simrem Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hei, Jeg har lenge hatt problem med internettlinjen min. Problemet et at ting begynner å gå tregt. Feks vg.no tar til slutt mange minutt å laste og enkelte bilder blir korrupte. Jeg har lokalisert feilen ved å logge på modemet/routeren og gå til network statistics. Under DSL seksjonen står det da typisk noen tusen error counts under RX. Jeg har studert dette litt og jeg tror ut at modemet sender en forspørsel(TX), men får ikke respons(RX). Jeg har altså litt kontakt med nettet, men har massive pakketap. Løsningen har til nå vært å reboote modemet. Leverandøren min er Tafjord Mimer og bruker et vood modem (har også ip telefoni). De har prøvd å sende nye modem (både nytt vood og zyxel). Montør har byttet til nytt par i ledningen mellom huset til koblingspunktet utenfor huset. De sier at det må være pga at linjen fram til sentralen er av dårlig kvalitet. Og det var ingenting de kunne gjøre ettersom kapasiteten var sprengt, dvs alle parene i kabelen fram til sentralen er opptatt. Avstanden frem til sentralen er 3,5 km. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor det kan virke utmerket, og så plutselig slutte å virke. Hvorfor måtte restarte for å få det til å virke igjen. Visst jeg har rette utstyret, kan dette bli stabilt? Tenkte på å kansje bridge zyxel modemet og sette opp en server (eller kansje en linksys WRT54GL?) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Tviler på at bridge er svaret på dine problemer. Høres ut som du har for liten margin i forhold til kvaliteten på linjen din. Normalt vil man sette ned hastigheten slik at man får bedre signal/støyforhold. Tross alt bedre å ha en stabil linje enn en raskere som faller ut hele tiden. Lenke til kommentar
simrem Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Tviler på at bridge er svaret på dine problemer. Høres ut som du har for liten margin i forhold til kvaliteten på linjen din.Normalt vil man sette ned hastigheten slik at man får bedre signal/støyforhold. Tross alt bedre å ha en stabil linje enn en raskere som faller ut hele tiden. Har ca 3Mbit inn. Tafjord Mimer har justert ned hastigheten. Skulle egentlig være endel raskere. Men må vell ha 3 Mbit når en har ip telefoni(?). Har stusset i å lage et script som sjekker etter errorcounts og starter på nytt modemet når den er over 0. Kan både lese av error counts og starte på nytt via webinterface. Men det jo ingen fullgod løsning... Endret 10. juli 2009 av SIR83 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 IP_telefoni bruker under 100kbs, så du har da enda litt å gå på. Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt om de kan prøve en ny reduksjon i hastighet. Det kan jo f.eks være støy fra andre linjer som gjør at nettet ditt faller ut. I såfall vil du trolig merke at du får oftere utfall om kveldene enn på morgenen. Lenke til kommentar
simrem Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 IP_telefoni bruker under 100kbs, så du har da enda litt å gå på.Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt om de kan prøve en ny reduksjon i hastighet. Det kan jo f.eks være støy fra andre linjer som gjør at nettet ditt faller ut. I såfall vil du trolig merke at du får oftere utfall om kveldene enn på morgenen. Det som framskynder feilen er nedlasting over tid. Store nedlastinger. Da kan det bare gå noen timer før jeg må restarte. Men om jeg derimot kun surfer på nettaviser og leser epost kan jeg ha feilfri internett i dagesvis. Tror det ikke spiller noen rolle om hvilken tid det er på døgnet. Har egentlig veldig lite lyst på lavere fart enn det jeg har nå. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Når du skriver dette, så er det jo plutselig en annen problemstilling. Da kan det være belastningen på routermodem som er for stor. I såfall kan en bridgeløsning være tingen. Du kan jo starte med å sette ned antall connections globalt i torrentprogrammet. Prøv med 50 forbindelser (ikke torrents) og slå av DHT. Lenke til kommentar
simrem Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Når du skriver dette, så er det jo plutselig en annen problemstilling. Da kan det være belastningen på routermodem som er for stor. I såfall kan en bridgeløsning være tingen. Du kan jo starte med å sette ned antall connections globalt i torrentprogrammet. Prøv med 50 forbindelser (ikke torrents) og slå av DHT. Har vært bortreist i helgen, så litt ble litt sen respons Tror ikke det er overbelastning av modem som er problemet. Bruker så og si aldri torrent. Bruker å laste ned via NNTP-protokollen med SSL kryptering (5 connections). Ellers er det vanlig nettlesertrafikk. Bandbredden er som sagt 3Mbit. Må vell være noe med linken mellom modemet og DSLAM'en i sentralen. Hvorfor skal det funke fint i mange timer før problemet dukker opp? Hadde vært kjekt å kunne sette opp en vpn-tener på hjemmenettverket, men det er ikke så artigt når linja er så upålitelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå