Cowboystrekk Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Samboeren min fikk seg et sjokk da hun sjekka fakturaspesifikasjonen hos onecalletter å ha ringt noen minutter til Sverige da hun var i Danmark. 270,- i minuttet kostet det. Kan dette virkelig stemme? Onecall oppgir ikke priser på å ringe fra utlandet til utlandet. Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Samboeren min fikk seg et sjokk da hun sjekka fakturaspesifikasjonen hos onecalletter å ha ringt noen minutter til Sverige da hun var i Danmark. 270,- i minuttet kostet det. Kan dette virkelig stemme? Onecall oppgir ikke priser på å ringe fra utlandet til utlandet. Ringing fra EU-land til EU-land er regulert prismessig. Dette må være feil, gitt at det er snakk om ringing til ordinære nummer, og ikke teletorg osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Prøver et langskudd: mener å ha fått info et sted om at Onecall har en passe klønete prosedyre for å ringe når du er i utlandet. Noe med * og # og callback og you-name-it. Kan hun ha brukt feil prosedyre? Uansett så er det regulering på makspris for å ringe mellom EU-land (gjelder også for norske nordmenn fra Norge), så her er det bare å ta kontakt med Onecall og kreve penga tilbake. Mer info her Edit: sakser følgende fra Onecall, se her: "Priser til andre land: Priser fra Danmark til andre land enn Norge og Danmark er ikke tilgjengelig. Vær oppmerksom på at det kan være svært dyrt å ringe til andre land når du befinner deg i utlandet. Avvik fra prislisten: Det kan forekomme svingning i valutakurser samt prisendringer fra Hi3G Denmark Aps i Danmark som gjør at prisene kan avvike i forhold til prislisten. Prisene i tabellen ovenfor må derfor betraktes som veiledende." Det de skriver er sludder og vås. EU-regelverket gjelder fra Danmark til Sverige, og maksprisen er satt til 56 euorocent pr minutt, dvs litt over 5 kroner. Endret 10. juli 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Hei, takk for informative svar. Hun ringte fra sitt ordinäre norske mobilnummer til et vanlig svensk mobilnummer (har familie der og trengte beskrivelse ift hvilket tog hun måtte ta da vi skulle dra over til Sverige). Hun bare ringte uten å bruke noen callback-prosedyre e.l. Har sendt en mail til onecall hvor vi klaget på dette, kan ikke skjönne at det selv uten prisregulering skul kunne ksote 270,- i minuttet, dette er jo langt over selv satelittakst i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ta en prat med OC, og post gjerne svaret her. Må være noe galt med billing-systemet deres... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Har ikke fått svar ennå, men fakuraen har plutselig krympet fra 1663 til 27 kroner Er jo närmere ei uke siden samtalen ble foretatt og vet ikke om de har automatisk feilretting eller om noen leste mailen og fiksa det. Skal uansett poste svar når/óm vi får det Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Fremdeles ikke mottat svar fra OC, de tar seg visst god tid. Lenke til kommentar
Mr. P Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Sikkert en automatisk fix de har kjørt... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Ja, har på følelsen at det var det, bra uansett at det løste seg selv om det tok noen dager. Lenke til kommentar
Fosdahl Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det er vel ikke så veldig vanskelig å finne ut hvor mye det koster å ringe fra utland til utland? de fleste operatører har jo utenlandspriser på hjemmesiden sin. Som regel fungerer det slik, f.eks. Danmark-Tyskland, med norsk mobil. først sjekker du hvor mye det koster å ringe fra danmark til norge, så legger du på prisen fra norge til tyskland. du ringer gjennom norge, og må betale minuttpris for begge to Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 først sjekker du hvor mye det koster å ringe fra danmark til norge, så legger du på prisen fra norge til tyskland. du ringer gjennom norge, og må betale minuttpris for begge to Dessverre, slik er det ikke. Prisen for telefoni innen EU/EØS-området er regulert, og for norske mobilkunder er prisen regulert til 56 eurocent i minuttet. Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det er vel ikke så veldig vanskelig å finne ut hvor mye det koster å ringe fra utland til utland? de fleste operatører har jo utenlandspriser på hjemmesiden sin.Som regel fungerer det slik, f.eks. Danmark-Tyskland, med norsk mobil. først sjekker du hvor mye det koster å ringe fra danmark til norge, så legger du på prisen fra norge til tyskland. du ringer gjennom norge, og må betale minuttpris for begge to Det mia_tuk skriver er helt korrekt. Når det gjelder land som ikke er EU-regulert kan du ikke bruke din utregningsmetode der heller, Fosdahl. Prisen avhenger av hva utenlandsk operatør fakturerer for samtale til utlandet igjen. Denne prisen er ofte umulig å få ta i på forhånd. Lenke til kommentar
Fosdahl Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er godt mulig det:) det er bare det vi har fått opplæring i når det gjelder utenlandspriser. at du må betale ''dobbelt'', fordi du ringer gjennom norge hvis du har norsk mobil ;/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Sikkert mulig, men hvordan rutingen skjer og hvordan operatørene avregner hverandre er uinteressant for sluttbrukeren. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Det er godt mulig det:) det er bare det vi har fått opplæring i når det gjelder utenlandspriser. at du må betale ''dobbelt'', fordi du ringer gjennom norge hvis du har norsk mobil ;/ synes det virker veldeig rart at du ringer gjennom Norge når du er i utlandet. greit at du må betale ekstra for å låne den utenlandskje operatørens mobilnett men synes det høres feil ut. har du noe dokumentasjon? edit: fant faktisk ut at du delvis hadde rett og det gjelder kun hvis du ringer fra en norsk mobil i utlandet til en norsk mobil i utlandet. ringer du fra utlandet til en telefon i landet du er i ringer du ikke om Norge. Er du i utlandet og skal ringe til en annen norsk mobilabonnement som er i samme land – gjerne på samme strand eller hotell – må du huske at samtalen går via Norge. Du betaler takst for å ringe fra utlandet til Norge, mens mottaker må betale merkostnadene med å ringe fra Norge og tilbake til det landet vedkommende befinner seg i. Endret 22. juli 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Er en grunn at du skal slå av telefonen før du reiser ut av norge hvis du ikke skal bruke den i ferien. Den registerer siste plass den var på, så hvis noen ringer deg og du har mobilen slått av etter du f.eks ankom tyrkia, og de legger igjen en beskjed på telefonen din, så koster de deg en formue. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Den registerer siste plass den var på, så hvis noen ringer deg og du har mobilen slått av etter du f.eks ankom tyrkia, og de legger igjen en beskjed på telefonen din, så koster de deg en formue. det er fordi telefonen din viderekobler samtalen tilbake til Norge og du må betale denne samtalen. det er derfor mer riktig å si at folk bør deaktivere mobilsvar og andre former for viderekobling mens de er i utlandet. edit: jeg kom forresten over denne siden hos Forbrukerrådet som sier endel om emnet. Endret 22. juli 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Joda, nekter ikke for det. Jeg sier at hvis de ikke skal bruke telefonen, så ... . Enkelte har den med seg som backup i tilfelle noe skjer Jeg hadde forresten en lang tråd om Tele2 som gjorde dette, finner den ikke igjen, så den er vel fjernet etter ønske av tele2 eller noe,hehe Der fikk min mor regning på 10,000kr fra tele2 , hvor hun liksom skulle ha 2-3 samtaler i sekunder til mobiltelefonen sin (fra et nummer tele2 ikke ville oppgi) omtrent døgeret rundt. Og hun hadde brukt telefonen max 5 minutter i tyrkia. |edit| Fant dette i epostboksen, fra db.no kommentar jeg skrev: -- Postet av thomas, 09.04.2008kl. 17:00 fra IP-adresse 1 Tittel: Tele2, som snytt ut av nesen til Tyskland anno 1942 Jeg har 2 foreldre som har flyttet til Tyrkia i et år. I den sammenheng så fikk de seg tyrkiske telefonnummer, men tok med seg en tele2 mobil i tilfelle noen ringte på "det gamle" nummeret. Denne feilen kostet de dyrt. De brukte vel telefonen 15-20 minutter på en måned (inngående og utgående), og fikk den plutslig sperret. Jeg ringte til kundeservice for de da de ikke kom igjennom selv fra Tyrkia, og møtte på en dame som var frekkheten selv. Ikke ville hun gi ut detaljer verken til meg (som hadde all personalia jeg trengte) eller kunden (foreldre) på hvorfor telefonen var sperret, beløpet eller hva som hadde skjedd. Jeg var ikke i Tyrkia, og kunne ikke vite hva de brukte telefonen til. Jeg skulle bare være takknemlig at hun i det heletatt orket å snakke med meg på telefonen. De fikk pent vente 3 uker på fakturaen, så slengte hun på røret. Regningen kom til slutt, var på 8 eller så a4 sider med skrift på begge sider. Regningen kom på 8500kr, og alle "samtalene" var på 1 sekund, til 8kr stk. Var gjerne 20 stk på under et minutt. Da vi ringte for å snakke med de sa de at det måtte være folk som ringte og la på (!) døgnet rundt, 4-5 ganger i sekundet når de pågikk. Når vi ba om å få se hvem som hadde ringt, sa de at de hadde ikke peling, og ikke angikk de de heller. Så nå sitter de igjen med inkassovarsel på 8,000kr som de må betale for en tjeneste fra tele2 som de ikke har fått eller brukt. (Dette var ikke 3g, gprs eller noe slik heller, alt det ble deaktivert før de reiste ned). Nei, hadde det ikke vært for at jeg er en rolig og avbalansert mann ville jeg ha kjørt til hovedkontoret dies med noen kanner med bensin og tent på dritten, men jeg får heller bare reservere en plass til de på bilens støtfangeren hvis jeg ser at de kommer hoppende over veien med en pengesekk på ryggen. --- Endret 22. juli 2009 av AllFather Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Fekk du ordna opp i problema med Tele2? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 hvis dere har prøvd å bestride kravet uten å få gehør hos Tele2 kan vel foreldrene dine si til inkassoselskapet at de har gjort dette. saken blir da nemmlig sendt tilbake til Tele 2 fra inkassoselskapet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå