olan Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Finnes det en applikasjon, eller måte å sjekke om en epost adresser er gyldig eller om en epost server er nede. Vi sender ut en del mail til kunder, også så får vi de tilbake uten å vite helt hvorfor. -olan Lenke til kommentar
Zxi Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Finnes det en applikasjon, eller måte å sjekke om en epost adresser er gyldig eller om en epost server er nede. Vi sender ut en del mail til kunder, også så får vi de tilbake uten å vite helt hvorfor. -olan Grunne til at dere får de tilbake kan være fordi email kontoen ikke er registrert på domenet du prøver og sende til. Lenke til kommentar
olan Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Finnes det en applikasjon, eller måte å sjekke om en epost adresser er gyldig eller om en epost server er nede. Vi sender ut en del mail til kunder, også så får vi de tilbake uten å vite helt hvorfor. -olan Grunne til at dere får de tilbake kan være fordi email kontoen ikke er registrert på domenet du prøver og sende til. Ja, grunnene er som regel: - e-post server er nede- e-post adressen er ikke registrert (som du skrev)- e-post adressen er feilskrevet Formatet vi får tilbake er litt knølete, så jeg skulle gjerne hatt en applikasjon eller et kommandolinje skript som sjekker om det er feil adresse eller det bare var serveren som var midlertidig nede Lenke til kommentar
Zxi Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Finnes det en applikasjon, eller måte å sjekke om en epost adresser er gyldig eller om en epost server er nede. Vi sender ut en del mail til kunder, også så får vi de tilbake uten å vite helt hvorfor. -olan Grunne til at dere får de tilbake kan være fordi email kontoen ikke er registrert på domenet du prøver og sende til. Ja, grunnene er som regel: - e-post server er nede- e-post adressen er ikke registrert (som du skrev)- e-post adressen er feilskrevetFormatet vi får tilbake er litt knølete, så jeg skulle gjerne hatt en applikasjon eller et kommandolinje skript som sjekker om det er feil adresse eller det bare var serveren som var midlertidig nede Aha.. Ja, nå vet ikke jeg så mye angående akkurat dette da. Men det høres ut som at det kommer an på hvilke epost servere dette er. Applikasjonen du snakker om må vell klare og analysere feilmld fra epost server som jeg vil tro er forskjellig fra epost server til epost server. Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Applikasjonen du snakker om må vell klare og analysere feilmld fra epost server som jeg vil tro er forskjellig fra epost server til epost server.Nei, alle servere snakker SMTP, og dette er et ganske enkelt språk som baserer seg på responskoder. Hver feil har sin kode, og med hjelp av disse ser man lett hvilken feil det er. Jeg har forøvrig ikke vært borti mange servere som sender NDR (Non Delivery Report) uten å informere om hvorfor mailen ikke kom frem. Noen utbroderer i det vide og brede om hvorfor mailen ikke kom frem, mens andre nøyer seg med feilkoden, av og til med en kjapp tekst. Felles for dem alle er at feilkoden oppgis slik at man kan finne feilen. Så til det konkrete spørsmålet. Google vet alt, eller i alle fall om noen som vet det (det hjelper selvfølgelig å kjenne emnet såpass at man lett siler gull fra gråstein blant treffene). Har du lyst til å sjekke manuelt så finner du oppskriften her: http://www.webdigi.co.uk/blog/2009/how-to-...nding-an-email/ Har du lyst til å sjekke automatisk, så finnes det en tjeneste her: http://my-addr.com/free-email-verification...erify_email.php Denne er litt vel aggressiv, og ble stoppet/grålistet av serveren min på første forsøk, så vær litt forsiktig med å akseptere negative svar. Begge gjør akkurat det samme, bare at i den siste analyserer scriptet for deg. Det de gjør i praksis er å starte sending av mail til mottakerens server, men avbryter operasjonen etter at de han sjekket om den godtar e-post til mottaker. Har du lyst til å lære litt mer om oppbyggingen av SMTP-kodene er dette et greit sted å begynne: http://email.about.com/cs/standards/a/smtp_error_code.htm Vær obs på at en del antispamløsninger kødder med hodet ditt når det gjelder godkjent adresser. Det jeg leverer til kunder er en ren proxy som eter alt - den godtar alle adresser og gir 250 på alt den mottar for så å droppe dem senere. Dette vil skape en del false positives i søket ditt. OG Zxi; hvis du ikke kan så mye om emnet er kanskje ikke bedriftsforumet det beste stedet å synse... Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vet ikke om det er relevant, men eJournal (norsk program levert av SuperOffice) har støtte for vasking av adresselister bastert på NDR som kommer inn etter utsending av kampanjer. Lenke til kommentar
docp Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Dersom serveren er midlertidig nede, skal MTA etter RFC-en prøve på nytt en liten stund senere.. Om applikasjonen som sender ut eposten i utgangspunktet prøver å sende direkte til mottakerens MX-adresse, som det kan høres ut som skjer i ditt scenario, må applikasjonen håndtere dette selv. Jeg vil anbefale, dersom dette er tilfellet, at utsendelsen endres til å bare sende til en lokal MTA - det være seg Postfix, Exim, groupwise, eller gud forby Exchange ,) Da vil du ikke lenger se noe til midlertidige feil. // Dr. P Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Først må de jo finne nøyaktig årsak til feilene Endret 12. juli 2009 av enden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå