Zhensic Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Hei! jeg har akkurat begynt med foto og fått meg speilrefleks jeg har nikon d40 med en 2 gb minnebrikke.. nå lurer jeg på neste steg vist dere skjønner hva jeg trenger av redigerings program hvordan bli bedre til å ta bilder osv.. Takk på forhånd -Thomas- Endret 10. juli 2009 av Zhensic Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Du må prøve deg frem, prøv og fail. Slik blir du bedre, du kan forsåvidt også poste bilder du har tatt på bildekritikk delen, men prøv deg frem litt først. Til redigeringprogram bruker veldig mange photoshop, det funker veldig bra. Lenke til kommentar
Zhensic Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 men er ikke photoshop en smule dyrt? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Du kan ta en titt i denne tråden for alternative redigeringsprogrammer. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1084830 Edit; i stedet for prøving og feiling, vil jeg anbefale å lese bøker, da slipper du å gjøre altfor mange nybegynnerfeil og kommer igang riktig vei raskere. Det er tusenvis av bøker om fotografering på engelsk (veldig få på norsk, og de er generelt betydelig dyrere). Ellers kan du søke etter videoer på f.eks YouTube o.l. Endret 10. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 men er ikke photoshop en smule dyrt? Photoshop Elements koster under tusenlappen og er helt og fullt mer enn kapabelt bilderedigeringsprogram. Det har i tillegg etpartre "nybegynnervennlige" hurtigfunksjoner som ligger begravd dypt ned i menyland på storebror Photoshop. Ellers har du jo gratisgreiene så som Gimp f.eks. Gimp er veldig bra, men jan kanskje ha en litt høy inngangsterskel. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vel, jeg har en sterk mistanke om at ikke alle som sier at de bruker Photoshop faktisk har en lovlig og betalt lisens. Men det finnes heldigvis alternativer. Photoshop Elements får du for noen få hundrelapper og den er i de fleste tilfeller tilstrekkelig til normal redigering av bilder. Adobe Lightroom er et annet alternativ som i tilleg til enkel redigering også gir deg full kontroll med konvertering fra RAW til JPG format samt at den hjelper deg med å arkivere og holde orden på bildene dine. Som et gratisalternativ til Adobe Photoshop så anbefaler jeg varmt GIMP, gjerne i kombinasjon med GimpShop (som da gir en enda mer photoshop-liknende opplevelse), GIMP finnes både for Windows, Mac og Linux. Selv bruker jeg Adobe Lightroom for RAW konvertering/arkivering/enkel redigering, i kombinasjon med GIMP for mer avansert redigering, og er strålende fornøyd med det. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hei, Det er viktigere at du lærer deg å bruke kameraet og at du lærer deg komposisjon enn at du plukker et bildebehandlingsprogram. 90% av bildet tar du når du tar det, de siste 10% gjør du i bildehehandlingsprogrammet. Hvor tror du at du bør bruke innsatsen? Digital fotografering i praksis av Magnar Fjørtoft er en god bok på norsk som visstnok brukes på fotolinjer rundt i landet. Det finnes også endel andre instruksjonsbøker, men jeg har ikke vært så ivrig på slike bøker på en stund så jeg vet ikke hva som er best for tida. Uansett: Komposisjon og dybdeskarphet er de to viktigste virkemidlene som du må beherske for å bli en bra fotograf. Ta masse bilder og ikke bruk så mye tid på å redigere. Det er tipset mitt Lenke til kommentar
Zhensic Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 søstera mi har lightroom med flere lisenser elns. så jeg fikk lov å bruke har gimp også men det skjønte jeg ikkenoe av .. har forresten mac.. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Bruker Lightroom på mac selv, og 99% av bildene mine bruker jeg bare Lightroom på. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg vil også anbefale Photoshop elements. Du har de viktigste fotoredigeringsverktøyene fra fullversjonen i tillegg til Adobe Camera Raw. Da har du muligheten til å konvertere NEF-filene fra kameraet hvis du er ute etter best mulig bildekvalitet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Du har jo fri tilgang til lightroom,lær deg og bruke det. Der har du et redigeringsprogram som gir deg det meste du trenger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Går ut i fra at du ønsker å lære å fotografere og velge innstillinger selv. Til å begynne med hadde jeg brukt jpg og ikke råfil men heller gått over til råfiler senere, best å konsentrere seg om minst mulig om gangen for så å utvide senere. Hadde jeg vært deg hadde jeg først lært meg de faktorene som påvirker lyset i bildet, nemlig: ISO/ASA-verdi Lukkertid Blender Disse faktorene er de som påvirker selve eksponeringen altså hvor lyst eller mørkt bildet blir. Men det finnes også andre faktorer som blir påvirket med å regulere disse blant annet dybdeskarphet. Ta en google, lær deg disse og ikke bry deg om mye annet før dette sitter godt. Litt lesing og litt testing er nok til å forså teorien bak, bruk noen dager på det. Lenke til kommentar
Zhensic Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Takker for svar, Jeg holder på å lære meg littegranne inntillinger men jeg skjønner ikke så mye (enda) Det kommer nok Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Det er et par fine poster her som vil gi deg et bedre innblikk. Guide: Blender, "lukker(tid), ISO og litt til" Guide: "Fotokompendium på norsk" Du lærer også ved og "kopiere" bilder du ser,ta og se på bilder på BK og de du liker prøver du og etterlingne ved og bruke samme innstillinger "du må ta objektivet ditt med i betrakning".Ved og prøve deg fram vil du forstå mer angående lys,komponering og justeringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå