Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg har faktisk et Dnivo Edge liggende når du nevner det.. Men det mangler vel noen taster her og der og aner ikke hvor mottakeren er.. hehe... Kanskje det er en mulighet til å levere det en plass? Jeg har bestemt meg for AMD og ATI.. Så blir det vel å plukke ut de delene som går igjen i det fleste oppsett og m-atx oppsett i allefall.. Så skal jeg se om jeg setter sammen noe i kveld, skal bestille alt hos Komplett og Netshop tenker jeg.. Skal bestille Samsung 40" Full Hd i tilleg.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Har selv nokså nylig gått samme smale stien som du gjør nå. Jeg ville og ha en stuemaskin som skulle ha lite/intet av støy, se pent ut, ha kraft nok til div skytespill, og ha en brukervennlighet / WAF som gjør at den ikke blir et irritasjonsmoment, men heller en glede. Uten at jeg er helt ferdig med all tuning, så er jeg kommet langt på vei, og den brukes flere timer hver dag, både til musikk, radio, film og spill. Jeg har IKKE TV-kort i min, siden jeg har altibox, og egentlig ikke ser behovet. Av maskinvare har jeg benyttet: 3R HT-1100 kabinett, full ATX og iMon skjerm / fjernkontroll Gigabyte GA-MA790GP-UD4H hovedkort med HD3300 GPU Phenom II X3 720 BE Seagate Barracuda 7200.12 stillegående disk HD 4850 512 MB skjermkort pluss div annet som en Fortron-Source PSU, en Zalman CNPS8700 NT CPU-kjøler, Zalman VF700-Cu GPU-kjøler. Per idag kjører jeg XP Pro på denne, så jeg mister noe ytelse og mangel på DX10 etc, samt muligheten for å kjøre crossfire på skjermkortene. Den dagen Win7 har vært en stund så blir nok det lagt inn. Tanken er at jeg skal kunne kjøre det innebyggede skjermkortet som hoved skjermkort, som skal duge til HD-visning. Og de gangene jeg trenger maks futt så har jeg det andre kortet liggende klart Forøvrig bruker jeg Mediaportal som visningsprogram, og er særs fornøyd. Meget konevennlig, og kan tweakes til det kjedsommelige. Digert brukerforum og masse tilgjengelige skins og plugins. På kabinettet jeg bruker er det iMon skjerm og fjernkontroll. Fordelen med denne er at du kan slå av og på PC med fjernkontrollen. Ellers er selve programmet og fjernkontrollen skikkelig dårlig, men dette har jeg løst med å benytte Mediaportal med egen IRdriver, samt Logitech Harmony fjernkontroll. Litt arbeid å sette opp, men du verden så velfungerende når alt er "oppe". Harmonyen hadde jeg fra før, og kunne virkelig ikke klart meg uten. Har pakket vekk over 1 KG med fjernkontroller! Kabinettet ellers synes jeg ser pent ut, har rikelig med plass og grei kjøling, samt har innganger for det meste i front. Med de tidligere nevnte kjølere er støyen såpass svak at vi ikke har noe problem med å ha den stående på hele tiden. Har litt jobb igjen før jeg er fornøyd med avspilling av BlueRay-plater (må foreløpig kjøre i egen avspiller), samt at jeg ikke helt har fått til å kjøre strøken oppskalering av DVD til 1080P, men dette er mer for detaljer å regne. Har separat filserver hvor det ligger diverse musikk og film, og mye av dette som image, og dette fungerer sømløst og perfekt i Mediaportal, den mounter opp og ned uten at jeg trenger å gjøre annet enn å velge hva jeg vil se/høre på. Kjører alt sammen på et flerkanals lydanlegg som tar S/P-DIF og en Toshiba 46" LCD, og bortsett fra at jeg nå ser at 46" absolutt ikke er _for stort_, så er det en fornøyelse av dimensjoner, og absolutt verdt kronene og arbeidet. BTW: Tastatur / mus: Jeg har ikke tatt meg råd til det ennå, men jeg vet hva jeg vil ha: Gyration GO 2.4 Compact Suite. Dette er et lite tastatur uten annet enn det du trenger, samt en mus som kan brukes i luften. Har brukt det endel i annen sammenheng, og det er perfekt til stuen. Tastaturet er så lite og lett at det ikke ligger i veien, og musen fungerer fint etter litt trening. Musen egner seg neppe til spill, så der bør du i så fall ha en egen til det, men til surfing så er den ekstremt sofavennlig Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 God innput her, det liker jeg, så fint at du delte dine tanker og erfaringer.. Jeg har vel mer ller mindre bestemt meg for å gå for et HD 4850 1024MB og kanskje gå for de viftene du linket, også tester jeg de innebyde og ser hvordan det fungerer. Er ikke verre enn å kjøpe noen andre! Samt et hk som ikke har noe innebygd, utenom lyd da, kommer ikke til å gå for vanvittig lyd, da jeg ikke har noe spesielt heftig anlegg. Tenkte jeg skulle handle inn en av de 1TB Green Power diskene.. Burde holde til sitt, hehe.. Da jeg kommer til å lagre det meste rett på maskina Prosessoren kommer jeg nok til å plukke en slik du viser til. ---------- Jeg sitter igjen med et spørsmål enda og det er bruker av satelitt tv på pc-en.. ved bruk av et Slik med dette.. Og om dette plukker inn både Viasat og Canaldigital.. Er jo ikke noen tvi om at det er et timeligere alternativ enn CD HD-tuner.. Går jo også utifra at jeg har PVR muligheter på en PC.. (?) ---------- Så over til dilldallet; En harmony med på kjøpet tror jeg nok er en lur ting jeg ikke vil angre noe på, kunne jo vært artig om jeg fikk den til å virke på mer.. Slik andre har fått til! ---------- Programvaren er jeg ikke helt sikker på, men har fått inn flere gode råd og tips på dette! Dog lurer jeg litt på fordelene XP vs. W7? Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Det hovedkortet har også innbygget grafikk, HD 3200 som sitter i 780g chipsettet. Men ikke noe å være lei for, det er fint å ha backup Men hvis du likevel skal kjøre separat grafikkkort kan du vurdere Intel løsninger, de har endel CPU modeller med veldig bra ytelse pr. watt. *Edit2; Når du får deg bra anlegg, tar du lyden ut gjennom SPDIF eller HDMI uansett. Jeg vil tro det satelitt utstyret du linket til vil funke bra og bare ta opp én pci slot pr. tuner. Det fins også andre CAM moduler; https://prisguiden.no/product.php?produc...10&cat_id=1 - kanskje enda fler hvis du leter. Men sjekk om du finner ut problemene folk har hatt (ref. brukerkommentarer på Komplett) med canal digital har løst seg ;-) *Edit; JO, hvis du skal bruke Digital everywhere så pass på at du har firewire innganger på hovedkortet. Hvis du skal ha to tunere så må du vel også ha to firewire...? Selv ga jeg tilslutt opp satelitt fjernsyn på stue-pc'en min inntil videre, kjøpte hd-pvr boksen til CD og har siden siste FW oppgradering av den ikke sett tilbake (logitech harmony fjernern har god kontroll på den, teven, og sterkern). Eneste er at den boksen støyer endel mer enn stue-pc'en, damn. Endret 12. juli 2009 av khaakon Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Når det gjelder Harmony fjernkontrollene, så kan det være greit å vite: Alle Harmony-ene bruker samme programvare, og det er omtrent ingen forskjell i funksjon. Det er ganske stor forskjell i design og hvor mye skjermen viser. Jeg har en 555 på andre året nå, som er billig, fungerer helt fint, litt kjipe knapper og litt svak skjerm, men gjør ALT jeg ber den om. Ypperlig rekkevidde og lavt batteriforbruk. Har satt opp flere Harmony One til venner og bekjente, og den gjør nøyaktig samme jobben som min, men til tredobbel pris. Men du får en stor og god fargeskjerm som er trykkfølsom og hvor du får frem logoene til de forskjellige TVkanalene, samt at knappene er endel bedre. Men de gjør altså samme jobben alle sammen. Bare forbered deg på svi av noen timer på konfigurering før du har fått alt til å fungere perfekt Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg har lest litt på Komplett.no ang. brukerkomentarene.. Men det ser ut til at de fleste har løst problemet på en eller annen måte.. Men kan hende jeg dropper tv-prosjektet for denne gang.. Men jeg trenger uansett en