Gå til innhold

[Løst]Problemer med nettverk og installasjon (Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Takk for svar :)

Jeg våknet i dag med en litt mer positiv innstilling. Jeg har lyst til å gi det et nytt forsøk.

Når det gjelder nettverkskortet, så tror jeg at jeg kjøper nytt, selv om jeg har lite penger. Noen som kan linke til et bra et, som de vet fungerer? (200-500 kr).

Det første problemet jeg hadde når jeg prøvde å installere catalyst (uten terminal) var at jeg fikk melding om at jeg måtte være root. Jeg vet ikke hvordan man installerer et program som root uten terminal. I terminalen er det vell "sudo" som gjør at man bruker root.

Derfor prøvde jeg å følge noen andre guider på nettet, men de var veldig avanserte, og det ble bare tull etterhvert.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kjører en bestemt fil med root bruker, som f.eks. "sudo run /home/name/Skrivebord/catalyst/catalyst-9.6-linux.run", uten at jeg må gjøre HELE installasjonen manuelt i terminalen?

edit: filen var .run istedet for .tar.gz

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne, og fungerer akkurat som man forventer:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322676

Hvilket ATI-kort er det du har? (hvis ikke du vet finner du det med lspci)

Jeg har ikke fulgt med i de siste postene, men catalyst-9.6-linux.tar.gz er ikke en kjørbar fil. Du må pakke den ut først med tar. Og om jeg ikke husker helt feil må du installere disse driverne når X ikke kjører. Da har du bare terminalen igjen ;) Men er en fin guide.

Edit: Men er du sikker på at kortet ditt ikke finnes i "Hardware Drivers".

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Ok, eksemplet mitt var litt dårlig, glemte at det ikke er en .tar.gz fil, men en .run fil. Det går fint ann å kjøre denne filen, men får melding om at jeg må være root bruker, deretter lukkes programmet.

Jeg har 2 hd radeon 4870 i crossfire. Hvis ikke linux støtter crossfire, så gjør ikke det noe, klarer meg fint med bare en av dem.

Edit: Ja, jeg er sikker på at kortet ikke finnes i "Hardware Drivers". I terminalen står det at kortet har to drivere, de to jeg installerte, WN111x.inf og netmw245.inf.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

sudo = Super User DO

Du har også "gksu" i GNOME.

Men kopier og lim in fila i terminalen, og få sudo forran file pathen. Eller du kan dra inn via pakkebrønn, vis du har gamlmere kort en Radeon 2xxx, så må du ha legacy driverne.

og "sudo sh catalyst-9.6-linux.run" funker ikke?

Bare vis man kan cd :p Og derfor.... tror jeg ikke på det

Men gå til "restriced Hardware" en plass i admin biten av gnome panelet, mye enklere.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Hvis jeg skriver "sudo sh /home/name/Skrivebord/catalyst/ati-driver-installer-9-6-x86.x86_64.run" så burde det føre til at jeg "åpner" programmet som super user?

Beklager, men jeg må dra nå, er tilbake om noen timer. Takk for all hjelpen! :)

Lenke til kommentar

også fullt mulig å søke etter fglrx i pakkebrønnen/synaptic (fglrx er navnet på linux-utgaven av Catalyst)

Men rart at det ikke dukker opp i hardware drivers :S

Hvis jeg skriver "sudo sh /home/name/Skrivebord/catalyst/ati-driver-installer-9-6-x86.x86_64.run" så burde det føre til at jeg "åpner" programmet som super user?

Beklager, men jeg må dra nå, er tilbake om noen timer. Takk for all hjelpen! :)

Det er riktig ja, men merk at du har lastet ned 64-bit utgaven av driveren som kun fungerer med 64-bit Ubuntu... Du er sikkert klar over det men greit å nevne uansett.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt.

Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker p_report.gif-knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å installere catalyst nå ved hjelp av "sudo sh /home/name/Skrivebord/catalyst/ati-driver-installer-9-6-x86.x86_64.run"

Det er så rart med nettverkskortet. Det står at driverne er installert når jeg skriver "ndiswrapper -l". Når jeg prøver å installere de på nytt, står det bare at de allerede er installert. Skjønner derfor hvorfor ikke internet fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å installere catalyst nå ved hjelp av "sudo sh /home/name/Skrivebord/catalyst/ati-driver-installer-9-6-x86.x86_64.run"

Betyr dette at du fikk grafikkortet til å fungerer som det skal? Også i 3D? (prøv med compiz)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det fungerer som det skal. Får ikke lastet ned compiz, har jo ikke nett, men jeg fikk satt på "full effects" noe som jeg ikke kunne før jeg installerte driverne. Catalyst control center fungerer også.

Jeg er meget fornøyd med utseendet til ubuntu med alle effekter på. Ser mye bedre ut en windows.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å oppsumere hva som er problemet og hva jeg har gjort hittil.

Jeg har dette usb nettverkskortet: http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2602

Driverne til nettverkskortet blir ikke installert automatisk i ubuntu som de fleste andre nettverkskort. Det er problem med alle som har dette nettverkskortet. De andre klarte å fikse problemet ved hjelp av ndiswrapper, slik som i denne tråden: http://ubuntu-ky.ubuntuforums.org/showthre...3879&page=2

Dette fungerer ikke for meg.

Jeg har installert ndiswrapper, kopiert over wn111x.inf filen fra windows, installert .inf filen ved hjelp av "sudo ndiswrapper -i wn111x.inf". Det står at filen blir installert.

Når jeg skriver "ndiswrapper -l" så står det:

"WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in a future release.

wn111x.inf : driver installed

device (0846:9000) present"

Device (0846:9000) er nettverkskortet.

Siden det fortsatt ikke fungerte, bestemte jeg meg for å laste ned netmw245.inf, som er .inf filen de andre i de andre trådene brukte. Jeg installerte denne også, og når jeg da skrev ndiswrapper -l sto det:

"WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in a future release.

wn111x.inf : driver installed

device (0846:9000) present

WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/ndiswrapper, it will be ignored in a future release.

netmw245 : driver installed

device (0846:9000) present"

Når jeg skriver "sudo iwconfig" står det:

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

eth1 no wireless extensions.

pan0 no wireless extensions.

Lenke til kommentar

Huska du å legge over alle tre filene, wn111.inf, wn111.sys og netmw245.inf.

Kjørte du nøyaktig som dette.

sudo ndiswrapper -i netmw245.inf

Plug it in

sudo modprobe ndiswrapper

Wait... Wait...

Try to iwconfig

Wait... Wait...

Pick network

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...