Gå til innhold

Anbefaling: Mye plasma for pengene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens de aller fleste LCD-TV-er har full HD og er syltynne, virker en smålubben plasma-TV som "bare" er HD ready ikke like fristende.

Må si jeg stusser litt på dette utsagnet.. 42PQ6000 som artikkelen omtaler er f.eks 77mm tykk. Utfordrer gjerne herr Håvard til å finne en 42" LCD-skjerm i samme prisklasse som er betydelig tynnere enn denne. :) Burde jo være lett med tanke på at de aller fleste LCD-TVer er syltynne...

Ellers så har plasmaskjermer også 1:1 pixelmapping, men hvor utbredt det er i lavere prisklasser har jeg ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Mens de aller fleste LCD-TV-er har full HD og er syltynne, virker en smålubben plasma-TV som "bare" er HD ready ikke like fristende.

Må si jeg stusser litt på dette utsagnet.. 42PQ6000 som artikkelen omtaler er f.eks 77mm tykk. Utfordrer gjerne herr Håvard til å finne en 42" LCD-skjerm i samme prisklasse som er betydelig tynnere enn denne. :) Burde jo være lett med tanke på at de aller fleste LCD-TVer er syltynne...

Bra poeng. Det var nok satt litt vel mye på spissen og referte kanskje vel så mye til LCD LED-TV-er. Det er vel først og fremst disse som blir vesentlige tynnere enn plasma. F.eks. Samsungs modeller som er 3 cm tynnne.

Ellers så har plasmaskjermer også 1:1 pixelmapping, men hvor utbredt det er i lavere prisklasser har jeg ikke oversikt over.

Stemmer! Mitt inntrykk er definitivt at 1:1 pixelmapping er mer vanlig på LCD-modeller, men ja, det finnes jo også på noen dyrere plasmaer. Dette må det forskes enda mer på :)

Lenke til kommentar

TV er noe av det vanskeligste å kjøpe. Det er så alt for mange faktorer som spiller inn.

Er TVen bra for SD signal?

Er TVen bra i lyst rom?

Er TVen bra på kontrast / svartnivå?

Er TVen bra på panorering?

Er TVen bra på ballidrett?

Er TVen bra på PC?

Er TVen bra til spillkonsoll?

Er TVen bra på input lag ?

+++

Man finner vel ikke særlig mange TVer som er bra på alt, så hvis man har begrenset budsjett må man vurdere alle mulige ting opp mot hverandre.

Selv har jeg kikka rundt på nettet i 4 uker uten å bli veldig klok. I en test får en TV skryt for en ting, i en annen test får den minus for samme ting.

Noen brukere anbefaler den og den TVen, andre mener den samme TVen er ubrukelig. Noen sier at svart er svart på denne, mens andre sier den er seriøst plaget av clouding, bleeding og at svart er grått...

Jeg bruker TV'en mest til konsoll og dvd (SD), men litt TV- sendinger (SD) blir det også.

Har foreløpig landet på en Philips 42" PFL9603 (LCD). Da er konsoll hovedprioritert.

Har noen en huskeregel på forholdet mellom størrelse og avstand?

Sitter på 2-2,5 meter og er redd en 46" vil bli for stort og at man kan se individuelle pixler.

Lenke til kommentar

Å finne en TV som er virkelig god på alt det du nevner der blir vanskelig. Skal du ha en lyssterk TV er det LCD som gjelder, skal du ha en som er god på sortnivå er det derimot plasma som fortsatt er kongen. Så bare der har du skapt deg to motsetninger. ;) 1080p er bra på PC og spillekonsoller, 720p er best på SD-signaler osv.. (men hvem bryr seg om SD?)

Philips 9603 er vel en gammel modell som blir erstattet nå av 9604/9664? 9700-serien blir vel også oppdatert med ny generasjon, noe som kan bli veldig interessant!

Ellers så støtter jeg ditt valg om philips, det er en TV-produsent i vinden hvis man er mest opptatt av god bildekvalitet og ikke image. (*host host samsung*)

Endret av phax
Lenke til kommentar

samsung 40t led til 8900kr. vil gjerne vite hvor du får den ifra til den prisen, fordi det er faktiskt billigere en og kjøpe kvantum på over 1000skjermer fra samsung av den typen. regner med det er en UE40B7050XXE du har?

Endret av Otern
Lenke til kommentar
Jeg har en 40 tommer Samsung LED-lcd med lokale dimmbare baklys, og den kostet 8900 ny.

Plasmaer som er bedre enn denne tl den prisen og eller Philips/Sony/Sharp/LG som kan matche denne i pris med sine led-tver? Glem det!

Enkelt, alt eg trenger å gjere er å dra fram bileter frå mitt speilreflekskamera for å vise den enorme kontrastforskjellen.

Lenke til kommentar
TV er noe av det vanskeligste å kjøpe. Det er så alt for mange faktorer som spiller inn.

Er TVen bra for SD signal?

Er TVen bra i lyst rom?

Er TVen bra på kontrast / svartnivå?

Er TVen bra på panorering?

Er TVen bra på ballidrett?

Er TVen bra på PC?

Er TVen bra til spillkonsoll?

Er TVen bra på input lag ?

+++

Man finner vel ikke særlig mange TVer som er bra på alt, så hvis man har begrenset budsjett må man vurdere alle mulige ting opp mot hverandre.

Selv har jeg kikka rundt på nettet i 4 uker uten å bli veldig klok. I en test får en TV skryt for en ting, i en annen test får den minus for samme ting.

Noen brukere anbefaler den og den TVen, andre mener den samme TVen er ubrukelig. Noen sier at svart er svart på denne, mens andre sier den er seriøst plaget av clouding, bleeding og at svart er grått...

Jeg bruker TV'en mest til konsoll og dvd (SD), men litt TV- sendinger (SD) blir det også.

Har foreløpig landet på en Philips 42" PFL9603 (LCD). Da er konsoll hovedprioritert.

Sitter på 2-2,5 meter og er redd en 46" vil bli for stort og at man kan se individuelle pixler.

i havet.. det er da ikke så vanskelig i dagens solmoderne samfunn eller hva?

Nå får det meste servert på sølvfat for en liten slant, sånn var det ikke når jeg var liten :hmm:

hva i søderhavet

Lenke til kommentar

Mener å ha blitt fortalt at 10"/meter er en grei huskeregel.

Lenke til kommentar

Mener å ha blitt fortalt at 10"/meter er en grei huskeregel.

For min del synes jeg 20"/m er en bedre. Skjønner ikke vitsen med å ha 50" hvis man alikevell skal sitte så langt unna, kan man likegreit heller teipe en 10" opp i trynet sitt isdenfor.

Lenke til kommentar

Enig med det, 10"/m blir altfor smått for meg hvertfall.. 15-20"/m høres mer passelig ut.

Synd at Syn-Sam har tatt ferie, hadde vært interessant å fått vite hvilken magisk Samsung skjerm det var han hadde fått tak i. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...