Gå til innhold

Sette opp server med Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det jeg trenger er å installere DOKAN sshfs, og det som MrBjoren sier?

Skjønner ikke helt hva MrBjoern mener, så hadde vært fint med litt hjelp der.

Du kan ikke bruke Dokan siden du bruker en mac.

Funnet noen løsning på Macfusion? Så at du kom med at ah! på msn, så er litt spent.

Lenke til kommentar
Jeg sliter tydligvis litt med å utrykke meg, hehe. x) Er sikkert juleavataren. :)

På det lokale nettet ditt bruker du jo en ip for å koble deg til serveren din. Men denne ip-en gjelder jo bare når du er hjemme, og bak din egen router. Om du er på feks skole, jobb eller et annet sted. Og skal koble deg til pc-en hjemme, kan du altså ikke bruke den vanlige ip-en som er serveren sin. Men i stedet en ip som kan nåes utenfra. Når du har denne, er alt du trenger å åpne port 22 i routeren din. Og en statisk ip på serveren din (slik at du ikke får en ny ip ved en evt restart, og må sette opp alt på nytt) Om du trenger hjelp med å åpne porter og slikt, kan du ta en titt på http://portforward.com/ :) Her finnes det nesten garantert en guide for akuratt din router. :)

Lykke til. :)

http://portforward.com/english/routers/por.../WRT54G/SSH.htm

Er dette det jeg trenger å gjøre for å fikse de greiene?

EDIT:

Vil også tilføye at det er en mac som hovedsakelig skal koble seg opp til serveren.

Endret av yates56
Lenke til kommentar

Japp. Skal holde det. :)

Om du bruker mac, windows eller linux har ikke så mye å si. Så lenge du har en dugende ssh klient. :) Da får du komandolinjen. I tilleg støtter noen ftp klienter sftp, som på en måte blir ftp over ssh. Og du kan få tilgang til alle mappene på serveren din fra hvor som helst i verden, med kryptering over nettet. :)

Lenke til kommentar
Japp. Skal holde det. :)

Om du bruker mac, windows eller linux har ikke så mye å si. Så lenge du har en dugende ssh klient. :) Da får du komandolinjen. I tilleg støtter noen ftp klienter sftp, som på en måte blir ftp over ssh. Og du kan få tilgang til alle mappene på serveren din fra hvor som helst i verden, med kryptering over nettet. :)

HVis du ser helt øverst på siden, så har de satt opp en liten del av ip'en og DO NOT SKIP THIS STEP.

Min ip er jo 192.168.4.115

Gjør det noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...