HD tuner, så... Det jeg tenkte på et jo med Viasat om det er noe poeng i å tenke sik som at jeg kommer til å endre levrandør av tv etterhvert, osv.. CD er jo ikke akkurat billige Men er dønn avhengig av dem også pga. PL kaampene! Men kan jo gå til anskaffelse og heller sende det tilbake om jeg ikke fpr det til, skulle man tro.. At jeg har firewire på kortet er nok viktig uansett, mye eksterne disker etc. som kan kobles til via den og dermed gir meg mer hastighet på overføringer Å sette på fjernkontrollen, det er jo forbredt på, hehe.. Alt tar litt tid, men verdt det, er det slik jeg leser Får mer tid på jobb i dag til å sette sammen deler, men jeg tror nok at AMD er det beste, folk har sagt at AMD er litt bedre på film og hd visning, mulig jeg tar feil? Men har hatt intel før og var egentlig ikke super fornøyd med det... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Programvaren er jeg ikke helt sikker på, men har fått inn flere gode råd og tips på dette! Dog lurer jeg litt på fordelene XP vs. W7? XP har ikke så mange fordeler egentlig, annet enn å være absolutt stabil, og du finner masse programvare som er skreddersydd. For min del var det enkelt å velge, siden jeg alt hadde lisens til XP Vista har støtte for DX10, støtte for crossfire, og diverse annen maskinvareaksellerasjon av ymse, som gjør at ytelsen blir noe bedre. IMHO så er jo Vista det verste søppelet MS har produsert, så jeg styrer unna. Venter til W7, som virker lovende. Programvare blir jo alt etter hvilke funksjoner du vil ha. MediaPortal har åpen kildekode, samt er steike gratis. At den også er blandt de beste er ikke dumt :!: Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 W7 er jo ute i flere "pre-relese" versjoner, så tenkte jeg skulle få tak i en av de og legge inn.. Har ikke lisens for noen av delene uansett så er jo ikke akkurat noe problem å kjøpe lisens på det man er mest fornøyd med! Mediaportal ser ganske bra ut, så blir vel til at jeg velger det! Nå mangler jeg egentlig bare en satelitt guru som kan finne frem den beste løsningen for den biten, hvis ikke så dropper jeg det intill videre og bare handler inn HK mtp. det.. Slik at jeg har plass og firewire tilkoblinger etc. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg har kommet litt lenger på oppsett fronten og tror jeg har et dugelig stuegris oppsett her! Sammen med programvaren som er blitt linket er jeg sikker på at dette kan spytte fra seg i tv-benken... Kommer ikke til å kjøpe ekstra vifter, da jeg avventer og ser hvordan dette funker.. Er ikke verre enn å handle med siden! Når det kommer til TV-HD-PVR saken så venter jeg litt.. Trenger det ikke før til høsten uansett og da har jeg mer tid til å sette opp maskina i sin helhet, hehe! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Stopp en halv! Kabinett for mATX og ATX HK? No go!? Synd, for det der er et pent kabinett og et greit HK. Kanskje har Asus et HK med tilsvarende dill men i mATX? Synes å huske det. Gir beskjed om jeg finner noe. Jeg ville valgt 1066MHz/PC8500 minne, for å utnytte HK-et maks. Valgte selv disse, som jeg mener jeg fant ut at var "godkjent" av Gigabyte. Angående OS: Du kan oppleve programmer som ikke takler W7. Mediaportal er ikke støttet (selvsagt), men mange rapporterer at det funker fint. Men glem TV-server delen, altså PVR og sånt. Men avspilling skal gå med det aller meste Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Kabinettet støtter jo ATX? Men er åpen for forslag på HK enda, litt usikker på den fronten.. Men CPU og slikt har jeg bestemt meg for! Er ikke verre enn å sette opp W7 med mediaportal, funker det ikke så formaterer jeg bare opp igjen med XP.. Når det gjelder minne er jeg faktisk litt usikker, så bare at disse brikkene var de som oftest var med i htpc oppsett..hehe! Endret 13. juli 2009 av Aalton Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Antec Three Hundred - Pris: 549 krhttp://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92866 OCZ ModXStream Pro 700W - 989 kr http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=101561 Oppgraderingspakke Intel Core 2 Duo - 2839kr (Hovedkort + Prosessor + RAM) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105745 XFX GeForce GTS 250 512MB - 1095 kr http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105395 Sony NEC Optiarc Blu-Ray reader BR-5100S - 1190 kr http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=101412 Microsoft Wireless Laser Desktop 7000 - 759 kr http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=91871 Total pris: 7421 kr (eks. frakt) Dette oppsettet fikk jeg fra MPX på mail i dag.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Angående OS: Du kan oppleve programmer som ikke takler W7. Mediaportal er ikke støttet (selvsagt), men mange rapporterer at det funker fint. Men glem TV-server delen, altså PVR og sånt. Men avspilling skal gå med det aller meste Jeg kjører Win7 RC på min HTPC. I og med at jeg byttet ut for mange deler til å bruke gammel XP lisens (OEM), var det et fornuftig valg. Mediaportal fungerer helt greitt, også TV-Server delen. Sikkert noen småbugs, men det har jeg ennå ikke vært mye plaget med. Andre programmer som er aktuelle for en HTPC (spill), f.eks DVDShrink, MediaMonkey, Handbrake, Steam og de spillene jeg har testet virker også. Jeg kjører 64-bit versjon. Ellers fungerer Media Center i Win 7 også bra. @Aalton: Synes ikke MPX tilbudet var så mye å skryte av. Kabinettet ville jeg ikke valgt til en HTPC, WAF er ikke særlig på dette, men ellers er oppsettet greitt nok. Personlig ville jeg uten tvil brukt Antec Fusion Remote Max som utgangspunkt. Selv om dette er relativt dyrt, tror jeg man ikke finner bedre kabinett til en HTPC. AMD eller Intel er ellers en smakssak, men personlig synes jeg AMD på dette området gir bedre pris/ytelse for denne type bruk. X3 720 BE gir både god spillytelse, og har med 3 kjerner akseptabel ytelse innen encoding/decoding av video. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Godt svar ang. Win 7 fra deg her og det gjør meg litt mer trygg på å velge det opperativ systemet. Har du noen tanker rundt type RAM o.l ? Mye snakk om 800mhz og den 1000mhz + Hvilken er her raskest til bruk av htpc? Sliter litt der, da jeg vil ha ytelse for pengene. Ser også du nevner 3 kjerner, er det lurere å velge, enn 2 kjerners? Ifht. pris.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Minnehastighet har svært lite å bety for ytelse. Tester viser vel en 0 - 2 % forskjell mellom PC2-6400 og PC2-8500. Så eneste virkelige grunnen for å kjøpe raskere minne er eventuell klokking. Men er prisfoskjellen liten, så velger man gjerne det raskeste minnet. P II X3 720 BE er noe dårligere enn f.eks E8400 i spill, men bedre i mange oppgaver relatert til video, f.eks om du skulle ønske å konvertere DVD-er til mp4/mkv. Den er også ca 200 kr rimeligere. Men P II X4 940 BE er klart på omtrent samme nivå som X3 720 BE i spill, og hakket bedre på f.eks konvertering. Pris ca 300 kr i tillegg. X3 720 BE er en del mer strømgjerrig en X4 940 BE, noe som kan ha betydning i en HTPC. Men hverken et oppsett med E8400, X3 720 BE, X4 940 BE eller f.eks Q8400 er bomkjøp. Prisforskjellene vil heller ikke bli mer enn 200 - 400 kr gitt resten omtrent samme pris. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Skjønner, da skal jeg studere litt og velge det beste til riktig pris, når det kommer til intel vs. amd så eeblir det nok amd på meg denne gangen. En annen ting jeg fortsatt lurer på er behovet på et eksternt GPU, fikk beskjed om at jeg trengte et ekstra på 1024mb, er dette virkelig nødvendig? Og er ATI det beste valget, eller snakker vi om en smaks sak? Uansett, jeg skulle gjerne hatt et tips til et godt hk som støtter den 3 kjerner cpu du snakker om, med integrert GPU (hørt at det er fordel og ha et internt og eksternt mtp. spill.) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Det er ikke nødvendigvis en fordel med kombinasjonen intern/ekstern GPU. Skal dette ha en fordel må hovedkort/skjermkort kunne utnytte Hybrid SLI/Hybrid CF. Og når skjermkortet blir av den hvassere typen, gir det ikke så mye ekstra. Men to kort som fungerer med X3 720 BE er Asus M4A78 Pro (AMD brikkesett, ATI skjermkort) og Asus M4N78 Pro (nVidia brikkesett, nVidia skjermkort). Gigabyte GA-MA78G-DS3HP kan også være et alternativ, men her må det sjekkes at man ikke trenger bios-oppgradering. De to første kortene har jeg, i henholdsvis en server og en HTPC. En del nVidia basert oppsett, hvor hovedkort f.eks. basert på GeForce 8200/GeForce 8300 har en artighet som heter Hybrid Power. Hybrid Power gir i realiteten muligheten til å "slå av" skjermkort nr 2. I og med at det f.eks ved visning av film er nok "kraft" i det interne skjermkortet, gir jo det en mer stille PC. Men så er realiteten at nVidia ikke pusher denne muligheten særlig hardt (for dyr/for lite etterpørsel), og man er avhengig av at kortprodusenten har implementert muligheten. Personlig valgte jeg altså en Asus M4N78 Pro og GeForce GTS 250 oppsett. Planen av egentlig et Asus M4A78 Pro og HD 4770 oppsett, men den var jo ikke tilgjengelig. Er fornøyd med det, skjermkortet er meget stille (høres ikke) ved lav belastning. Men jeg tror et oppsett med M4A78 Pro og f.eks HD 4850/HD 4870 vil være minst like bra. Men er du svært opptatt av spillytelse, kan hovedkort basert på AMD 790 GX eller nForce 750a SLI brikkesett være av interesse. Begge disse har ommtrent samme integrerte GPU som M4A78 og M4N78, men mulighet til SLI/CF i tillegg. Litt dyrere kort. Som du forstår, det er ikke enkelt å velge et hovedkort, og til slutt må man bare ta et valg. Så kanskje er det rette å sjekke tester og kommentarer på aktuelle skjermkort, og så velge det man synes er best av disse. Du kan f.eks begynne hos Anand Tech. Og så velger man et hovedkort som fungerer både til dette og CPU-en. Men et GTS 250 yter omtrent som HD 4850, og hakket bedre enn HD 4770, ønsker man mer power er det GTX 275 eller HD 4890 som er valget. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Føler jeg har "spikret" et oppsett her nå Stuegrisen er så godt som ferdig. (merk at jeg har tatt med skjerm nå) Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hvorfor hovedkort med integrert AMD skjermkort? Det tar opp plass og generere varmer, og gir ingen fordeler. Ville heller gått for et 790x chipsett, som også støtter crossfire. https://prisguiden.no/product.php?productId=108123 Evt AM3 (forutsetter DDR3 ram, men det koster omtrent det samme som dine rambrikker): https://prisguiden.no/product.php?p...2&cat_id=10 Alternativt et Nvidia chipset + Nvidia grafikkort som støtter "Hybrid Power". Eller integrert Nvidia grafikkort for dedikert PhysX. Endret 15. juli 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Slik jeg ble fortalt ville den løsningen jeg har valgt kunne avlaste hverandre ved behov, derfor er det plukket ut slik. Men denne Nvidea løsningen du snakker om, hvilket skjermkort kan man da evnt. velge, og størrelse? Det må jo passe sammen og gi mest mulig ytelse osv. EDIT; Ser nå etter å ha lest meg opp emnet om Hybryd Power så kan man ikke benytte seg av en 3xxx mot 4xxx serie i hybrid, ergo det funker dårlig blir som du sier, dette var litt synd da jeg var klar for å prøve ATI, men da kan det virke som Nvidia blir mitt valg. Spørsmålet er jo da hvilket hovedkort og skjermkort jeg bør plukke meg ut, slik at jeg får mest pengene og ikke minst ytelse, støy og varme.. Endret 16. juli 2009 av Aalton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå