Gå til innhold

Sette opp server med Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan gikk det med msn samtalen i går natt? Kom dere noen vei?

Vi kom et godt stykke, serveren er oppe og kan overføre og hente filer fra den.

Problemet nå er at jeg kun kan logge meg inn med å skrive inn ip addressen, ikke navnet på servren.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Hvordan gikk det med msn samtalen i går natt? Kom dere noen vei?

Vi kom et godt stykke, serveren er oppe og kan overføre og hente filer fra den.

Problemet nå er at jeg kun kan logge meg inn med å skrive inn ip addressen, ikke navnet på servren.

Noen som vet?

Fra en Windows-maskin bør du vel kunne bruke navnet på serveren som er satt opp i Samba, i alle fall hvis begge maskiner er i samme arbeidsgruppe. Ellers må du ty til DNS. DNS oversetter navn til IP-adresser, og er som du skjønner en viktig del av internett.

Hvis du ikke vil sette opp en DNS-server, evt konfigurere routeren din til å gjøre jobben (i noen routere kan man konfigurere egne DNS-navn, hvis da routeren er standard DNS-server,), så kan du sette opp navnet i hosts-filene på den/de maskinen(e) du vil logge deg på fra. Husker ikke helt hvor denne fila ligger i Windows, men i Linux kan du bare legge til i /etc/hosts f.eks:

10.10.10.10 server-navn

Der 10.10.10.10 er ip-adressen til serveren. Denne bør da være statisk.

Lenke til kommentar

Før jeg svarer på det må jeg få spørre om du har satt opp statisk ip eller om du bruker dhcp? Om du vil bruke ip for å logge inn er det greit å ha statisk ip som ikke forandrer seg. Kjipt å måtte ta ifconfig på serveren for å finne ut hvilken ip du ska bruke.

Lenke til kommentar

Det å koble seg til serveren fra et annet nett med ssh er ikke noe stress i det hele tatt. Eneste du trenger er en statisk ip/dynamisk dns ut mot verden. Etter det må du bare åpne en port i routeren din, med mindre du har endret noe i konfigurasjonene til ssh serveren din, så er denne porten 22. Som router deg videre til serveren din.

Så om ip-en/den dynamiske dns-en ut er f.eks 82.210.10.111 eller dittdomenenavn.no, bruker du bare dette i stedet for server-ip når du er utenfor ditt eget nett. :) Det går fint ann å koble til om du har en dynamisk ip ut og. Men denne kan jo for endre seg. Så en dynamisk dns er da å anbefale. Se litt på enten dyndns eller no-ip.org

Lenke til kommentar
sshfs er vel satt opp som standard i ubuntu ved openssh-server? Arrester meg om jeg tar feil her ;)

Jo, sftp er på som standard. Glimrende for å få tak i filene sine fra internett på en sikker måte. F.eks i GNOME kan man "mounte" (gvfs) SFTP med noen få klikk.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Nei, sshfs settes opp i etterkant i likhet med andre virtuell filsystemer, sjekk signaturen min for oppsett. Dolphin og Konqueror har derimot innebygget støtte for tilgang til filer via ssh ut-av-boksen.

Du har selvfølgelig helt rett. Har vært igjennom prosessen selv, men hukommelsen er ikke på topp :whistle:

Lenke til kommentar
Nei, sshfs settes opp i etterkant i likhet med andre virtuell filsystemer, sjekk signaturen min for oppsett. Dolphin og Konqueror har derimot innebygget støtte for tilgang til filer via ssh ut-av-boksen.

Hva? Trodde det var snakk om om det var nødvendig å gjøre noe ekstra for å kunne nå filer på SSH-serveren via sshfs (som bruker sftp). Det er det jo ikke. På klient-siden er det flere måter man kan nå filene. Hvis man vil mounte som et vanlig filsystem bruker man SSHFS (må installeres en pakke i Ubuntu for dette). Ellers finnes det mange programmer som støtter SFTP, blant annet Nautilus, filbehandleren i GNOME. Regner med at KDE har støtte på samme måte.

Lenke til kommentar

Jeg sliter tydligvis litt med å utrykke meg, hehe. x) Er sikkert juleavataren. :)

På det lokale nettet ditt bruker du jo en ip for å koble deg til serveren din. Men denne ip-en gjelder jo bare når du er hjemme, og bak din egen router. Om du er på feks skole, jobb eller et annet sted. Og skal koble deg til pc-en hjemme, kan du altså ikke bruke den vanlige ip-en som er serveren sin. Men i stedet en ip som kan nåes utenfra. Når du har denne, er alt du trenger å åpne port 22 i routeren din. Og en statisk ip på serveren din (slik at du ikke får en ny ip ved en evt restart, og må sette opp alt på nytt) Om du trenger hjelp med å åpne porter og slikt, kan du ta en titt på http://portforward.com/ :) Her finnes det nesten garantert en guide for akuratt din router. :)

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...