Gå til innhold

[Løst]Problemer med IP adresse til windows Vista

Anbefalte innlegg

Legger ved en kopi av mail jeg har sendt til microsoft support som jeg ikke får svar på før om to dager. Kanskje noen her på forumet kan hjelpe meg med dette?

- Har søkt, men ikke funnet noe svar som fungerer hverken her eller på google. Hvis noen som er bedre enn meg på å søke finner noe så gi meg gjerne en link :)

here it goes:

"Hei.

Lurer på om dere kan hjelpe meg finne en løsning på dette problemet:

På hjemme nettverket til min svigermor klarer ikke vista PCene i huset å koble til. De har virket før, men nå får de bare " Ukjent nettverk, kun lokal". Dette skjer både når jeg kobler med kabel og trådløst. Pcene er koblet til slik: (Vegguttak-->Modem-->Router-->PC) men prolemet er der fortsatt selvom jeg kobler vista-PC direkte i modem.

Det står også en PC med windows XP i huset, og den får koblet seg til uten problemer både via routeren og direkte i modem.

Det som er problemet er at vista PCene ikke finner IP adresse, og får en "falsk" ip av windows. starter på 169.xxx.xxx.xxx. mens gateway er 0.0.0.0 når jeg sjekker ipconfig i cmd. Hva kan være problemet, og hvordan kan jeg løse det?

Her er en liste over ting jeg har forsøkt som ikke har hjulpet:

- Jeg har ringt ISP, og de har sjekket at linjen er oppe og alt fungerer fra deres side. (Noe jeg egentlig anser som en selvfølge iom at XP pc får nett)

- Restartet både router, modem og PC flere ganger

- forsøkt å koble vista PC direkte i modem med samme kabel som fungerer i XP PC. (samme problem "ukjent nettverk, kun lokal" og fortsatt feil ip)

- har gått inn på diagnostiser og reparer på nettverkstilkobling, den forsøker å reparere, men finner ikke ipadresse.

- forsøkt å gi vista pc statisk ip adresse, Både samme som xp pc og tallet over under etc. det som kommer opp når jeg skjekker ip config på xp-pc er: "ip: 83.209.43.7 subnet mask: 255.255.168.0 gateway 83.209.0.1". Det jeg er usikker på er om jeg har angitt riktig DNS- server når jeg setter opp statisk ip. vet ikke hvordan jeg finner hvilken DNS server xp pcen bruker.

Den finner som sagt ikke noen IP når jeg velger motta ip automatisk.

- Har re installert windows på den ene vista PCen. For på den var det problem med at diagnostiser og reparer ikke virket pga en gruppe den var avhengig av ikke startet

- Har gått inn på "regedit" og "HKEY_LOKAL_MACHINE-system-currentcontrolset-services-tcpip-parameters-interfaces-{masse tall i dette mappenavnet}"

gikk på rediger->ny DWORD(32bits) kalte den nye DhcpConnEnableBcastFlag høyre klikket på den valgte endre og satte verdi til 1 (dette var noe jeg fant som en guide til mulig løsning på en windows support side) dette virket ikke, så jeg slettet den nye oppføringen som jeg laget (altså DhcpConnEnableBcastFlag).

dette er de tingene jeg har prøvd som jeg kommer på. Mulig jeg gjorde mer, satt i ca 6 timer å prøvde finne ut av dette i går."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå også forsøkt å sette statisk ip. med instillingene jeg fant på ipconfig/all med pcen som virket.

når jeg pinger standard gateway blir 4 pakker sendt 1 motatt og 3 feilet.

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Takk for svar

Kabel fra modem står i WAN portalen. Skrudde av ipv6, satte opp statisk ip igjen og pinget gateway. Da ble 4 pakker sendt 4 motatt og 0 feilet.

Så da skal vel dette egentlig være ok? Men pcen kommer fortsatt ikke på nett. Prøvde å pinge vg.no men finner ikke vert.

??

Lenke til kommentar

Når du har GET så kan det lønne seg å resette modemet for å få frigjort ipadresser. Dette gjør du ved å stikke inn en pennespiss i det lille hullet bak i ca 10 sek til lampene foran slukker et øyeblikk. Det tar litt tid før modemet får synket seg opp igjen. Når de 4 lampene foran lyser eller blinker så skal du være på nett igjen. :hmm:

Ellers så kan du sjekke om hun ikke har nedgradert abonnementet sitt. Det er ikke alle hastighetene som har flere ipadresser.

Lenke til kommentar

Var ingen reset knapp på modemet. Tok Stømmen på det i ca 30 min, og vips så funker det. Da får jeg bare rødme og takke for hjelpen. Reset på modem er vel det første man bør gjøre :blush:

Endret av Tomne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...