War Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hvordan skal jeg kunne overføre penger fra min skandiabanken-konto til et kontonummer som er engelsk? Noen som har noen erfaring med det? Det er ikke et firma, men privat. Så den personen får det rett på bankkortet sitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Du trenger fullt navn og adresse på personen som skal ha pengene Swift nummer (hvis jeg ikke husker feil så er det vel en kode til banken) og Iban nummer (denne inneholder bla kontonummeret) Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Vil UK.kontoholderen ha denne infoen? Vanligvis vil dem bare ha navn og adresse + et alenestående kontonummer. Jeg får gå inn på skandiabanken å se hva de krever. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 IBAN og SWIFT tror jeg alle banker sitter på, og mener det er listet på alle bankers hjemmesider (en eller annen plass) Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Alle overføringer innen EU/EØS krever IBAN (International Bank Account Number) og SWIFT/BIC. SWIFT er likt for alle kunder i hver bank, mens IBAN er individuelt fra konto til konto. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 ble ikke mye klokere av det, så klienten i UK må gi meg kontonummer som han bruker når han kjøper is, eller gå i banken å få sitt iban-nummer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) ble ikke mye klokere av det, så klienten i UK må gi meg kontonummer som han bruker når han kjøper is, eller gå i banken å få sitt iban-nummer? Klienten i UK må gi deg disse tingene: 1- Fullt navn og adresse 2 - IBAN nummer (IBAN nummeret er et langt nummer som bla inneholder landskode og kontonummeret til han som skal ha pengene). IBAN nummeret er individuelt og gjelder kun den personen og det kontonummeret. Dette nummeret burde han ha fra før, men det kan godt hende han må ta seg en tur i banken for å bli opplyst om hva IBAN nummeret er for kontoen han skal ha pengene inn på 3 - SWIFT koden til banken (felles kode for alle som bruker den banken) Endret 11. juli 2009 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Takker, dette er i samsvar med hva skandiabanken sa Shadabi: 11:23:34 Da trenger du IBAN og Swift/BIC. Det går fint. Da trur jeg at det er i boks bare mottaker knarer å finne swift og iban i sin bank. Den klareringskoden er vel mottakers bank + by? Endret 11. juli 2009 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Jeg er litt usikker på hva det egentlig er så jeg googlet og fant følgende, har desverre ikke noe bedre å komme med: nasjonal clearingcode = Svar: En nasjonal clearingkode brukes ved elektronisk overføring til utenlandsk bank, og hjelper til med å sende overføringen til riktig bank. Følgende land benytter nasjonal clearingkode: USA (ABA /routing) Storbritannia (sort code) Australia (BSB code). Storbritannia Sort-code har 6 sifre og brukes i Storbritannia ved overføringer av penger. Ved bruk av sort-code kan overføringen gjøres elektronisk. Ved betaling i GBP må du bruke sort-code. Ved betaling i USD eller EUR til Storbritania bruker du SWIFT adresse. Jeg overførte nylig penger til england via sparebank1, alt jeg trengte å bruke var fullt navn + adresse, IBAN nummer og SWIFT koden, var ingen problemer med å få overført summen når jeg hadde de 3 tingene. Endret 11. juli 2009 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Det er vel ingen stor forskjell hvilken valuta jeg betaler i? Kommer vel i £ på mottakers konto. Da får jeg se om det er swift eller sort-code jeg får av mottaker da og justere valuta utifra det. Ikke rart afrika er fattig, er jo håpløst å overføre penger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 På bilde nummer 2 der du prøver å søke på nasjonal clearingkode så står det SWIFT i adresselinja, mistenker at du bare trenger å fylle inn Swift koden der det står nasjonal clearingkode , men anbefaler at du dobbeltsjekker dette med skandiabanken. Er bare til å bruke £ som valuta Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det er vel ingen stor forskjell hvilken valuta jeg betaler i? Kommer vel i £ på mottakers konto. Da får jeg se om det er swift eller sort-code jeg får av mottaker da og justere valuta utifra det. Ikke rart afrika er fattig, er jo håpløst å overføre penger. Tja, hvis man er på det stadiet at man ikke vet forskjellen på kontonummer og kortnummer, og bankkonto og bank/debet-kort, så skjønner jeg at dette virker overveldende vanskelig. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Trur ikke noen fremmede gir meg kortnummeret dems for at jeg skal overføre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå