CinToX Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hei, Kjøpt meg ny maskin som jeg har satt sammen, men har et problem med Windows Vista, det fryser. Jeg vet ikke helt hva som trigger det heller.. Å det fryser ikke HELT heller, musa kan jeg fortsatt bevege fram og tilbake men jeg kan ikke klikke på noe.. Noe som vel å merke skjedde første forsøk på å skrive her.. Jeg har disablet det meste jeg kan i BIOS (2 x GBit nettverkskort / 1394 o.l) Nytt HW er som følger: CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 MOBO: DFI LanParty UT X58-T3eH8, X58 RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 GBU: HIS Radeon HD 4670 1GB GDDR3 IceQ HDD: Seagate Barracuda ES 500GB SATA2 -CinToX Lenke til kommentar
Freke88 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 jeg ville ha kjørt en memtest for å utelukke RAM problemer der etter en chkdsk på harddisken. Memtest kan du finne her, denne må du brenne på en cd plate eller legge inn på en bootable minnepenn. start maskinen på nytt og boot via CD eller minnepennen og la den kjøre minst en time. chkdsk kan du enten starte på egenskaper av harddisken din eller så skriver du i "kjør": chkdsk C: /r du vil sikkert få beskjed om at disken er i bruk og få spørsmål om å ta testen i neste boot: svar ja. restart og la den gjøre jobben sin kan ta litt tid. Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Mulig jeg spør dumt nå, men har du prøvd å kjøre den i sikkermodus? Rekker du å kjøre noe som helst, eller fryser den med en gang? Hvis du rekker å skrive msconfig i run-vinduet, så kan du også se hvilke oppstartprogrammer som startes sammen med windows, problemet kan jo ligge der. Eventuelt kan du også prøve å kjøre services.msc, som lar deg skru av og på forskjellige tjenester i Windows, men har skal du være litt forsiktig. Jeg hadde også et problem i Vista på en pc at explorer fryser ved oppstart, men med en ctrl+alt+delete får du avsluttet og startet den på nytt, og da fungerte det fint. Håper noe kan hjelpe. Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Noen ganger så fryser den ikke før etter noen timer, noen ganger rett etter boot. Ctrl + Alt + Del funker ikke når den fryser men som sagt musa kan jeg bevege fritt. Hva skulle jeg evt. sett etter i msconfig eller services? Kan også legge til at dette ikke startet med engang etter install av Windows, tok noen dager. Skal teste memtest og chdsk nuh så får vi se hva resultatet er. -CinToX Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 I msconfig kan du se etter programmer du tror du ikke trenger, og om det ikke er noen kan du deaktivere én etter én og se om det gjør noen forskjell? Services er jeg ikke helt hundre på dessverre, men det finnes mange nettsider om det. Men som sagt, er det noe du ikke vet hva er, så ikke rør det - services deaktiverer Windows innebygde funksjoner. Noe kan være ting du ikke bruker spesielt mye, f.eks. støtte for bluetooth, mens andre ting er helt essensielle for å kjøre windows.Skal også nevnes at eksperimentering med services kan gjøre mye for ytelsen til windows. Lenke til kommentar
program Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vær også sikker på at PCen får nok strøm, eller så kan det flre til problemer ved at PCen fryser. Er jo litt vanskalig å si, men kan være en diskfeil også. Eller så ka det jo være ganske mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå