vetting Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hei. Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar pc, som hovedsaklig skal bli brukt til skolearbeid, internett og litt musikk og film. Samt min bedre halvdel skal bruke den til enklere spill som sims o.l. (jeg bruker en stasjonær til spilling). Specs: Pis: opp til 10 800 Minne: 3-4 GB HD: minst 250GB Vekt: maks 2,5 kg. I tillegg bør den være støysvak og kjølig. Til nå har jeg sett på disse alternativene: HP Pavilion dv3-2050eo : CPU: INTEL DUAL CORE T6400 2GHz, HD: 320GB, Memory: 4GB, Skjerm: 13,3", Vekt: 2,2Kg: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2374508;c:36159 HP Pavilion dv3-2080eo : CPU: INTEL DUAL CORE P7450 2,13GHz, HD: 500GB, Memory: 4GB, Skjerm: 13,3", Vekt: 2,2Kg: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2386653;c:36159 HP EliteBook 6930p: CPU: INTEL DUAL CORE P8700 2,53GHz, HD: 250GB, Memory: 2GB (oppgradere til 4GB), Skjerm: 14,1", Vekt: 2,1Kg: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2327616;c:36159 Jeg har også noen spørsmål angående Elitebooken: Jeg lurer også på om det er mulig å sette en ny minnebrikke i luken under pcen? Da kan jeg gjøre det selv. Eller må den nye brikken inn sammen med den ene brikken som står inni pcen (siden det bare er en minnebrikke der (1x2048))? Grafikk: Hvordan er det å spille med Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X4500 HD? Kjæresten min liker Sims, og kommer nok til å kjøpe det nyeste Sims. Innspill eller forslags mottas med åpne armer Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126451 grei denneå + masse HD plass Lenke til kommentar
vetting Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Ja, det er en god kandidat det, men liker ikke helt utseende på den. Men hvordan er grafikkløsningen på denne kontra Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X4500 HD-grafikk (som er integrert?) og NVIDIA GeForce G 105M? PS: Selv om jeg liker HP sine pcer (som en kanskje ser fra første psot ), så er det bare å komme med alternativer. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Står mere om den her http://www.dinside.no/815127/tre-baerbare-paa-testbenken så kan du sammeligne med 2 andre lykke til videre med søket Lenke til kommentar
vetting Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takk for det Noen andre som har noen tips, anbefalinger eller svar på spørsmålene mine? Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Fujitsu Siemens LifeBook T1010 Ultimat studentPC med tabletfunksjon, kan ikke spilles hardt på men det bruker man heller ikke 13,3 tommers PC-er til. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg lurer på den nye serien til acer: 3810t /4810t (13.3" og 14" skjerm) 4810t har også dvd-brenner, noe 3810t mangler. For å få kurant ytelse (billigste prosessor (su3500) og innebygget grafikk er ikke det beste på markedet) bør du ha su9400 prosessor og 4330 skjermkort http://www.idg.no/pcworld/article134978.ece http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=128840 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Støtter opp om Tobbesen sitt forslag. Den billigste utgaven av Acer 4810T er 1 600 kroner billigere, men oppgraderingen til den beste modellen er verdt det på grunn av (1) skjermkortet HD 4330 hjelper godt til med aksellerasjon for HD-video samt spillytelse og (2) prosessoren SU9400 har to kjerner og håndterer bedre bruk av flere programmer samtidig. Helt generelt er fordelen med denne maskinen i forhold til andre, at den tilbyr suveren batterilevetid (8 timer), i tillegg til at den er slank og lett (2 kg). Førstnevnte kommer av at modellen bruker en ny type brikke fra Intel kalt CULV som er veldig strømgjerrig. Denne typen bærbare vil vi se flere av i den nærmeste fremtiden, og jeg vil derfor sterkt råde deg til å avvente nesten helt til skolestart med å slå til. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Ville sette på denne. Greit skjermkort, grei cpu, batteri tid opptil 5,5 timer og den veier kun 2,2kg. Regner med at jeg bestiller den så fort den kommer på lager. Aspire Timeline 4810T med Ati skjermkortet blir for svak tror jeg. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det er nøyaktig hva jeg snakker om når jeg sier fremtidige modeller. Slike vil dukke opp sannsynligvis i løpet av august, og er klart å foretrekke framfor det som er tilbudt til nå. Men det ville være uklokt å forhåndsbestille, ettersom prisene kan endre seg og nye konkurrenter komme på banen innen den tid. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det vill altid komme noe bedre om et parr måneder til hele tiden Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Og så da? Han skal kjøpe den innen skolestart, og da er det selvfølgelig best å vente lengst mulig. CULV er en teknologi som gir et gjennombrudd innen batterilevetid, sammen med LED-bakbelyste skjermer som gir tynne maskiner. Begge disse faktorene er udiskutabelt viktige ved skolebruk. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hva med en Macbook Pro 13"? Jeg hadde ihvertfall ikke vært i tvil... Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 En Macbook pro er IKKE kjølig. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Vel, den blir heller ikke faretruende varm til de formålene trådstarter beskriver. En datamaskin skal ikke bæres på fanget uansett, så jeg ser egentlig ikke problemet. Denne maskinen er også meget stillegående, og kan i de fleste tilfeller knapt høres. Macbook er også overlegen hva angår byggekvalitet, da denne kommer i en helstøpt aluminiumsramme, og ingen windowsbasert PC kommer i nærheten når det gjelder nettopp dette punktet. Brukervennligheten er også meget god, og styreflaten er overlegen alle de overnevnte windowsbaserte datamaskinene trådstarter nevner. Du får også bakgrunnsbelyst tastatur, og en god LED-basert skjerm. Batteritiden du oppnår med en Macbook Pro 13" ligger også helt i øverste sjiktet. En Macbook taper seg dessuten mye mindre i verdi enn andre datamaskiner, og kan selges til en fin pris om noen år dersom det er ønskelig. Snow Leopard er også rett rundt hjørnet, så valget burde være enkelt. Det er en grunn til at folk sjelden angrer på å ha kjøpt en Mac. Det samme kan ikke sies om folk som kjøper windowsbaserte løsninger. Endret 12. juli 2009 av rwpa Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 En Macbook pro er IKKE kjølig. Tror ikke trådstarter kommer til å forbarme seg over varmen på en macbook pro til sitt bruk Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Er helt enig i at en bærbar ikke skal bæres på fanget, og at MacBook generelt ikke har et særlig problem med verken varme eller støy. Når det er sagt synes jeg at mange av de punktene du bringer opp som fordeler, i virkeligheten ikke har så mye å si. Byggekvaliteten er god nok på de aller fleste bærbare i dag. Dersom du kaster en MacBook Pro i bakken, vil den bli ødelagt den også. De fleste skolebrukere har vel neppe som formål å sette den under torturprøvelser. Utseendet er annen ting, men der er Asus heller ikke langt dårligere. Styreplaten er stor og har støtte for multitouch-bevegelser. Utenom det har jeg ikke noe problem med å bruke en vanlig en. Jeg foretrekker faktisk å ha fysiske, innrammete knapper å trykke på, ettersom de reagerer langt mer presist. Å høyreklikke er et veldig godt eksempel på dette med PC vs Mac. Bakgrunnsbelyst tastatur er strengt tatt ikke nødvendig for de fleste i dag (vi ser ikke på tastaturet mens vi skriver), og kan avskrives som en gimmick. LED-basert skjerm begynner å bli ganske vanlig, og Asus U80V har det også. Pris er den eneste faktoren som er en smule uforståelig med Mac. At den går mindre ned i verdi er greit nok, men selve produktet koster uhyre mye. En standard MacBook Pro er riktignok akkurat under budsjettet til trådstarter, men tenker du ikke at det er rart at Asus-modellen som gir mer ytelse, koster 3000 kroner mindre. Snow Leopard kommer ikke før i september, og stiller seg på lik linje med Windows 7 hva fokus angår. Jeg vet i hvert fall sikkert at jeg aldri har angret på å kjøpe Windows-basert maskin; spesielt nå som jeg prøver RC-utgaven av Microsofts neste operativsystem. Mac og PC gjør stort sett de samme tingene. En artikkel blir tross alt ikke bedre av at den er skrevet på en Mac. Edit: Her får du forresten Asus U80V til cirka 500 kroner mindre. Endret 12. juli 2009 av Agentspoon Lenke til kommentar
apwr Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) For å ta byggekvaliteten først, selvfølgelig er den viktig. Ingen liker knirking og knasing, og det slipper man ved å velge Mac. Byggekvaliteten til Asus U80 kommer selvsagt ikke opp på nivå med Macbook Pro, og hengslene og undersiden i plastikk er heller lite imponerende. De fleste skoleelever forflytter PC'n sin mellom skole og hjem hver eneste dag, og byggekvalitet er følgelig viktig ved slike bruksområder. Styreplaten er overlegen på Macbook Pro, og hva skal man med knapper når Apple har innført en minst like effektiv og lang mer elegant løsning. Høyreklikk fungerer ved å klikke ned høyre side av styreplaten, eller ved å berøre styreflaten med to fingre. Enklere blir det ikke. En god og stor styreplate er viktig dersom man ikke bruker ekstern mus, og ingen windows-basert PC kan skilte med en tilsvarende styreplate, langt der i fra. Når man bruker datamaskinen i dårlig belysning er det selvsagt en fordel med bakgrunnsbelyst tastaur, mer sies ikke om den saken. Det faktum at Apple-maskinen er dyrere enn Asus-maskinen du linker til er vel ganske innlysende. Overlegen byggekvalitet, lavere vekt, tynnere, bedre skjerm (Asus U80V har en meget svak skjerm), bedre styreflate, bedre batteritid, bedre prosessor etc. Asus-maskinen har dog et bedre skjermkort, noe som ikke spiller noen rolle med tanke på trådstarters overnevnte bruksområder. I tillegg får du OS X Leopard (gratis oppgradering til Snow Leopard) med på kjøpet. Dette operativsystemet er overlegent windows hva angår brukervennlighet, stabilitet etc. Hva mener du med at Windows 7 stiller likt med Snow Leopard hva fokus angår? Og ja, Mac og PC gjør stort sett de samme tingene, men Mac gjør alt på en mye raskere og mer elegant måte. En Macbook Pro vil høyst sannsynlig oppleves som mye mer responsiv enn overnevnte maskin (Windowsbaserte løsninger generelt), selv om den på noen områder på papiret er stemplet som svakere. Man kjøper vel datamaskiner etter hvordan de faktisk oppleves/fungerer, og ikke hvordan de virker på papiret? Endret 12. juli 2009 av rwpa Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Mitt råd til trådstarter er å velge den pc'en han har lyst på. Personlig stemmer jeg i med Agentspoon om at å vente til litt nærmere skolestart sikkert kommer til å lønne seg. Jeg skjønner at rwpa liker mac, men vil påpeke at det er mindre træl med en windowsbasert pc hvis du skal spille litt. Noen synes mac er bedre, andre synes pc er bedre, det er subjektivt. Uansett er det litt mer træl når du skal spille på mac. Nå gjelder ikke dette for Sims 3, siden den kommer på mac, men hvis trådstarter/kjæresten til trådstarter har tenkt å spille andre spill blir det fort til at du må dualboote, og det kan være litt mer problematisk og tungvint enn om du har en windowsmaskin. Lenke til kommentar
vetting Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Takk for mange gode innlegg Mac er en maskin en enten liker eller ikke. Og i dette tilfellet blir det ingen mac på meg. Acer 4810t ser ut som en intressant pc. Jeg liker veldig godt utseende på den. Men en prosessor på 1,4GHz, blir ikke det litt i minste laget? Jeg skal ikke kjøre noen tunge programmer eller spill, men jeg vil det skal være en rask pc (rask å starte opp, åpne programmer, jobbe i programmer, at den ikke henger). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå