Trollfjes Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) I gjennom heile livet mitt har eg høyrd ein "pipelyd" i øyret. Eg vet ikkje om dette er susing eller ikkje. Difor treng eg hjelp til å finne ut av det. Det er som en lyd av skyhøg frekvens, slik som ei hundefløyte berre tilnærma at den er spilt av via PC. (som gir en mer urealistisk lyd.) Eg høyrde det fyrst i går, da eg la meg. Eg har aldri tenkt på det, men alltid visst at det var ein pipelyd der, samt alltid tenkt at det er normalt. Men no skal eg kjem til bunns i det. Er det normalt? Er det nokon typer behandling av disse pipelydene? De er eigentleg ikkje til plage, men eg trur kanskje at det er diskvalifiserande til politihøgskulen. Difor er eg ganske "bekymret" for min egen drøym. Endret 9. juli 2009 av WildWolF Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Nei, det er ikke normalt å høre en pipelyd i ørene. Dersom det er stille så hører normale mennesker bare stillhet (dvs. ingenting). White noise ( http://en.wikipedia.org/wiki/White_noise ) kan maskere den pipelyden du hører. Ifølge en veninne som har pipelyd i ørene er det behagelig å sovne til white noise. Personlig så synes jeg det høres forferdelig ut. Endret 10. juli 2009 av Timeo Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Nei, det er ikke normalt å høre en pipelyd i ørene. Dersom det er stille så hører normale mennesker bare stillhet (dvs. ingenting). White noise ( http://en.wikipedia.org/wiki/White_noise ) kan maskere den pipelyden du hører. Ifølge en veninne som har pipelyd i ørene er det behagelig å sovne til white noise. Personlig så synes jeg det høres forferdelig ut. Hmm, er det noen behandling for den slags? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Søk opp habituering. Dette er en behandlingsform som har vist seg å fungere ganske bra i mange tilfeller. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg har også denne høyfrekvente pipelyden, men hører den bare om jeg "hører etter". Det er medfødt, og ikke noe alvorlig. Er ganske mange som har det, men klarer ikke å komme på hva det heter, har lest en del om det tidligere... Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Før du la deg i går, hørte du på høy musikk eller var i et rom med mye støy? Du har nok bare slitt ut ørene dine eller belastet dem med mange støyende lyder. Regner med det er stille igjen til natten Endret 13. juli 2009 av archongamer Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Er det ikke tinitus det heter da? Eller er det noe annet? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jo, stemmer det, Tinnitus. Undersøkelser viser at så mye som 17% av befolkningen har en grad av tinnitusfornemmelse (prevalens). For aldersgruppen over 60 år er denne prosenten øket til ca. 30. Men bare ca. 25% av alle med tinnitus føler så mye ubehag at de tar kontakt med lege. Det betyr at mange ignorerer sin tinnitus. Les mer her... Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Ja, eg har høyrd mykje om ein ny klinikk i Oslo. Eg bur jo her så det er ikkje noko problem å dra dit. Skal få betre info fra en kamerats mor. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Ein må óg hugse at det alltid er noko susing. Det trur eg iallefall det skal vere, nokon sa det iallefall her på forumet. Blodgjennomstrømmingen. Ein kan bli ganske paranoid av å lese om tinitus, det vart iallefall eg. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Ein kan bli ganske paranoid av å lese om tinitus, det vart iallefall eg. Det har du grunn til og, har en far som har hatt det siden ungdommen og har bare måttet lære seg å leve med det. Så det er en grei unskyldning til å ikke spille for høy musikk hele tiden. Du vil IKKE ha tinnius Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Nei det er sant. Men eg tenkjer berre på at ein vart redd for å ha det, sjølv om ein ikkje har. Det gjer iallefall eg, men det er er uansett viktig å passe på hørselen. Det måtte vært forferdeleg med tinitus, eg har hatt det nokre få gangar (ikkje permanent) og det er heilt jævlig. Eg var ein stad dei spelte altfor høg musikk, og fekk ikkje tak i hørselsvern (som eg somregel alltid nytter på konserter og liknande). Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tja, er ikke så galt på meg i alle fall. Må være ganske stille og jeg må høre etter for å høre det liksom, men så finnes det jo forskjellige grader... Har aldri irritert meg, egentlig. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Tja, er ikke så galt på meg i alle fall. Må være ganske stille og jeg må høre etter for å høre det liksom, men så finnes det jo forskjellige grader... Har aldri irritert meg, egentlig. Second that. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har også denne høyfrekvente pipelyden, men hører den bare om jeg "hører etter".Det er medfødt, og ikke noe alvorlig. Er ganske mange som har det, men klarer ikke å komme på hva det heter, har lest en del om det tidligere... Samme her. Er det tinitus altså? Har hatt det så lenge jeg kan huske. Blir også mye kraftigere hvis jeg biter hardt sammen eller strammer kjeven hardt. Men jeg kan fortsatt nyte stillheten, det plager meg aldri. Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg har også tinitus, var litt urolig og noen ganger irriterende når jeg skulle legge meg. Merka vel at jeg hadde da jeg var 14-15 år, og er nå 18. Har akseptert det og lever med det uten probler, det er ofte jeg ikke tenker over det en gang når jeg skal sove. Rart hvordan man plutselig begynner å beskytte hørselen etter man har fått tinitus Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg har også tinitus, var litt urolig og noen ganger irriterende når jeg skulle legge meg. Merka vel at jeg hadde da jeg var 14-15 år, og er nå 18. Har akseptert det og lever med det uten probler, det er ofte jeg ikke tenker over det en gang når jeg skal sove. Rart hvordan man plutselig begynner å beskytte hørselen etter man har fått tinitus Jeg har alltid vært forsiktig. Men hvordan er behandlingene for tinnitus? Det går bort i flere dager om jeg står i sterk vind btw Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 http://www.tinnitus-tips.no/gup/articles.p...g=no&pg=158 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg har også denne høyfrekvente pipelyden, men hører den bare om jeg "hører etter".Det er medfødt, og ikke noe alvorlig. Er ganske mange som har det, men klarer ikke å komme på hva det heter, har lest en del om det tidligere... Samme her. Er det tinitus altså? Har hatt det så lenge jeg kan huske. Blir også mye kraftigere hvis jeg biter hardt sammen eller strammer kjeven hardt. Men jeg kan fortsatt nyte stillheten, det plager meg aldri. Det høres ut som du kanskje "stresser" litt? Jeg har selv tinituss, men slik du beskriver den pipingen kommer den nok ikke av noe varig lyd du har i øret, men heller av at du spenner kjevemuskelen. Hvis du opplever noen form for knaking, knekk lyder i kjeven har du muligens anspente muskler og lar du dette gå over lang tid vil du tilslutt finne ut at lyden ikke gir seg, men heller fortsetter selv etter du har sluttet å spenne kjeven din. Fikk nylig en liste over avspennings øvelser man skal gjøre for å løse kjevemuskelen for å teste om dette kanskje kan dempe tinitussen min litt. Jeg hører f.eks ikke lavebasstoner på ene øret mitt og har en konstantpipetone + bass/aggregat tone i begge ører. Så ta godt vare på hørselen mens dere har den! Til tider føler jeg at jeg sliter med å høre hva folk sier til meg om det f.eks står musikk på i bakgrunnen, noen som har samme følelse? Evt. noen som føler at det er et større trykk på ene øret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå