Gå til innhold

Fra Windows Server 2003 til Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal etter en del virkelige merkelige feil i Windows gå over til Ubuntu. I den forbindelse lurer jeg på hva som vil skje med alle filene som alt ligger på harddiskene på serveren. Den er nå satt opp slik at forskjellige brukere har tilgang til sine mapper, uten at administrator nødvendigvis har tilgang. Vil dette bli et problem om jeg ikke forandrer rettighetene før overgangen til Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt deg å formatere diskene og bruke filsystem beregnet på linux på dem. NTFS fungerer greit til les/skriv under linux, men avanserte funksjoner som tilgangskontroll o.l er svært begrenset. Et annet poeng er at det ikke finnes programmer som chkdsk o.l til NTFS, så om noe går galt må du ha tilgang til Windows for å få sjekket diskene. I det store og hele er NTFS en dårlig idé.

Hva slags merkelige feil får du forresten i Windows? Hvis det er snakk om f.eks hardware-feil, så vil ikke Ubuntu hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Prøv å starte Ubuntu fra en LiveCD e.l, da, og se om du får tilgang til filene? Ellers har du vel en backup som administrator har tilgang til? Hvis du skal bytte filsystem må du jo uansett backe opp, wipe alt og kopiere filene fra backupen over til det nye filsystemet.

Men i utgangspunktet tror jeg ikke NTFS-driveren i Ubuntu bryr seg nevneverdig om tilgangskontroll som er satt på filene (men ikke 100% sikker på hvordan dette fungerer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...