Gå til innhold

hjemmelaget ost, silduk, løpe, mozzarella

Anbefalte innlegg

dette blir sånn litt blandingsinnlegg, men i bunn og grunn trenger jeg tips vedrørende hvor man får tak i produkter til å lage ost hjemme.

jeg prøver å lage hjemmelaget ost, gjerne mozzarella. (tar også mot tips hvordan man lager ost av soyamelk, pga familiemedlem med laktoseintoleranse)

De fleste oppskrifter funnet på nettet sier at man trenger løpe for å få melken til å skille seg fra væsken. Etter utallige søk på nettet finner jeg ikke ut hvor man får tak i løpe. Noen tipser om apoteket, men apoteket kjenner ikke til hva dette er??

På engelsk heter dette Citric acid.

Jeg har forøvrig funnet ut at man får skilt melken fra vesken enkelt ved bruk av sitron eller eddik/vinegar. Kok nesten opp melken, slå av platen og tilsett sitron eller eddik.

Forøvrig, har noen tips om hvor man får tak i såkalt løpe??

Silduk, er noe som også er savnet på markedet. En silduk er ett produkt som er tettere enn en sil, avhengig av antall lag man bruker, men svært nyttig når man skal la ysten dryppe fra seg og man ikke ønsker å bruke en vanlig koppehåndkle eller en sil hvor alt renner gjennom.

tips om hvor man får tak i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"TINE produserer hvitosten "Norbo" som er laget av microbiell løpe (løpe er et enzym som brukes i ysteprosessen, microbiell løpe er fremstilt fra mikrorganismer, mens vanlig løpe fremstilles fra kumager). Denne osten passer både for muslimer og vegetarianere."

Du kan sende Tine en mail, eller slå på tråden!

Er det noen som vet det, så må det være dem!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dette er en gammel tråd, men svaret ser ut til å mangle, så jeg supplerer.

Løpe/løype heter "rennet" på engelsk, og er en blanding av enzymer som tradisjonelt fremstilles fra magen til dyr, som trenger disse til å fordøye melken fra sine mødre. Dette er årsaken til at en del vegetarianere ikke spiser ost, selv om de kan drikke melk og spise yoghurt. Løpe er ikke det samme som "citric acid", som noen nevnte, det er sitronsyre.

Det er (som vanlig) noen som driver et nettsted i USA hvor man kan bestille ingredienser. Har ikke funnet noe sted å kjøpe løpe i Norge enda. Rart ikke Tine, Q, eller melk.no, pusher mer på at folk skal kunne bruke mer melk hjemme. Men her kan du bestille løpe fra USA:

http://www.cheesemaking.com/cheeserennets.html

Det er også masse annet som kan bestilles fra samme nettsted, inkl salter, andre koaguleringsstoffer, bøker, DVD-er, utstyr, osv.

Her er forresten litt mer fin info om hvordan ost lages på Den Blinde Ku:

http://www.denblindeku.no/d4WCSxlnYWb.7.idium

De bruker mikrobiell løpe, slik at vegetarianere kan spise osten deres.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...