Aalton Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Hei! I dag har vi så mye å velge i, jeg har snakket med de ulike butikkene og Komplett.no foreslo følgende; Komplett Gamer i05 Men jeg har ikke planer om noe ferdig bygg, her skal det bygges selv! Jeg har sett på denne, men er ikke akkurat det jeg kaller en HD-Gaming-HTPC, men kanskje jeg tar feil. Kan ikke så mye om dette lenger, desverre. Så jeg søker litt råd her inne på dette emnet.. Til saken; Jeg søker en HTPC som skal i all hovedsak stå på en 40" LCD tv, vi snakker selvsagt 1080P her, noe som er et krav. Noe jeg forventer meg er en maskin som ikke har problemer med støy, ytelse eller oppetid. Med andre ord jeg kommer til å kjøre 64bit Windows 7 som OS i allefall. Deler; Her håper jeg dere kan sette sammen noe lurt til meg, slik at jeg får mine behov dekket. Er forresten et behov for trådløs tilkobling på internett. Sammen med trådløst tastutur og mus som har en grei rekkevidde. Kabinett: Usikker på hva jeg gå etter her egentlig, er det bedre med et htpc kabinett, eller skal man gå for en vanlig kasse som man bare plasserer i et hjøre? Jeg er vel kanskje medt interessert i en det første alternativet, men er åpen for det meste.. Antec Fusion er jo et fint valg? Blueray spiller/brenner, er dette noe man bør skaffe seg? Sjeldent jeg spiller av plater, men kan jo være smart å ta slikt med en gang? Utenom dette har jeg egentig ikke funnet noe.. Så håper det er mulig å få noe hjelp her! Endret 12. juli 2009 av Aalton Lenke til kommentar
bme081 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 HTPC er vel mediasenter-pc'er som ofte har display og fjernkontroll og har design som gjør at de kan stå i stua. Og så er det vel som oftest desktoper, ikke tower (mulig jeg tar feil men). Jeg kjøpte nettopp denne fra multicom: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10560839 Det var den største HTPC'en jeg fant, slik at jeg kunne ha to store skjermkort i den + stor cpu-vifte, etc. Ser jo utvilsomt bedre ut med små og tynne, men da får du ikke en du kan bruke som gaming-PC også.. Hvis du kjøper denne eller en som er omtrent like stor kan du velge helt vanlig hovedkort (ATX, de mindre bruker ofte mini-ATX) og kraftige skjermkort og stor cpu-vifte som du trenger for bra cpu'er.. Mitt oppsett: hovedkort: evga nforce 750i "FTW" cpu: c2d e8600 cpu-vifte: Scythe Andy Samurai Master skjermkort: to stk gtx 260 i sli PSU: Cooler Master Real Power 1000W m.m. Men du må nesten ha såpass bred og lang kasse for å få dette til. Antec har også et velegnet HTPC-kabinett for så store komponenter: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=NzE0 Men altså, dette er hvis du skal ha en PC som takler de nyeste og heftigste spillene på høy oppløsning... Hvis du har mer beskjedent krav til gaming, er det sikkert andre som har bedre forslag for en mindre kasse med mini-ATX hovedkort og mindre komponenter. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Takker for svar, kan vel legge til at jeg ikke er ute etter noen mini pc således, men en pc som kan bygges inn i et htpc kabinett og fungere med online spill, f.eks "WoW" Er vel det jeg spiller mest. Men husk på at dette er en maskin som skal brukes like mye som et mediasenter for min tv som den skal brukes til casual spilling og litt surfing... Henger dere med? Vi snakker vanlig pc i htpc kabinett, med film fokus. Ser for meg at selv med den typen fokus fungeer den til min type spill, eller tar jeg feil? At maskinen er snill på lyden er jo også viktig. /llitt OT men finnest det noen gode komponenter som hjelper meg med å plukke opp kanaler fra f.eks parabol og ta dette opp? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10169 hehe like bra Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Ikke store forskjellen på de komplett maskinene, nei.. hehe! Jeg satt og pønsket på den nye AMD 3 kjerner,bare for å ha litt "kraft under panseret" Noen som vet om dette er særlig bra? Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Oppdaterte teksten litt, tror det ble uklart om jeg skulle bygge selv eller ha noe ferdig bygg, men jeg skal selvsagt bygge selv... Og trenger enda hjelp på å finne frem deler.. Har lest at det å bruker en Intel E8400 og et ATI HD4850 etc. er noe av det bedre? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Oppdaterte teksten litt, tror det ble uklart om jeg skulle bygge selv eller ha noe ferdig bygg, men jeg skal selvsagt bygge selv... Og trenger enda hjelp på å finne frem deler.. Har lest at det å bruker en Intel E8400 og et ATI HD4850 etc. er noe av det bedre? Dette er ting du må ta i betraktning hvis du skal bygge deg stuepc: -Hvor stor plass har du? -Konefaktor: dvs må det se pent ut? HTPC kabinetter er som oftest dyrere og vanskeligere å få tak i enn vanlige kabinetter (ihvertfall her til lands) -Støy: Hvis man sitter med headsett og spiller er støy null problem, men skal du sitte i sofakroken og se på film og man hører en during fra htpcen er dette noe som går deg på nervene. Gjør litt tester -Kraft/spill: Dette går hånd i hånd med støy, mer kraft jo mer kjøling, jo mer støy. En hybrid som du skal lage er som regel det vanskeligste da man trenger kraft men det også støysvak -Kraft til video: skal du bare spille av divx? eller skal du kjøre x264 i HD? Ved divx slipper man unna med billig og lett kraft, men HD setter ofte krav til å ha et grafikkkort (enten internt eller eksternt) Det finnes mange hovedkort med innebygget grafikkort i nvidia 9400 serien. Her får du et godt kompromiss, hva dette angår i spill vet jeg ikke. Du nevner e8400, disse er gode prosessorer fra intel som funger godt. eg sitter med en e5200 og kjører HD som det griner (valgte e5200 pga lavere effekt) Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 -Hvor stor plass har du? Plass er ikke et problem, men helst skal det passe med tv-benken min.. -Konefaktor: dvs må det se pent ut? HTPC kabinetter er som oftest dyrere og vanskeligere å få tak i enn vanlige kabinetter (ihvertfall her til lands) For at det skal passe med tv-benk og slikt så er det viktig at det ser bra ut.. Er ikke interessert i en hel masse lyd og tull så det bør være et minumum. Og mulighet for fjernkontroll eller et tastur som fungerer på en enkel måte som dette er også viktig. -Støy: Hvis man sitter med headsett og spiller er støy null problem, men skal du sitte i sofakroken og se på film og man hører en during fra htpcen er dette noe som går deg på nervene. Gjør litt tester Støy er jo en viktig faktor her, så den skal jo helst være så stille som mulig, vibrasjon etc. er jo meget plagsomt.. -Kraft/spill: Dette går hånd i hånd med støy, mer kraft jo mer kjøling, jo mer støy. En hybrid som du skal lage er som regel det vanskeligste da man trenger kraft men det også støysvak Jeg krever ikke den beste ytelsen til spill, bare at den skal være egnet for spill like mye som til film. Jeg spiller som regel ikke annet enn online spill. -Kraft til video: skal du bare spille av divx? eller skal du kjøre x264 i HD? Ved divx slipper man unna med billig og lett kraft, men HD setter ofte krav til å ha et grafikkkort (enten internt eller eksternt) Det finnes mange hovedkort med innebygget grafikkort i nvidia 9400 serien. Her får du et godt kompromiss, hva dette angår i spill vet jeg ikke. At jeg får video-ytelse er meget viktig, jeg kommer til å spille av bluray, og 1080p videofiler x264 o.l.. Så er jo viktig at dette fungerer svært godt. Husk også det må være hdmi hele veien for best mulig bilde og lyd. Du nevner e8400, disse er gode prosessorer fra intel som funger godt. eg sitter med en e5200 og kjører HD som det griner (valgte e5200 pga lavere effekt) Hva vil det si å ha lavere effekt? Støy? Kraft? Strøm behov? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Du trenger så definitivt ingen kraftplugg for å dra HD. Se for eksempel på multicoms ASRock Nettop Ion 330. Denne er mer enn nok til å dra 1080p, og du får helt sikkert dratt WoW på den også. Nvidias Ion-plattform er jo bygget rundt GeForce 9400(M?)-kortet. Se forøvrig test av denne maskinen her. Riktignok med Ubuntu, men resultatene ift HD skal bli nokså like. Et problem er riktignok at du ikke får kjørt Win7 på Atom da den ikke er 64-bits. Hvis du på død og liv ønsker å bygge selv anbefaler jeg på ingen måte å klaske inn en (unødvendig) kraftig prosessor og et (unødvendig) kraftig skjermkort. WoW dras lett på det meste av low-end grafikkort i dag, og å putte inn voldsomt kraftige komponenter i en slik maskin vil bare føre til veldig mye støy. Til spilling gjør det kanskje ikke så mye, men det er ikke kult å høre på viftesus når man ser på film. Husk også at siden TV-en din ikke klarer å vise mer enn 1920 x 1080 oppløsning vil det være en smal sak for de fleste skjermkort å dra de fleste spill nokså smertefritt. Og skal du bygge selv, legg pengene i kabinett og vifter (les anmeldelser av produktene -før- du handler!), og "nedprioriter" hardware-biten. Kjøp billig CPU, billig skjermkort, billig hovedkort og et billig ram, men legg gjerne litt penger i strømforsyningen. Ikke kjøp en på 1000W, men kjøp en av de dyreste du finner på rundt 400W. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 ion? et hovedkort med AMD 780G og Phenom II 720 vil ta RÅTTA på det og vil til og med koste omtrent likt Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Til Wow og annen enkel spilling vil jeg tro Atom er litt knagert selv om det såvidt kan gå rundt på lave instillinger. Du vil ha mye mer igjen for å velge en vanlig billig og laveffekt tokjerne fra Intel eller AMD. Når det sies lav eller liten effekt så menes det først og fremst watt (varme) som utvikles, og ja, ytelsen på disse er også noe lavere enn toppmodellene. Men ikke så mye og du får mye mindre utfordring på kjøling og støyende vifter. Det Antec Fusion kabinettet er glimrende, kjør det med et mATX hovedkort og et midt-på treet separat grafikkkort (ca. 1000 lappen/passivt?) - and 'Bob's your uncle'. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Å bygge selv er viktig, da får jeg det akkurat slik som jeg vil ha det. Kommer til å skaffe meg et par tv-kort slik at jeg kan se og ta opp fra parabolen min etter ønske.. Dog er ikke dette en prioritet nå. Men til saken her, AMD 780G og Phenom II 720 er et godt valg? Eller skal man gå for Intel sine systemer? Jeg leste forøvrig at det er lurt å ha litt kraft i maskina mtp. filer om ikke støtter hardware encoding? Tar jeg feil.. Kan lite om dette.. Og hvilket type skjermkort skal jeg bruke? Vil gjerne ha et med mulighet for utgang for lyd og bilde via HDMI.. EDIT; Ser det blir foreslått m-atm, noen forslag på oppsett her? Og hvordan fungerer dette mot spill og ikke minst mot støy/varme osv? EDIT2; Kikket litt og fant et kort MSI KA780G, Socket-AM2+ Men stusset litt, er det ikke en fordel å ha et kort som også støtter AM3 systemet? Endret 12. juli 2009 av Aalton Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Hehe, aktuell hardware er aktuell hardware - m.a.o. et bevegelig mål, stadig noe nytt som er bra... Jeg kan ikke hjelpe deg allverdens der igården, men har funnet Anandtech og Silentpcreview som veldig gode nettsider å lese seg opp på ting på. Prøv også AVS forum. Men det jeg vil si, som jeg d**** meg litt ut på var antall kortplasser når jeg valgte mATX kabinett og demed HK. Hvis du har tenkt å ha to tunere, og ikke minst to satelitt tunere må jeg advare litt. Jeg kjøpte mATX (780g) men også separat skjermkort (som tok 2 slots med stor stille kjøler) for bedre spillytelse og Terratec satelitttuner med CAM og trådløs PCI nettverkskort. Det var jammen ikke plass til alt. Satelitttuner kort tar to kortplasser hver, i hverfall Terratec sitt for CAM går i egen pci plass. Så tenk ut hva du trenger av plass for alt sånt før du shopper! *forumet til SPCR er faktisk veldig bra sted for mye god HW nerding (de som sier WoW ikke er krevende bør prøve å kjøre på HD oppløsning og all grafikk på max og se 1 FPS i praksis...ooops OT) Endret 12. juli 2009 av khaakon Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Bare satt sammen noe deler raskt for å få en oversikt over pris.. Hva synest dere? Deler.bmp Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97542. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg kjøpte mATX (780g) men også separat skjermkort (som tok 2 slots med stor stille kjøler) for bedre spillytelse og Terratec satelitttuner med CAM og trådløs PCI nettverkskort. Det var jammen ikke plass til alt. Satelitttuner kort tar to kortplasser hver, i hverfall Terratec sitt for CAM går i egen pci plass.(de som sier WoW ikke er krevende bør prøve å kjøre på HD oppløsning og all grafikk på max og se 1 FPS i praksis...ooops OT) Hvilke erfaringer har du gjort deg rundt spilling på denne typen platform, mtp. varme og støy? Du nevner at det å spille wow i høy oppløsning ikke er noe problem? (HD?) Ja, genialt at du la frem et AMD oppsett, da jeg drev og lette etter et slikt. Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Eh, ja, jeg har gjort om på den handlekurven jeg linka til i forrige post, den var litt overkill ang. lagring - og mATX. Nå har jeg snekra en annen med Antec Fusion Max kabinettet som har plass til full size ATX. Det fins flere interessante kabinetter i den størrelsen og prisklassen, Chieftec kabinettet du hadde i din handlekurv er sikkert fint det óg - sjekk ut Silverstone hvis du ikke allerde har gjort det. Har ikke spilt så mye på HTPC'n, men du bør ikke kjøre über skjermkort eller tenke 'kanksje SLI/CF i fremtiden' hvis du er opptatt av støy. Det kommer jo når man fyller kassa med for mye dill eller komponenter som går veldig varme. sjøl kjører jeg et ATI hd4670 kort med 512 ram og iceQ kjøler og er fornøyd uten å ha satt det på noen store prøvelser. Det du bør tenke på her er om du vil (liker) å kjøre spill i skjermens fulle oppløsning (1920*1080 på TV'n din?) - for da KAN du vurdere om du vil 1 GB ram på grafikkortet. Du får allikevel masse kule modeller fra begge (rød/grønn) rundt tusenlappen. ATI radeon hd 4850 med 1GB ram og noe god kjøling er mye for penga nå om dagen og bør ikke bli for varmt, matcher CPU din bra også. HD 4770 er også en veldig innteresant modell fra ATI (litt dårlig tilgjengelighet), og grafikkkort med 512 MB ram vil nok gjøre susen i mange tilfeller, du sitter så langt unna at det blir ikke som på desktop maskiner allikavel. Jeg mente at WOW faktisk er ganske krevende hvis man vil kjøre høy oppløsning og alle grafikkinstillinger på fullt. Ikke for å hoppe rundt i skauen og daske bjørner og ulver, men i instances med 15 eller 25 mann og i storbyene trenger man både GPU og CPU kraft i mengder. Men WoW kjører også fint på lavere innstillinger, særlig fra soffan :-) Tilslutt vil jeg også si at HTPC delen her i forumet finner flere tråder med gode anbefalinger til oppsett av bl.a. Spragleknas og Oberguru. Jeg har også en gammmel HTPC tråd men den er ikke oppdatert på lenge gitt; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=948284&hl= Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 @Alton: Personlig har jeg omtrent følgende oppsett. Min HTPC. Dvs. jeg har et litt dyrere kabinett LC-20, og alle vifter er skiftet ut med enten Nexus eller Noctua. Personlig spiller jeg både Half-Life 2 og S.T.A.L.K.E.R på dette oppsettet på 40'' Full-HD skjerm. Klart ikke max setting, men skikkelig akseptabelt. Men Fusion Remote Max er klart et vel så godt alternativ, ikke minst grunnet store vifter. Hadde det vært tilgjengelig for 2 år siden da jeg kjøpte kabinettet, så hadde jeg valg dette. Skjermkortet er lydløst på idle, ikke minst grunnet HybridPower, så med stille vifter på resten er faktisk støyen akseptabel. Tror Fusion Remote Max her vil være et ennå bedre kabinett. 780G oppsett, dvs med f.eks. Asus M4A78 PRO hovedkort, og et OK ATI skjermkort er like bra oppsett. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Jeg ser de forskjellige oppsettene dere har fått sammnen her, kommer til å bruke litt av hvert tenker jeg. Litt usikker på hvilket kabinett jeg skal benytte meg av enda, og hvilken tastatur/fjernkontroll løsning jeg vil ha, men har sett på Microsoft Remote Keyboard Mediacenter... Men vet du om man kan benytte f.eks Logitech Harmony på den ir-porten i kassen? Endret 12. juli 2009 av Aalton Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Fint hvis vi har fått deg inn på riktig spor, de smertefulle valgene må du ta selv... Intel?AMD?Nvidia?ATI?Logitech?MS? man kan bli gal.. Selv har i de siste åra havna mye på Logitech stash for input, liker nyanskaffelsen DiNovo Edge men den var dyr, og den pekeplata/touchpad'en er snerten men litt kronglete, jeg liker ikke sånne uansett, men måtte bort fra digert trådløst tastur + mus på stuebordet til enhver tid.. Er mer fornøyd med Bluetooth enn vanlig trådløst i.fh.t. rekkevidde og mottak av signaler, hadde MS 7000 settet før. DiNovo edge er veldig fin størrelse og god kvalitet (oppladbar med stasjon) Du får også et annet BT tastatur med touchpad fra Logitech atskillig billigere; https://prisguiden.no/product.php?p...7&cat_id=33 Liste her; https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå