivebordet. Åj, glemte; den skal brukes til litt (håper på mye) webcam-chatting med min samboer når hun flytter til utlandet til høsten og hun har en windowsmaskin. hva mener folket? Compaq eller apple? Lenke til kommentar
max- Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg har nettop switsja til Mac selv og er en lykkelig eier av en Powerbook :wink: Powerbook´ene er de kuleste og mest kompakte bærbare, er det noe apple kan så er det bærbare. Ellers burde den klare alle oppgavene dine, men jeg har ikke no erfaring med webcam, men jeg vet at du får kjøpt webcams til mac. Håper dette var til hjelp :smile: Har du non spørsmål så kan du maile meg. MAX Lenke til kommentar
swanky Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Når du refererer til at du kjøpte EVO N1020V på tilbud, var det den greia der du fikk maskinen for rundt 10000? I så fall kan jeg ikke se hvorfor du ikke skal holde deg til Compaq med tanke på de tingene du skal bruke den til. En Powerbook koster minst 7000 kroner mer, og det er *litt*. Jeg var selv å prøvde en 12" powerbook, men fant fort ut at det ikke er den ideelle maskin for meg. Den er liten og grei, men fant fort ut at det ble for dyrt med tanke på den bruken jeg har. Så for øyeblikket venter jeg på neste oppdatering av denne maskinen, for å se om Apple klarer å putte inn en del av de tingene jeg vil ha på plass før jeg eventuelt går bort fra PC/Windows: - minst 1GHz G4 - L3 cache - minst 256MB RAM Med andre ord; jeg vil ha en 15" Powerbook i et 12" chassis... En annen ting er at du bør kaste et blikk på iBook. Den utfører helt greit de oppgavene du har, og koster 4000 mindre (pris: 13000 med DVD/CD-RW). swanky Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 ...for å se om Apple klarer å putte inn en del av de tingene jeg vil ha på plass før jeg eventuelt går bort fra PC/Windows:- minst 256MB RAM 256 MB er standardkonfigurasjonen på 12" Powerbook... Lenke til kommentar
swanky Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Men det er en 128MB som er fast på hovedkortet, det var det jeg refererte til. Beklager at jeg var uklar. Lenke til kommentar
ritt45854 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Den minste iBooken til 10.000 kroner er en j... fin bærbar datamaskin. Mer solid en Compaqen og kan nok gjøre akkurat det samma som din egen maskin. MSN fungerer forøvrig også på mac. Dropp de dyrere powerbookene. Da er det lurere å bruke pengene på en kraftig bærbar pc. johanG. Lenke til kommentar
ADSL768/128 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Det er lurer på er om det er lurere å kjøpe en powerbook 12". Skal bruke maskinen til surfing, news, filmtitting, mye word og excelarbeid og civilization III ;-9 . Den trenger å være bærbar da jeg tidevis har mye prosjektarbeid i forbindelse med studiene, men den kommer nok til å være mye stasjonert på skrivebordet. Hei Har lang erfaring med Mac og PC (stasjonær). Når det gjelder Mac og surfing så er den nærmest håpløs. Jeg har ikke prøvd den nyeste nettleseren fra Apple men har prøvd det meste andre under både OS-X og OS-9. Mange sider er ikke mulig å lese ordentlig på Mac men er OK på PC. Dessuten er Macen nesten 3x så treg på å få opp enkelte sider som PCén er. Filmtitting har forsåvidt gått greit på Macen, men litt mer vrient på Macen hvis man er ute for forskjellige formater. Word og Excel funker greit, men ikke tro at et Word/Excel dokument fra PC blir likt på Macen (Fontproblemer ødelegger for det). Men det viktigste er at du tenker på hva du skal bruke maskinen til. Skal du stort sett holde deg i Windows miljø så hadde jeg absolutt satset på PC. Har du mye med grafisk bransje å gjøre så kanskje jeg hadde gått for Mac. Men du får mer maskin for pengene om du går for PC! Lykke til med valget!!! Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Word og Excel funker greit, men ikke tro at et Word/Excel dokument fra PC blir likt på Macen (Fontproblemer ødelegger for det). Hm, en liten merksnodighet. Jeg bruker Mac hjemme og PC-PC på jobb. (Tidligere var det Windows begge steder). Jeg har hatt større problemer med å importere wordfiler fra PC-PC til PC-PC grunnet fonter etc. enn jeg har hatt når jeg har flyttet wordfiler mellom min hjemmemac og jobb PC-PC. Faktisk har jeg ikke opplevd fontproblemer i det hele tatt med dagens oppsett... Lenke til kommentar
ADSL768/128 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg har hatt større problemer med å importere wordfiler fra PC-PC til PC-PC grunnet fonter etc. enn jeg har hatt når jeg har flyttet wordfiler mellom min hjemmemac og jobb PC-PC. Faktisk har jeg ikke opplevd fontproblemer i det hele tatt med dagens oppsett... Vi har PC og Mac på jobb. Når jeg mottar Word (PC) filer fra kunder kan jeg aldri kjøre ut korrektur fra Macen, det blir aldri likt PCén. PC=Win98/Office 2000, Mac=OS 9.2.2/Office 2001. Det ble heller aldri riktig på min hjemmemac med OS-X og Office-X! (Har nettop kjørt ut 2 word dokumenter) Men hvis det blir greit hos deg så er jo ingenting bedre mvh Kjetil Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Men hvis det blir greit hos deg så er jo ingenting bedre Synes faktisk det er litt merkelig jeg også. Tidligere (da jeg kjørte Windows hjemme) hadde jeg Word 97(?) hjemme og Office 2000 på jobb, da var det bestandig problemer med fonter når jeg sendte dokumenter fram og tilbake. Med Office 2000 og Office X har jeg overhode ikke hatt disse problemene... (Men jeg har jo generelt hørt at det kan være problemer mellom forskjellige utgaver av office)... Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Det er ikke noe problem med webcam på en mac, kjørte et philips webcam på min powerbook uten problemer...(husker dog ikke programmet). Anbefaler deg å søke på google på ditt webcam også osx. Er stort sett noen som har laget noe som funker Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Men hvis det blir greit hos deg så er jo ingenting bedre Synes faktisk det er litt merkelig jeg også. Tidligere (da jeg kjørte Windows hjemme) hadde jeg Word 97(?) hjemme og Office 2000 på jobb, da var det bestandig problemer med fonter når jeg sendte dokumenter fram og tilbake. Med Office 2000 og Office X har jeg overhode ikke hatt disse problemene... (Men jeg har jo generelt hørt at det kan være problemer mellom forskjellige utgaver av office)... Kanskje dette kan hjelpe: There's a hole in Mac word processing, at least on an international level, in that Word X doesn't deal with Unicode. A file from Word on a PC can use Greek, Russian, etc. and display on (at least reasonably modern) Windows operating systems. The same file viewed on Mac OS X, under Word v.X, will show underscores in place of most Greek or Cyrillic characters. Disappointing to say the least. In the past, a PC had to be used to save the Word document as an RTF or Unicode text file. TextEdit could then open the file without any problems. However, the new nisus beta will open PC Unicode Word files and can save them as RTF. It can also copy and paste directly, though further problems can be avoided by pasting into TextEdit first, then copying and pasting from there. There's a clash when pasting text with multiple fonts directly from Nisus to InDesign. BTW: On the layout side, InDesign will deal with Unicode text, but Quark and vanilla OS 9 will not. Create an outlined EPS from InDesign or Illustrator if you must use Quark. So far, I haven't tried Hebrew, Arabic, or even Cyrillic text, and the translation engine is still new and somewhat immature. Right-to-left support is spotty, though improving. Still, I suspect the new Nisus could soon be a major help to international Mac users who need to interoperate with PC Word users. And if you've never seen Nisus before, check it out. GREP with a GUI, fully customisable key commands, and now rewritten in Cocoa. Nice stuff that should mature quickly. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Dessuten er Macen nesten 3x så treg på å få opp enkelte sider som PCén er. Tull! Mac'en min og safari funker helt perfekt på web. Ingen forskjell fra min PC. Filmtitting har forsåvidt gått greit på Macen, men litt mer vrient på Macen hvis man er ute for forskjellige formater. Også tull! Hvis jeg ikke får sett noen filmer på PC'en, slenger jeg de over på Mac'en og 95% av tilfellene spiller den de. Om de ikke funker på Mac'en, da er det noe galt med filen Det eneste jeg har lagt inn på Mac'en av drivere er divx, ikke noe codecpacks og 50 forskjellige drivere så jeg får lyd og bilde på forskjellige filmer. Så Mac'en er IMO mye bedre å se film på. Har aldri heller hatt problemer med word til word fra pc til mac. Funker bestandig helt fint. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Når det gjelder filmer i forskjellige formater så funker dette bedre på Mac enn på PC. MPlayer og VLC spiller alt som er. Jeg har sluttet å se film på PC'n for jeg må hele tiden finne nye codecs. På Mac bare bruker jeg MPlayer og behöver ikke bry meg om noe annet. Lenke til kommentar
vaernes Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Det første som slo meg når jeg så denne tråden var at maskinene er såpass forskjellige at det burde være lett å velge. Så langt jeg har forstått er Evo N1020V stor og tung mens en 12" MAC er utrolig kompakt. Prisen kan jo ha noe å si. Hmmm. Har du fysisk sett disse maskinene? Runar V Værnes Compaq Evo N610c 1,8GHz 1GB RAM DVD/24xCDRW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå