Spartan Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Jeg tok frem A350 igår etter å ha latt den støve en stund. Forrige gang jeg tok opp problemene med dette kameraet her på forumet ble sagt at bildekvaliteten var sikkert dårlig p.g.a. både objektivene mine Minolta 28-80 1:3,5 - 5,6 og Sony 18-70 1:3,5 - 5,6. Greit nok. Men i når jeg igår prøvde innendørs utstyret så la jeg merke til enda et ting. Hvitebalansen. Bildene ble både uskarpe og hvitt ble en slags gul/hvitt. Prøvde både P og noen andre autoprogrammer (som portrett). Hvorfor ? Er dette også objektivene skyld ? Jeg må også gjenta igjen at jeg har aldri vært borti noe lignende dårlige resultater med mine andre kameraer. F.eks. 350D tar skarpe bilder i 99% av tilfellene med riktig hvitebalanse uansett hvor dårlig jeg er som fotograf. Ganske synd at resultatene blir så dårlige med Sony'en jeg kjøpte hos Japan Photo. Kamerahuset virker veldig bra, lett å bruke, lang batteritid, godt å holde + mye mer ellers. Men når man føler at man kjører en S-klasse med ladamotor så gidder man ikke det lenge. Endret 10. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 legg ut bildene så vi kan se, ellers blir det vanskelig å vite hva som er galt Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Men i når jeg igår prøvde innendørs utstyret så la jeg merke til enda et ting. Hvitebalansen. Bildene ble både uskarpe og hvitt ble en slags gul/hvitt. Prøvde både P og noen andre autoprogrammer (som portrett). Hvorfor ? Er dette også objektivene skyld ? Det er svært få kameraer som klarer riktig hvitbalanse innendørs. Hvitbalanse har ingenting med objektivene å gjøre, og alt med kamerahuset å gjøre. Men uskarpheten kommer sannsynligvis av at du har for lyssvak optikk i forhold til lyset. Du kan jo skru opp ISO til 1600, men da blir bildet uskarpt på en kornete måte. Og selv da kan du godt oppdage at du ikke kan oppnå en lukkertid som gir skarpe bilder. Blits er en bedre løsning isåfall, eller lyssterk fastoptikk (f/1.4) dersom du har sommerpenger tilovers og absolutt ikke liker blits. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) legg ut bildene så vi kan se, ellers blir det vanskelig å vite hva som er galt Bildene er redusert i størrelsen ellers uendret. Ett med A350 og ett med IXUS 800 som moteksempel. Ja, man kan kjøre opp ISO, jeg gjorde det også igår, opptil 1600, men jeg reagerer da på at det blir så mye støy på Sonyen + uskarpe bilder! Ved ISO 800 blir resultatet verre enn min gamle G9 (og den var dårlig på høy ISO). Altså fortsatt milevis fra f.eks. gamle Canon speilreflekskameraer. Og det med blitz, på kort avstand 2-3 m, mener du at man må kjøpe en blitz til Sony'en for å få brukbare resultater ? Endret 10. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hvor kommer Japan Photo inn i bildet? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Hvor kommer Japan Photo inn i bildet? Kamerahuset kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med høy kompetanse på fotoutstyr Det ene objektivet kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med for høy kompetanse på fotoutstyr Endret 10. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ser ut til at Ixus'en din er bedre på hvitbalansemåling enn A350'en din. Heldigvis går det an å skyte i raw og justere hvitbalansen etterpå når man bruker speilrefleks, evt RAW+JPEG om du er lat og bare vil justere når du må. Og ellers er 1/15 sek veldig optimistisk uten bildestabilisering. Du bør bruke 1/EFL sekunder, der EFL = mm brennvidde ganger 1.6. 1/40sek i dette tilfellet. Det hadde du glatt oppnådd på ISO400. Evt kan du skru på bildestabiliseringen. Og du må aldri, aldri, aldri zoome inn på 100% for å sjekke skarpheten. Det blir man bare syk i hodet av! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Hør om du kan få prøve noen andre objektiver hos JP, en CZ 16-80 eller en CZ 24-70. Sikkert overflødig spm, men steadyshot funksjonen er vel på? Og kjører du bare på auto hvitbalanse? Du kan jo sette hvitbalansen i menyen utfra måling mot hvit vegg eller ark, eller prøve en av de andre hvitbalanse innstilligene. Er alt like ille eller er det bare auto? Ellers så er jo ikke A350 kjent for å være god på høy ISO.... Endret 10. juli 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Kamerahuset kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med høy kompetanse på fotoutstyrDet ene objektivet kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med for høy kompetanse på fotoutstyr De reklamerer ikke med høy kompetanse på kjøperne Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Kamerahuset kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med høy kompetanse på fotoutstyrDet ene objektivet kjøpt hos Japan Photo - reklamerer med for høy kompetanse på fotoutstyr De reklamerer ikke med høy kompetanse på kjøperne Fortjener kjøpere å bli kaldt ukompentente når de handler hos JP ? Ok, notert. Jeg har prøvd endel forskjellige innstillinger, med og uten IS, blitz, stativ, 2 objektiver, forskjellig programmer, innendørs og utendørs osv. og klarer fortsatt ikke å ta et eneste bra bilde. Bilder tatt med Sony A350 er og forblir uskarpe, støy (alt over ISO 200, dvs. som dårlige kompaktkameraer) og har elendig hvitebalanse. Selv om jeg hadde vært verdens mest elendige fotograf kan man fortsatt lure hvorfor undertegnede klarer å få mye bedre resultater både med andre speilrefleks og kompaktkameraer. A350 virker ikke som et semiproff speilrefleks som A700 o.l.. Kamerahuset selges med autoprogramer og jeg derfor antar meningen er at hvermansen skal klare å lage brukbare bilder ? På Canonkameraene kan jeg gå inn på f.eks. M program og stille inn både lukketid og blender og få til fantastiske nattbilder. På Sony'en klarer jeg ikke engang å få et bruktbart bilde i fullt dagslys utendørs på AUTO.. Endret 10. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Fortjener kjøpere å bli kaldt ukompentente når de handler hos JP ? Ok, notert.Nei, de kan bare ikke love at en dårlig fotograf blir noe bedre enn hvis han handler det samme kameraet på Elkjøp. For det første: lær deg eksponering. Tar du bilde av en hvit overflate med automatikken, så blir bildet undereksponert, uansett hvilket kamera du bruker. For det andre: lær deg begrensningene til kameraet du bruker. At to forskjellige kameraer har forskjellige muligheter og begrensninger betyr ikke at det ene er dårligere enn det andre. For det tredje: ta et bilde med 350D-en din. Så ta et bilde med samme utsnitt, brennvidde og blenderåpning med A350en. Last det siste bildet inn i photoshop, og skaler det ned til 3456 x 2304 piksler. Sammenlign de to bildene og så fortell meg hvilket som er skarpest. Å sammenligne per-piksel skarphet og støynivå med to så forskjellige bildesensorer er og blir fullstendig meningsløst. Endret 10. juli 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Kan du ikke ta et bilde utendørs av noe annet enn en kjip vegg? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Fortjener kjøpere å bli kaldt ukompentente når de handler hos JP ? Ok, notert.Nei, de kan bare ikke love at en dårlig fotograf blir noe bedre enn hvis han handler det samme kameraet på Elkjøp. For det første: lær deg eksponering. Tar du bilde av en hvit overflate, så blir bildet undereksponert, uansett hvilket kamera du bruker. For det andre: lær deg begrensningene til et hvert kamera. For det tredje: ta et bilde med 350D-en din. Så ta et bilde med samme utsnitt, brennvidde og blenderåpning med A350en. Last det siste bildet inn i photoshop, og skaler det ned til 3456 x 2304 piksler. Sammenlign de to bildene og så fortell meg hvilket som er skarpest. Å sammenligne per-piksel skarphet er og blir fullstendig meningsløst. Hvorfor må jeg lære meg eksponering når dette ikke har vært et problem foruten med Sony'en ? Mener du at Sony'en har flere begrensinger enn andre kameraer ? Bildene på Sony'en er ikke skarpe uansett om man skalerer eller ikke. Endret 10. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Kan du ikke ta et bilde utendørs av noe annet enn en kjip vegg? Ja, men her mangler jeg et bilder tatt med andre kameraer. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Ja, men her mangler jeg et bilder tatt med andre kameraer.Og hva er problemet med det? Lysmåleren ser ut til å ha gjort en ganske bra jobb med et vanskelig motiv, faktisk. Mistenker at D80en min hadde overeksponert det motivet. Jeg ville kanskje brukt en annen tonekurve og hentet ut mer i høylysene, men eksponeringen ellers er bra. Noe merkbar kromatisk feilbryting, spesielt ut mot kantene. Men det er vel et kjent problem med Sonys 18-70. Og interne lysrefleksjoner, men det er bare å forvente med et såpass rimelig objektiv i motlys. EDIT: Er en del merkbar jpeg-artifacting, spesielt synlig rundt kraftlinjene. Der er det bildebehandlingsprogrammet som ikke har gjort en helt optimal jobb. Endret 10. juli 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 jeg har ryddet litt i tråden. vennligst hold dere på et visst sakelighetsnivå når dere diskuterer. Gå på sak og ikke person. dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ettersom jeg har en del erfaring med 350D; så kan jeg fortelle at lysmåleren har en tendens til å overeksponere ved vanskelige forhold. Spartan; det du må gjøre er å prøve ut A350 under gode forhold. F.eks på formiddagen en dag med sol. Pass på å ta bilder med ryggen til solen av natur e.l. Velg lav ISO (100-200) og A programmet. Så ta en del bilder med forskjellige blendervalg og brennvidder. Pass på at SteadyShot er på og at lukkertidene ikke blir for lange (lengre enn 1/15). Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hva er poenget med denne tråden? Du har i flere andre tråder tatt opp problemet ditt med A350, men aldri vist seriøs interesser for å få riktig hjelp, herunder å oppsøke forhandler for å sjekke om det er en fysisk feil på kameraet, så lenge du ikke gjør det synes jeg faktisk du skal la hele problemstillingen ligge. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Spartan du hoier om hvitbalanse i flere tråder her,jeg tok og redigerte ditt første bilde i denne posten. Det viser seg at du som FOTOGRAF har undereksponert med circa 2 EV. Vel siden Sony bare er dritt,da foreslår jeg at du kan gå tilbake til analog slr for da kan jo laboratoriet som fremkaller bildene dine rette opp dine manglende foto/eksponeringskunnskaper. Som eier av dslr bør du vite at bildene ikke kommer ferdig ut av dslrapparatet, fotograferer du jpg har du muligheter til å justere skarphet,fargeverdier i kameraet før du skyter. (anbefaler at du fotograferer med raw,evt. raw + jpg for best mulig kvalitet ved redigering) Vel hvis du ikke klarer å eksponere riktig, vil bildet ditt bli dritt UANSETT hva slags kamera du eier. Endret 18. oktober 2009 av ---------- Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Så vidt jeg husker så ble bildet tatt med autoinstilling, altså er det kameraet som velger slik undereksponering. Påstår du forøvrig at man må ta bilder i RAW og med full manuell innstilling for å få brukbare bilder med Sony speilrefleks ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå