Session^^ Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Så det jeg trenger er å installere DOKAN sshfs, og det som MrBjoren sier? Skjønner ikke helt hva MrBjoern mener, så hadde vært fint med litt hjelp der. Du kan ikke bruke Dokan siden du bruker en mac. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Så det jeg trenger er å installere DOKAN sshfs, og det som MrBjoren sier? Skjønner ikke helt hva MrBjoern mener, så hadde vært fint med litt hjelp der. Du kan ikke bruke Dokan siden du bruker en mac. Funnet noen løsning på Macfusion? Så at du kom med at ah! på msn, så er litt spent. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Jeg sliter tydligvis litt med å utrykke meg, hehe. x) Er sikkert juleavataren. På det lokale nettet ditt bruker du jo en ip for å koble deg til serveren din. Men denne ip-en gjelder jo bare når du er hjemme, og bak din egen router. Om du er på feks skole, jobb eller et annet sted. Og skal koble deg til pc-en hjemme, kan du altså ikke bruke den vanlige ip-en som er serveren sin. Men i stedet en ip som kan nåes utenfra. Når du har denne, er alt du trenger å åpne port 22 i routeren din. Og en statisk ip på serveren din (slik at du ikke får en ny ip ved en evt restart, og må sette opp alt på nytt) Om du trenger hjelp med å åpne porter og slikt, kan du ta en titt på http://portforward.com/ Her finnes det nesten garantert en guide for akuratt din router. Lykke til. http://portforward.com/english/routers/por.../WRT54G/SSH.htm Er dette det jeg trenger å gjøre for å fikse de greiene? EDIT: Vil også tilføye at det er en mac som hovedsakelig skal koble seg opp til serveren. Endret 13. juli 2009 av yates56 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Japp. Skal holde det. Om du bruker mac, windows eller linux har ikke så mye å si. Så lenge du har en dugende ssh klient. Da får du komandolinjen. I tilleg støtter noen ftp klienter sftp, som på en måte blir ftp over ssh. Og du kan få tilgang til alle mappene på serveren din fra hvor som helst i verden, med kryptering over nettet. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Japp. Skal holde det. Om du bruker mac, windows eller linux har ikke så mye å si. Så lenge du har en dugende ssh klient. Da får du komandolinjen. I tilleg støtter noen ftp klienter sftp, som på en måte blir ftp over ssh. Og du kan få tilgang til alle mappene på serveren din fra hvor som helst i verden, med kryptering over nettet. HVis du ser helt øverst på siden, så har de satt opp en liten del av ip'en og DO NOT SKIP THIS STEP. Min ip er jo 192.168.4.115 Gjør det noe? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er det ip-en til serveren din? I så fall fyller du bare inn den. Det som er viktig er at du får port 22 til å linke deg videre til serveren. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Okey. men har det noe å si om dette gjøres på selve serveren, eller på hvilken som helst annen maskin? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Spiller ingen rolle. Poenget er at du vil åpne fra den eksterne ip'en - gjennom port 22 - til server ip'en. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det som er et lite problem nå, er at jeg får ikke gjort step. 1. Kan nå bruke kun Linux eller Mac for å sette opp. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Du trenger ikke å måtte fylle inn i det øverste feltet på portforward.com Det er bare der for å gjøre det enklere for deg. Eneste du trenger å gjøre er å skrive inn 192.168.4.115, i stedet for 192.168.1.115 når du skal forwarde porten. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg får jo ikke opp den boksen som vist i guiden. Nå er det jo Windows de bruker i guiden, hva må jeg gjøre for å få gjort det på Mac/Linux? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Logg inn på ip-en 192.168.4.1 (regner med at dette er routeren din.) Derfra burde det være ren plankekjøring å fikse resten. edit: Alt skjer egentlig i nettleseren, og er ikke avhengig av os. Endret 13. juli 2009 av MrBjoern Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Der ja, det funket! Men da må jeg ha brukernavn/passord på selve ruteren? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 "By default the username is blank, and the password is admin." Dette burde fungere, med mindre det er gjort noen endringer. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det var sløvt av meg. Men takk for at du ikke kom med et stort utbrudd for det Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Haha, det går bra. Klokken er snart to, så jeg tror de fleste av oss er litt sløve. Men ja, får du det til? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 På siste steg der, Hva skal jeg da sette? Ip'en min er 192.168.4.115 Da er det vel de jeg skal sette inn? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Da er det bare å teste med trådløst modem da Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Det funker ikke nå heller gitt.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå