GunnarGul Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Hei! Har akkurat installert Ubuntu for første gang. Er helt nybegynner, så har noen spørsmål. Hvordan installerer jeg drivere til f.eks. nettverksadapter i Ubuntu? På hjemmesiden til adapteren kan man bare laste ned drivere for windows. Fungerer de fleste spill i wine som f.eks. counter strike souce? Hvis det fungerer, er ytelsen veldig mye dårligere enn windows? Jeg skjønner at spill som f.eks. crysis ikke vil fungere. Er det noen som kan annbefale meg en "guide" eller noe til ubuntu, så jeg lærer meg litt hvordan ting fungerer. Ble temmelig forvirret av menyene og resten av oppsettet. Er det noen andre tips dere kan gi en nybegynner slik at jeg får en så positiv opplevelse av Ubuntu/linux som mulig? Takker for alle svar! Endret 12. juli 2009 av GunnarGul Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) 1. Linux er ikke det samme som Windows. Ikke gå ut ifra at ting gjøres på den samme måten, fungerer likt, eller er slik du er vandt med. Trådbundne nettverkskort behøver man så godt som aldri installere drivere til, de fungerer ut av boksen. Dersom du har et trådløskort og det ikke fungerer (trykk på nettverksikonet ved klokka, Ubuntu bruker trådbunden tilkobling først om den er tilgjengelig), og det heller ikke dukker opp at det trenger en ekstern driver i «Administrajon»->«Hardware Driver», gi oss navnet på kortet, så ser vi hva vi finner. Når det ellers kommer til drivere i linux, prøv å koble til hardwaren du skal bruke i stedet for å lete etter drivere først - masse fungerer ut av boksen, fra tvkort til mp3spillere, telefoner, usbmodem m.m. Ytelsen kommer veldig ann på spillet. Spill som bruker OpenGL vil ofte fungere, spill som bruker (microsoft) DirectX vil ikke fungere. Jeg mener å huske Counter Strike Source skal fungere, men jeg spiller ikke pcspill. Guide? Programmer installeres via "Legg til/fjern" (husk å velge «Vis: Alle tilgjenglige programmer») under programmermenyen, eller under «System»->«Administrasjon»->«Synaptic pakkebehandling». Dersom linuxprogrammet du skal installere ikke finnes der, er det veldig gammelt, veldig nytt, eller ubrukelig. (eller lukket kildekode/dårlige lisenser). Ellers må du bare lære deg et nytt operativsystem - var det noen bruksanvisning / guide da du skulle lære deg Windows? Google er også din venn. Tips: Installer «ubuntu-restricted-extras», da får du Flash, mp3 og DVD-avspilling. (avspilling av krypterte dvder må aktiveres manuelt) Endret 10. juli 2009 av Kagee Lenke til kommentar
Smif Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Velkommen til GNU/Linux verden! Det store søket etter drivere er noe du må legge bak deg, det er windows måten å gjøre det på. I Ubuntu er alt (les: nesten alt) integrert i linux-kjernen. Så nettverkskortet ditt vil mest sannsynlig fungere helt automatisk. Det eneste drivere du trenger å tenke på er grafikk og kanskje trådløst (hvis du har et sært wlan-kort). Dette finner du isåfall under menyen System -> Administration -> Hardware Drivers. Dette er ufrie proprietære drivere. Wine bli aldri så bra som native spilling på windows både mtp. ytelse eller kompatibilitet. Og kan noen ganger være litt tricky å installere. Du finner mange fine guider på wine-hq. Bare søk på spillet ditt. En generell guide kjenner jeg ikke til. Finnes sikkert mange gode dog. Men som et tips kan jeg hinte deg om pakkesystemet. Dette er obligatorisk å lære seg for en nybegynner, og er en befrielse når du skjønner enkelheten med det. Poenget med en pakkebehandler er å samle alle programmene du kan installere på et sted. Ikke som i windows hvor du må lete etter programmer på internett, og produsentens nettside. Gå inn i System -> Administration -> Synaptic. Synaptic er pakkebehandleren i Ubuntu. Her kan du søke, installere, avinstallere og få oversikt over hva du har på maskinen din. Prøv f.eks. å søke på vlc. Høyreklikk på resultatet og velg Install. Klikk så Apply. Så enkelt er det. under Status til venstre kan du få en oversikt. Synaptic har også mange tekniske pakker som kan skape forvirring. Derfor har Ubuntu også et enklere, og veldig begrenset, brukergrensesnitt i for av Add/Remove nederst i Application -menyen. Litt penere. Lykke til videre med overgangen. Edit: Ikke skriv så fort a, Kagee! Endret 10. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Takk for svar Nettverkskortet mitt dukker ikke opp noen steder. Det til og med problematisk å installere det i windows. Kortet er en netgear WN111. Fullt navn i følge device manager i windows er "RangeMax NEXT Wireless- N USB Adapter WN111". Er det viktig å lære seg "terminalen" eller hva det kalles? Er det mulig å fjerne behovet får å skrive inn brukernavn hver gang man logger på? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Ja, dette gjør du under System -> Administration -> Login Window <tab> Security. Terminalen er et must for avanserte brukere. Men ikke "nødvendig" for normale brukere. Men et meget kraftig verktøy og enkelt/rask når man behersker det. F.eks. skriv "lspci" (første er en liten L) i terminalen for å få en oversikt over hardwaren din. Der finner du også ut hvilken wlan-kort du har. (maksimer terminalen for å lette lese) Kan du printe ut hvilket nettverkskort du har her? (fra lspci) Edit: Du kan evt. ta en titt i denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1064713 Der finner du også litt om terminalen. How to use the terminalLearning the shell Linux Newbie Administrator Guide liste over forsjkellige commandoer og hva de gjør Endret 10. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) lspci fant ikke nettverkskortet mitt. Sammenlignet med og uten kortet koblet til, og det var ingen forskjell. Legger med en link til kortet: http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2602 Endret 10. juli 2009 av GunnarGul Lenke til kommentar
Smif Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ahh.. det er en usb dongle ja. Prøv lsusb da Lenke til kommentar
Smif Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Liten rask sjekk: Ser ut som du har vært meget uheldig med valg av USB dongle! http://ubuntu-ky.ubuntuforums.org/showthread.php?t=893879 Du kan muligens bruke ndiswrapper, en måte å bruke windows drivere i ubuntu på. Men litt avansert og ikke garantert å fungere. Ser ut til at Netgear har gjort en sabla dårlig jobb med driverne sine! Jeg vil anbefale deg å bruke en hundrelapp på ny dongle. Vil sparer deg for mye. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har allerede lest den tråden Jeg prøvde å få ut .inf filene av installasjons filen til drivere. Fikk en feilmelding når jeg prøvde å gjøre det. Brukte programmet Universal Extractor som var annbefalt i tråden. Jeg har ikke så altfor lyst til å kjøpe ny usb adapter. Prøvde 2 andre typer før jeg fikk denne og de fungerte ikke i det hele tatt. Jeg har heller lyst til å prøve å fikse det med ndiswrapper som noen andre i den tråden tydeligvis fikk til å fungere. Her er navnet på adapteren fra lsusb forresten: Bus 001 Device 002: ID 0846:9000 NetGear, Inc. RangeMax NEXT Wireless-N Adapter WN111 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Ytelsen kommer veldig ann på spillet. Spill som bruker OpenGL vil ofte fungere, spill som bruker (microsoft) DirectX vil ikke fungere. Jeg mener å huske Counter Strike Source skal fungere, men jeg spiller ikke pcspill. Feil. DirectX-spill kan absolutt fungere. Pr. dags dato kun med DirectX 9.x eller eldre. Dvs CS Source fungerer fint. Noen tweaks er nødvendige i enkelte spill. F.eks må CS Source kjøres med "hl2.exe -game cstrike -dxlevel 81" på min PC (DirectX 8.1) fordi min PC ikke er god nok for DX 9 gjennom Wine (hakker, men grafikken er flott). Og å skru av GLSL i Wine/Windows-registeret hjelper også mye. Dessuten må CS Source kjøres med OSS i steder for ALSA og helst Windows 98 som "OS". Dette gjøres grafisk i Wine-config (menyen). GTA Vice City og San Andreas er andre DX-spill som fungerer flott hos meg (noe tweaking på San Andreas). I WoW bør man absolutt endre en config-fil til at spillet skal bruke OpenGL i stedet for DX. Da fungerer det topp uten problemer (beste i min erfaring er å installere alt i Windows, og bare kopiere over mappen og kjøre Launcher.exe. Wine er ikke som default standardprogrammet for å kjøre .exe-filer, det kan man endre ved å høyreklikke, properties, Open with). Jeg er ingen spiller men har erfaring med å hjelpe andre spillere til å bruke GNU/Linux. For endel spill er det nødvendig å kjøre nyeste Wine (dvs ikke den versjonen som følger med Ubuntu). Da legger man til den offisielle pakkebrønnen for Ubuntu, og så oppdaterer man bare systemet. Finnes på http://www.winehq.org Det fine med Wine sin hjemmeside er at den har en database over det meste av programmer og spill, og hvor bra de fungerer, og hvilke tweaks som kan gjøres for å få det til å fungere best mulig. Se http://appdb.winehq.org Endret 10. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Ok, det høres kjempe bra ut, da virker det ikke som jeg kommer til å trenge windows til så mye. Endret 10. juli 2009 av GunnarGul Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Nå har jeg surret litt rundt med ndiswrapper og prøvd å installere drivern. Jeg prøvde å installere alle .inf filene jeg fant, og en som het "WN111x.inf fungerte det å installere. Når jeg skriver ndiswrapper -l, får jeg opp informasjon som sier at WN111x.inf er installert for device "0846:9000" som er de samme tallene som til nettverkskortet, men internet fungerer fortsatt ikke. Noen som har en ide? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Prøv å laste ndiswrapper-modulen. modprobe ndiswrapper Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg prøvde "modprobe ndiswrapper", men det skjedde ingenting. Fikk ingen feilmelding, men det skjedde rett og slett ingenting. Lastet ned en annen .inf fil som det sto i en guide skulle fungere. Det gikk fint ann å installere den på samme måte som WN111x.inf filen. Nå står det at det er 2 drivere installert for device "0846:9000", men nettet fungerer ikke. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Skjer det ingenting og ingen feilmelding, så betyr det i unix-verden som regel at det virket. Du kan sjekke output av kommandoene "sudo ifconfig -a" og "sudo iwconfig" for å se om det er tegn på at trådløskortet er gjenkjent. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Når jeg skriver "sudo ifconfig -a" får jeg opp masse greier, men ikke noe jeg kjenner igjen, men når jeg skriver "sudo iwconfig" står det bare: lo no wireless extensions. eth0 no wireless extensions. eth1 no wireless extensions. pan0 no wireless extensions. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Det ser ut til at jeg blir nødt til å gi opp ubuntu allerede. Får ikke driverne til å fungere. I tillegg var det utrolig vanskelig å gjøre enkle ting som å installere programmer, og f.eks. ATI drivere til skjermkortene mine. Selv når jeg følger guider nøye får jeg feilmeldinger hele tiden. Uansett så fungerer jo windows fortsatt, selv om jeg er lei av det. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Det ser ut til at jeg blir nødt til å gi opp ubuntu allerede. Får ikke driverne til å fungere. I tillegg var det utrolig vanskelig å gjøre enkle ting som å installere programmer, og f.eks. ATI drivere til skjermkortene mine. Selv når jeg følger guider nøye får jeg feilmeldinger hele tiden. Uansett så fungerer jo windows fortsatt, selv om jeg er lei av det. Huff, skjønner deg litt. Jeg har hatt mange frustrasjoner vedr. ubuntu 9.04 og ati-kort. Uansett hva jeg gjør, hakker vising av diverse sider og slikt når jeg er på internett. Jeg kommer stadig nærmere mål, men har hatt min mengde frustrasjoner som har gjort at jeg tenker "nei, nå gidder jeg ikke mer", så jeg skjønner deg til en viss grad. Liunxfrikerne (meg selv inkludert) kan si hva de vil: så lenge alle løsninger som blir nevnt involverer et eller annet som har med kommandollinje å gjøre, vil ALDRI gnu/linux/ ubuntu få noen stor utbredelse. MS Windows kan være så dumt og teit vi bare vil, men så lenge gnu/linux-miljøet for det meste består av folk som har intens interesse for dette og ser på alle bugs som en utfordring mer enn et problem, vil ikke "mannen i gata" omfavne linux. JEG forlater ikke ubuntu, men jeg kan skjønne at en del andre brukere gjør det. Slik som gnu/linux fremstår for mannen i gata, har man noen ganger en følelse av at det er som et "roterom for de spesielt interesserte" mer enn "et alternativt operativsystem til windows og macos". Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 "GNU/Linux-miljøet" har vel ikke så mye med bugs og knotete installasjon avi ATi-kort å gjøre, det er det vel AMD som står for. Men at man kan gi opp på grunn av manglende driverstøtte og knoting, kan jeg forstå. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Når det gjelder Ubuntu 9.04 og drivere for ATI sine skjermkort så er det dessverre i mange tilfeller en sørgelig sak. Ubuntu og flere andre Linux-distroer oppgraderte X.server til versjon 1.6, noe ATI ikke støtter i annet en versjon 9.4 av sine drivere. Men 9.4 støtter ikke eldre skjermkort og er ellers belemret med en lang rekke andre feil i henhold til diverse poster på nettet. The Ubuntu and ATI Blues ATI proprietary driver problems Du kan eventuelt se om denne hjelper deg. Ubuntu Jaunty Installation Guide (ATI) Når det gjelder Netgear WN111, se siste post i følgende tråd. Netgear WN111 wireless usb card not working in ubuntu Ellers tror jeg Netgear WN111 bruker et Marvell Top Dog brikkesett. Generelt er dette, og Realtek sine, trådløse brikkesett som man bør holde seg langt unna (uansett OS). Intel, Ralink, Atheros og Broadcom virker å være de som fungerer best. Men det finnes også enkelte brikkesett blant disse som er håpløse (sjelden hos Intel). Så problemet her er egentlig ikke Ubuntu/linux, men en produsent som bruker dårlig vare og gir blanke i Linux, samt at ATI/AMD har mistet store deler av Linuxdriven de startet med for noen år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå