ikek Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Prosjekt Stillhet. Det er to grunner til at jeg har tenkt å gjennomføre denne builden. i) Mitt antec p182 er blitt for lite (ant. Hdd's) og ii) jeg synes det støyer vel mye, spesielt vibrasjonsstøy. I tillegg blir dette et hyggelig sommerprosjekt hvor jeg i hvert fall får konseptualisert mulige løsninger for å skape et mest mulig stille system. Denne builden er av en praktisk tilnærming hvor valgte løsninger skal minimere støy og estetikk spiller en mindre rolle. Jeg hadde tenkt å vannkjøle kabinettet, men pengene strekker ikke til for øyeblikket. Dessuten kan riktig valgte komponenter til en viss grad yte samme stillhet til en rimeligere penge. Designet vil derimot ikke ha noen problemer med å få inn en eller flere 120.3 radiatorer. Så cpu vil fortsette å bli kjølt av en thermalright ultra 120 med en noctua vifte , og 4870 kjører original og stock. Dermed vil det være vanskelig å kunne få et helt stille system. Materialvalg for en hjemmesnekret pc er avhengig av tilgjenglig verktøy og kunnskap. Metallarbeid kan jeg fint lite om, dermed utelukkes aluminium og stål. Blant trevirke har vi sponplater, mdf/hdf og "hobbyplater". En fordel med tre er at materialet er relativt dødt og forhåpentligvis er det mye mindre vibrasjon/resonans i et kabinett sammensatt av 20mm plater, enn normal tykkelse aluminium/stål. Ulempen med dette materialvalget er som enkelte nevner tap av en "heatsink" effekt, dvs. varmeoverføring fra komponenter til chassis og derfra til luft (både innenfor og utenfor kabinettet). Alternativt, kan en eksperimentere med sement og lignende for å få minst mulig overføring av vibrasjoner og resonans til kassen. Til tross for dette er sement og lignende ikke egnet, i mine øyne, vekt har noe å si selv om en omtrent bare flytter kabinettet hver gang en støvsuger. Dermed faller valget på trevirke som konstruksjonsmateriell for kabinettet. Per nå tror jeg at jeg kommer til å bygge i 22mm gulvsponplater. Dimensjonen burde være kraftig nok til at kabinettet ikke blir strukturelt svakt. Vekselvis er 22mm gulvsponplater forholdsvis rimeligere enn 20mm mdf, og bang for buck tror jeg det er en bedre deal (correct me if im wrong ) Spesifikasjoner: •ASUS P5Q-E •4gb Mushkin DDR2 Ram •E8500 •ATI 4870 •HDD's •1x DVD rom osv Illustrasjoner: Så noen illustrasjoner, her har jeg benyttet sketchup. Key: •mørke Grå: Metall •Hvit: Trevirke •Grå-Svart tekstur: Skumgummi/latex HDD: Her benytter jeg 10x1000mm gjengestenger samt 10mm muttere for å holde strips og o-ringer på plass. Erfaringer med o-ring oppheng er utelukkende positive, så fremt jeg kan se og er samtidig en fleksibel og relativt lommebok vennelig måte å montere disker på. Den er også rimelig sterk slik at den vil tåle vekten av 13 disker (maksimal antall disker per hdd "rack") uten nevneverdige problemer. En del løsninger som jeg har sett på forumet vil muligens har problemer med så mange disker. Med unntak av perforert aluminiums plate, men da må en gjøre noe med vibrasjonsstøy. Jeg har ikke illustrert o-ringer og strips, jeg klarte ikke å få det gjort på en skikkelig måte i sketchup og da droppa jeg det. Av samme grunn har jeg heller ikke satt in PSU under HK. Viftekontroller: Her har jeg tenkt å benytte Sunbeam Rheobus (normal variant). Denne burde holde, jeg har tenkt å benytte relativt beskjedne vifter (amp og watt krav). Mest sannsynlig Nexus eller Noctua vifter. Festing av Kabinettvifter: Det er HDD's og vifter som først å fremst frembringer vibrasjonsstøy i et kabinett og her har jeg tenkt å benytte en modifisert form for montering som jeg så på forumet til spcr.com. Dvs. at jeg monterer viftene ved og "sy" dem inn i en skumgummi/latex shroud som igjen er limt til kabinettet. Dette vil forhåpentligvis være overlegent normal gummi pakning mellom kabinett og vifte. Til å sy tenkte jeg å benytte en eller annen form for fiskesnøre eller sytråd. Forhåpentligvis vil denne metoden redusere støy fra vifter noe. Jeg har tenkt å velge stille kabinettvifter så fryktelig mye å hente tror jeg ikke det er, men alle bekker små. PSU: PSU har jeg tenkt å mounte som viftene, med unntak av at vekt holdes oppe i den ene enden av skumgummi/latex dekt ståltrå festet i til PSU og horisontal platen ovenfor. Skumgummien/latexen har såpass høy materiell tetthet at den burde kunne holde deler av vekten til PSU. Montering av Sidepanel: Det vil være ønskelig å få festet sidepanelet på en slik måte at det medvirker til designet strukturelle integritet. I og med at det ikke er noen indre rammeverk i kassen må sidepanelet medvirke til å opprettholde designets strukturelle integritet. Dermed vil feste anordninger med hengsler med magnet feste utgå. Jeg tror at å feste sidepanelet med 10mm bolter og tommelskruer i hvert hjørne vil være passende. Problemet er at tommelskruer blir noe stygt, men man må ofre noe =) Generell støydemping: Jeg har tenkt å benytte spikes som kabinettføtter, dynabel.no har noe fine enkle spikes som burde gjøre nytten. Det burde forhindre at vibrasjonsstøy overføres fra kassen til gulvet, om dette er et ekstremt tiltak er jeg usikker på, jeg tror ikke jeg har sett noen som har gjort noe lignende med et pckabinett men men. Hvorvidt vibrasjonen i kabinettet vil forplant seg til omgivelsene via beina er jeg usikker på, også hvor mye det er snakk om. For eksempel Antec P182 har gummiføtter, dette er en indikasjon på at spikes kan ha innvirkning på den totale støyen fra PC. Videre har jeg vurdert å ha en sand boks på toppen av kabinettet som for eksempel veier 10kg. Hvorvidt den vil medføre økt ytelse kontra kabinettets egenvekt på spikes er usikkert, men det vil i hvertfall medføre komplikasjoner i design (den bør være avtakbar). Videre vurderer jeg å dekke relevante flater på innsiden av kabinettet med støyisolerende materiale. Derfor må jeg finne ut hvilke frekvenser de viftene jeg er på utkikk etter opererer (ved 5v, 7v osv). Jeg håper det er noen sykt detaljerte viftetester rundt omkring på tinternet –forhåpentligvis vil viftetestene på xtremesystems.org forumet og spcr.com være av nytte. Dynabel.no har 2 varianter utviklet for bruk i høytalerkonstruksjoner. Hvorvidt disse er egnet til støydemping i et pc kabinett er usikkert, men kvm. Prisen for slikt er lavere en div. dempematerial pakker fra div. nettbutikker. Det er avhengig av hvilken bølgelengde støyen fra blant annet viftene opererer og hvis noen kjenner tester hvor slikt blir opplyst hadde det vært av interesse. Vi har våre stunder med galskap: For å gi innblikk i hvor langt jeg har tenkt på mulighetene for å redusere vibrasjonsstøy (denne form for støy er hater jeg virkelig) inkluderer dette å benytte samme oppsett for HDD som ovenfor, men at det henger i fjærer fra kabinettets "tak". Jeg har også "seriøst" vurdert å la hele kabinettet henge i gummi mountede fjærer fra en ytre struktur (som står på spikes) slik at kabinettet ikke tar i bakken og overfører vibrasjoner. Galskapen har ingen grenser Disse tilnærmingene blir for kompliserte og vanskelige å gjennomføre. Den største galskapen var nok et førsøk på å lage et kabinett med "sound traps" i begge ender, derimot tror jeg at jeg hadde måttet benytte delta vifter noe som ville medført ekstrem lyd isolering og dermed være upraktisk. Handleliste Component Item Qty. Dempe materiale spikes 4 " underlag spikes 4 " Dempematter 50x100x3cm 3 HDD oppheng gjengestang 1x100cm 4 " mutter 10mm 44 " MDF/trevirke 20x2x2cm 3 Feste for sidevegg Bolt 1x10cm 4 " skive for bolt 1x10cm 4 Vifter Nexus/noctua 120mm vifte 8 Viftestyring Sunbeam Rheobus 1 Div. gitter for vifter utvendig str. 120x120mm hull 8 Hovedkortbrett Lian Li LLMBT, Hovedkortbrett 1 HDD feste O-ring/pakning for rør 12 Div. En mengde Strips Nå i starten er jeg ute etter synspunkter rundt designet. Hva som er bra, hva som er mindre bra osv. Jeg er ute etter praktiske løsninger som vil minimere støyen som kommer fra de komponentene jeg har, det er, med unntak av vannkjøling, ikke aktuelt å bytte ut komponenter for å få en stillere build. Jeg må leve med de komponentene jeg har for nå. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Update 1: Prosjekt Stillhet. Da er det endelig tid for en stor update. I stikkordsform har jeg gjort følgende hittils: Redesignet kabinettet. Handlet inn material og de nødvendige komponenter.. Kappet material og satt sammen boksen. 1. Ny design. På grunn av dimensjonene til HK brettet til Lian Li og den generelle størrelesen på kabinettet valgte jeg å endre layouten av komponentene i boksen noe. HK blir ikke horisontalt, men vertikalt plassert ala Antec P182. Videre blir det to stykk vifter i topplata og noe forandring av antall vifter osv Disse illustrasjonene er ufulstendige, men bør gi et generelt inntrykk av hvordan resultatet blir. 2. Handle inn Material Til platemateriale benytter jeg 22mm gulvspon, den er relativt tung, så kassen vil nok veie like mye som et stort stål kabinett (eller mer). Jeg har handlet inn vifter og VGA kjøler hos datakjeden.no nexus viftene jeg var ute etter var langt rimeligere der en hos andre nettbutikker av en eller annen grunn. Det samme gjelder Thermalright Hr-03 GT vga kjøleren. Ellers har jeg handlet inn HK brett, viftestyring (Sunbeam Rheobus) og litt kabler fra microplex.no Av en eller annen grunn ble frakten på den lille ordren hos microplex nærmere 200 kroner, i grunn litt rart. 3. Kappet material og satte sammen boksen. Resultatet ble i mine øyne akseptabelt. Men det er behov for noe sparkling og pussing før grunning. Siden jeg benytter sponplater har jeg tenkt å grunne med maling. Før jeg eventuelt lakker/maler kassen. Jeg har ikke kappet hull til HK platen / eller IO panelet. Jeg har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal feste HK platen og siden jeg ikke har fått forsendelsen fra microplex ennå så er det bare å vente litt før jeg får målt nøyaktig. Hvis noen skulle lure. Jeg har ikke søkt sponsing for prosjektet mitt. Prosjektet er vel ikke i målgruppen for sponsing (minst mulig bling og lys). Det var det for denne gang. Kommentarer kan gis her Jeg har ikke allverdens med utstyr tilgjenglig kun; sirkelsag, stikksag, drill, pussemaskin. Men nok om det. Det er vel bilder folk er ute etter. Endret 21. juli 2009 av Heiglot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå