Gå til innhold

[Løst]Telenor og egen mailserver


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt opp min egen mailserver for et domene.

Men jeg får bare at serveren ikke ville godta mailen jeg sendte. MailEnable sine sider sier at jeg ikke har ett PTR record i dns, men når jeg ringte Telenor og spurte om jeg kunne få ett PTR record fikk jeg høre at det ikke var så lurt å sette opp det på en dynamisk ip.

Fyren jeg snakket med sa også at jeg burde vurdere å oppgradere til bedrift hvis jeg ville ha fast ip. Jeg vil ikke betale 499 kroner bare for en fast ip, så er det noe jeg kan gjøre for å få ett PTR record uten at Telenor er innblandet? eller å få mailserveren til å funke uten ptr record?

Endret av msj123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mailserver på dynamisk IP/"consumer" DSL-abonnement er ingen spesielt god idé.

Du kan ikke få satt PTR-recorden selv, dette må ISP gjøre for deg. Vurder heller å leie en billig VPS et sted, eller "outsource" mailen din til google (Du kan få GMail på ditt eget domene, SMTP/IMAP og hele pakka, gratis fra google)

 

Setter du opp mailserver selv, bør du også sette opp en backup-mx, så du kan motta mail selv om primærserveren skulle være nede. (Ihvertfall om du skal bruke dette til noe viktig)

Lenke til kommentar

Hva skal du med en PTR?

 

Har flere ganger kjørt egne mailservere på dynamiske ip`r uten å trenge dette.

Viktig at man bruker smtp server til ISP for å unngå å bli svartelistet.

 

Eneste problemet med dynamisk ip er MX, men bruk f.eks dyndns.org så er det problemet løst.

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Men er det mulig å bruke smtp.online.no som smarthost?

Eller er det ulovlig?

 

edit:

Mailserveren skal kun brukes av meg så det er ikke så viktig om serveren går ned.

Det er løsningen din ja. Hvordan har du tenkt til å håndtere innkommende e-post på en dynamisk IP?

Lenke til kommentar
Ok.

Nå har jeg prøvd å sette smarthost til smtp.online.no og skrevet inn mitt brukernavn og passord. Men jeg får fortsatt The socket connection has been terminated blablabla.

 

edit: kan man også bruke No-Ip til MX?

 

no-ip og dyndns er samme greia ja.. poenget er bare at mx til slutt skal resolves til din ip hjemme. Hvordan du løser det står du fri til å velge selv.

 

Hvis mailservern du kjører krever en PTR, så må du kanskje få det på plass først. Ikke vært borti at det kreves på de løsningene jeg har brukt (exchange, zimbra, citadel, postfix etc..)

Lenke til kommentar
Hvis mailservern du kjører krever en PTR, så må du kanskje få det på plass først. Ikke vært borti at det kreves på de løsningene jeg har brukt (exchange, zimbra, citadel, postfix etc..)

 

Ingen mailserver krever en PTR-record. Problemet er at en del mailservere (når de mottar mail fra ditt domene), sjekker om IP-en det sendes fra har en PTR-record - og om domenet i denne PTR-recorden har en MX-record satt opp. Er det ingen MX-record der, ringer alarmbjellene og mailen du sender blir flagget som spam i huet og ræva. Bruker du en relayhost som f.eks online.no, har du selvsagt ikke dette problemet, men hoster du alt selv er det en svært viktig ting å huske på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...