Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Prioritere strøm i huset


Anbefalte innlegg

Finnes det en boks, evt. noe elektrikeren kan montere i et sikringskap, som kan prioritere strømmen, slik at når forbruket er over en viss effekt på en kurs, så slås ukritiske apparater av? (varmtvannsbereder, panelovn)

 

F.eks. en 10A kurs kan gi 2300W. Kan fint henge på en 2kW panelovn her. Men så ønsker noen å bruke vannkokeren på den samme kursen. I det vannkokeren går på, skrus panelovnen av. Når vannkokeren er ferdig (forbruket er mindre enn 300W), skrus panelovnen på igjen.

 

Noen som vet om det finnes løsninger for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lage løsninger for dette.. Men det blir dyrt, for du må gå med separate ledninger ut til hver sikkring fra kontakten.. Som igjen går til kontaktorer/Rele..Slik at når du setter på noe, så blir den første slått ut og visa versa.. Alt er mulig med en elektrikker.. Bare og ringe et elektrikkerbyrå å si hva du vil ha, så fikser dem tegninger til deg og kommer og innstalerer det =) Om det blir billig eller ikke er noe helt annet..

 

Dette blir brukt på båt feks, slik at man aldri mister hovedstrømmen på det viktigste.. Men når strømmen blir så høy at generatorene nesten ikke klarer mer, så kobler den ut mindre viktig last som oftest er byssa / kjøkkenet om du vil :)

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Og for den del; trekker du 2000W, og så setter på ett såpass kortvarig belastning som en vannkoker, så skal det mye til før sikringa ryker.

Trege sikringer tåler bra med overbelasning over ett kortere tidsrom før de smeller ut (trekker selv lett over 4000W på en 10A kurs i ett minutt eller to)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I vanlige hus er B og C vanlig, D er for industriell bruk.

 

Over tid (mer enn 20 min) skal sikringen løse ut ved mellom 1,13 og 1,45 ganger merkestrøm, uansett om dette er B, C eller D. Forskjellen er hvor stor startstrøm de tåler, som er 3-5 ggr merkestrøm for B og 5-10 ggr merkestrøm for C. Hvor lenge overstrøm kan trekkes avhenger av den faktiske strømmen, fra 4 til 90 sekunder.

 

Dersom du har en kapp- og gjæringssag på 1800W, vil den kunne trekke så stor startstrøm at en 10A B-kar vil løse ut, mens en 10A C-kar vil holde, og en 16A B-kar kan holde.

 

For enkelte kurser kan det være greit å ha C også i en bolig, selv om standardvalget er B.

Lenke til kommentar

Optimalt ville det ha vært en strømmåler innbakt i sikringen og en plug-inn-sak i stikkontakten som kan programmeres. Plugg-inn-saken brukes altså til panelovnen. Strømmåleren i sikringen gir hele tiden beskjed, trådløst eller over strømledningen, hvor mye strøm som går. Plugg-inn-kontakten mottar disse signalene. Når den mottar at total effekt er 4000 W (altså over 2300W), kutter den sin egen kontaktor, slik at panelovnen skrus av. Da faller effekten til 2000W igjen, så lenge vannkokeren bruker strøm. Når vannkokeren er ferdig, faller effekten til 0W og dermed skrus strømmen på igjen i plugg-inn-kontakten.

 

Plug-inn-kontakten må dermed programmeres med ønsket forbrukseffekt. Maks effekt må programmeres i enten strømmåleren eller plug-inn-kontakten.

 

Skjønner det med å kunne overbelaste sikringen en stund, og at det kanskje går bra med en vannkoker. Jeg prøvde bare å forenkle problemstillingen. Min reelle utfordring handler om å ha en oppvaskmaskin og en vaskemaskin, hver på 2kW på samme 16A kurs som en varmtvannsbereder (2kW). Skal sies at sikringen ennå ikke har gått, men jeg liker ikke å tyne 16A-sikringen så mye. Gammelt ledningsnett er det også. Det i kombinasjon med gamle skrusikringer, som kanskje strekker seg litt lenger enn automatsikringer, gjør meg skeptisk. Kanskje uten reell grunn.

 

Beste løsning jeg har kommet på så langt er en timer, som skrur av varmtvannsberederen i f.eks. 4 timer. Timeren kan skrus på manuelt når man starter en oppvask, gjerne på kvelden. Varmtvannsberederen er da klar igjen med varmt vann til morgenen.

Lenke til kommentar

Ingen av apparatene bruker ekstremt mye strøm konstant. Det skal en del uflaks til for at elementet i bereder er koblet inn, samtidig som varmeelementer i oppvask og vaskemaskin er koblet inn. Det er disse som trekker strøm av betydning.

Elementene i begge vaskeamaskinene er termostatstyrte, og vil ganske skjelden være koblet inn.

Jeg hadde derfor med god sannvittighet brukt kursen som den er.

 

Er vel lite trege sikringar i eit vanleg hus vil eg tru.

Kanskje, kanskje ikke. Det meste som monteres her nord der jeg bor, er av typer som tåler noe overbelastning over ett vist tidsrom før de slår ut\ går.

 

Patronsikringene i handel i dag er vel også i all hovedsak av en type som tåler litt juling før de ryker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde patron/skrusikringer tidligere, og kapp- og gjerdingssaga mi (1800W) knekte 10A av disse også. Måtte bruke en 16A kurs.

 

Som flere har sagt: En ny kurs løser problemet. Dersom det er plass i skapet, og greit å legge/trekke kabel, koster det ikke så mye heller. Reodor Felgen-løsninger på el-anlegg er ikke særlig populært uansett.

Lenke til kommentar
Er vel lite trege sikringar i eit vanleg hus vil eg tru.

Kanskje, kanskje ikke. Det meste som monteres her nord der jeg bor, er av typer som tåler noe overbelastning over ett vist tidsrom før de slår ut\ går.

 

Patronsikringene i handel i dag er vel også i all hovedsak av en type som tåler litt juling før de ryker.

Alle sikringar tåler litt overbelastning, men i den grad eg har vore med på å montere sikringsskap har eg aldri montert noko anna en B-karakteristikk. Å overbelaste ein kurs med jevne mellomrom er ikkje bra, dei bør ikkje ligge med full belastning heile tida heller.

10amp kurser er vel også rimelig utdatert pr dags dato ? Trodde flesteparten av nyere hus hadde 16amp kurser ?

Tvert imot, mykje 10A ute og går sidan du då kan bruke 1,5mm² ledning i staden for 2,5mm². Enkelte kursar må sjølvsagt ha 16A, men til lys og stikk er det mykje brukt 10A og heller fordelt meir opp enn tidlegare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det skal en del uflaks til for at elementet i bereder er koblet inn, samtidig som varmeelementer i oppvask og vaskemaskin er koblet inn.

Typisk bruk er jo at man bruker en del varmtvann i springen i grovoppvasken (store ting) etter middagen. Deretter ønsker man å sette på oppvaskmaskinen. Da blir det jo faktisk slik at element i både varmtvannsbereder og oppvaskmaskin bruker strøm samtidig. Løsning så langt er å vente med å sette på oppvaskmaskin, til varmtvannsberederen har fått varmet opp vannet igjen.

 

Vet heller ikke om det lar seg gjøre med ny sikring. Vi har en hovedsikring på 1-fase 25 A. Kanskje hele inntaket må oppgraderes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1 fas 25A på inntaket? Da sliter du uansett hvordan du fordeler, det er jo ikke mer enn de fleste har på komfyren alene. Oppgradering høres ut til å være på høy tid.

Lenke til kommentar

vel, om han har 25A OV vern, vil jeg tippe han har IT nett i boligen. Og da heter det faktisk TO fase fordeling. Ikke en fase fordeling.. En fase heter det når du har 400V TN nett og går mellom fase og null leder.. Når du går mellom to faser er det to fase fordeling, og tre faser heter da trefase fordeling. Dette er meget elementære ting :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
vel, om han har 25A OV vern, vil jeg tippe han har IT nett i boligen. Og da heter det faktisk TO fase fordeling. Ikke en fase fordeling.. En fase heter det når du har 400V TN nett og går mellom fase og null leder.. Når du går mellom to faser er det to fase fordeling, og tre faser heter da trefase fordeling. Dette er meget elementære ting :-)

Vet det, men det blir som regel benevnt som 1-fas uansett, når det er 2-polt, enten det er IT eller TN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...