Gå til innhold

[Løst]Problemer med nettverk og installasjon (Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg skriver "sudo modprobe ndiswrapper" får jeg meldingen: "WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in future release."

Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette problemet?

Forresten, jeg avinstallerte driverne, og gjorde nøyaktig som du skrev, Bolson, fortsatt samme problem.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Hva mener du med å legge over? Mener du da å installere de med ndiswrapper?

Kopiere de til samme mappe på PC-en med Ubuntu. Regner med at det er referanser til wn111.inf og wn111.sys i netmw245.inf. Du kan eventuelt prøve med å kopiere over alt innholdet fra mappen som disse finnes i til Ubuntu.

Meldinga du får er egentlig bare et varsel, så den bør ikke være årsaken.

Lenke til kommentar

Når jeg skriver "dmesg | grep ndiswrapper" så får jeg disse feilmeldingene:

[ 2059.181405] ndiswrapper (load_sys_files:206): couldn't prepare driver 'wn111x'

[ 2059.181616] ndiswrapper (load_wrap_driver:108): couldn't load driver wn111x; check system log for messages from 'loadndisdriver'

[ 3457.800317] ndiswrapper (check_nt_hdr:150): kernel is 64-bit, but Windows driver is not 64-bit;bad magic: 010B

[ 3457.800320] ndiswrapper (load_sys_files:206): couldn't prepare driver 'netmw245'

[ 3457.800727] ndiswrapper (load_wrap_driver:108) couldn't load driver netmw245 ; check system log for messages from 'loadndisdriver'

Det virker som problemet er at jeg har 64-bit Ubuntu, mens driverne er 32-bit.

Er det noe jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Ja, 64 bit/32 bit blanding går normalt ikke særlig bra. Derfor må man ofte velge 32 bits Ubuntu om maskinvaren er litt utenom.

Er det ellers versjon 1 eller 2 du har av WN111. Versjon 2 er jeg faktisk ikke sikker på at støtter 64-bit i noen OS. Selv har jeg et Linkys adapter som ikke finnes 64-bits drivere til og hvor Linksys ikke har tenkt å lage noen. Versjon 1 vet jeg har 64-bits drivere.

Sjekk i driverfilene om du finner 64 bits drivere.

Men faktisk bør du sjekke om du kan få tak i f.eks. Jensen AL85300 (å prøve). Denne har Ralink brikkesett, og Ralink er faktisk svært bra på Linux støtte. Hadde jeg hatt bedre tid, kunne jeg testet den ut (jeg har denne sticken).

Lenke til kommentar

Jeg har versjon 1.

Jeg tror jeg bare gir opp disse driver-greiene og bare kjøper ny usb adapter. Får ikke gjort det på et par uker, siden jeg ikke har muligheten til å bestille ting fra nettet, og foreldrene mine ikke kommer hjem på en stund. Eneste butikk i nærheten som selger slike ting er Siba, men de har et elendig utvalg. Har kjøpt 3 forskjellige nettverkskort derfra, og bare det jeg har nå (wn111) fungerte.

Vurderer å kjøpe ny ruter i samme slengen. Finnes det et godt og rimelig pakke-tilbud noen kan anbefale? Da mener jeg ruter og nettverkskort i samme pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...