Gå til innhold

[Løst]Har jeg rett til å heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

Min Acer Aspire 5920G har vært på rep. 3 ganger med samme feil. Har jeg nå krav på å heve kjøpet? Hvis jeg har det, hva slags kilder bør jeg bringe med meg? Beklager hvis dette er et dumt spørsmål men jeg finner ikke helt frem i loven. Hva slags rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hva har feilen vært? Har feilen oppstått igjen, eller er maskinen nå i fungerende tilstand?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Da er saken grei. Selger har ikke anledning til å foreta mer enn 2 avhjelpsforsøk for samme mangel. Her har det blitt foretatt 3, og problemet er fortsatt ikke løst. Da dette ikke er en uvesentlig mangel, vil du ha krav på heving av kjøp etter forbrukerkjøpslovens §32.

Lenke til kommentar

Siden du har klart har krav på å få hevet kjøpet og pengene tilbake vil jeg gi deg et lite råd, selv om du ikke har bedt om det; Kjøp noe annet en Acer og Fujitsu-Siemens når du skal ha en ny.

 

En god HP (HP/Compaq - IKKE HP Pavillion) eller en Thinkpad er helt klart å foretrekke for en som bruker maskinen og ønsker å ha den i flere år.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Siden du har klart har krav på å heve kjøpet og få pengene tilbake vil jeg gi deg et lite råd, selv om du ikke har bedt om det; Kjøp noe annet en Acer og Fujitsu-Siemens når du skal ha en ny.

 

En god HP (HP/Compaq - IKKE HP Pavillion) eller en Thinkpad er helt klart å foretrekke for en som bruker maskinen og ønsker å ha den i flere år.

Hehe, jeg har tenkt det selv. Planlegger å kjøpe en annen pc på en annen butikk. Takk for tipset uansett!
Lenke til kommentar

Faen det gikk ikke. Burde jeg skjønt egentlig. De sa at de måtte sende den inn til vurdering om heving av kjøpet var mulig. Det har de jo allerede gjort en gang, men da kom de fram til at det ikke var nødvendig. Hva gjør jeg nå? Jeg har lite lyst til å gi fra meg pc'en i 2 uker for ingenting.

Lenke til kommentar
Faen det gikk ikke. Burde jeg skjønt egentlig. De sa at de måtte sende den inn til vurdering om heving av kjøpet var mulig. Det har de jo allerede gjort en gang, men da kom de fram til at det ikke var nødvendig. Hva gjør jeg nå? Jeg har lite lyst til å gi fra meg pc'en i 2 uker for ingenting.

 

De kan ikke nekte deg, så enkelt er det. Om de nekter så bryter de norsk lov, og du kan ta saken videre.

Det er tydelig at de gjør seg vrange, så du er nok nødt til å true dem med advokater el.

 

Ta en prat med dem og siter loven. (Forbrukerkjøpsloven)

 

§30

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. "

Lenke til kommentar

Skal dit med faren min i morgen. Er 15 år, så det er lett å havne i forsvarsposisjon da. Han var sur fra starten av, han selgeren så i morgen skal han få svi. :p Men en ting til, er Elprice eller Acer selger? For jeg kjøpte den på elprice, men Acer er jo de som har produsert den...

Lenke til kommentar
Skal dit med faren min i morgen. Er 15 år, så det er lett å havne i forsvarsposisjon da. Han var sur fra starten av, han selgeren så i morgen skal han få svi. :p Men en ting til, er Elprice eller Acer selger? For jeg kjøpte den på elprice, men Acer er jo de som har produsert den...

 

Elprice er selger, så du kan forholde deg til dem uansett. Om de forsøker å lure dere til å ta saken med Asus, så ikke gi etter. Dere har ikke noe kundeforhold med Asus og iht. loven er det Elprice som er "selger".

 

Etter så mye tull synes jeg du burde heve kjøpet og få pengene tilbake. Du kan også velge omlevering som betyr ny eller tilsvarende vare, men siden du har brukt så mye tid og vært uten pc over en tid flere ganger synes jeg du fortjener en kompensasjon.

Om du får pengene tilbake og legger de i en ny maskin vil du få en litt bedre maskin ettersom prisene har sunket.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Elprice er selger, så du kan forholde deg til dem uansett. Om de forsøker å lure dere til å ta saken med Asus, så ikke gi etter. Dere har ikke noe kundeforhold med Asus og iht. loven er det Elprice som er "selger".

 

Etter så mye tull synes jeg du burde heve kjøpet og få pengene tilbake. Du kan også velge omlevering som betyr ny eller tilsvarende vare, men siden du har brukt så mye tid og vært uten pc over en tid flere ganger synes jeg du fortjener en kompensasjon.

Om du får pengene tilbake og legger de i en ny maskin vil du få en litt bedre maskin ettersom prisene har sunket.

Takk for hjelpen! :) Jeg har tenkt nøye ang. ny maskin. Jeg skal få igjen pengene, og kjøpe en ny pc (annet merke) i en annen butikk.
Lenke til kommentar
Hva har de gjort med maskinen de gangene den har vært på reparasjon?
Første gang skiftet de tastatur og skjerm. Tyder på at de ikke fant feilen. Andre gangen kjørte de recovery, oppdaterte BIOS og drivere+windows+reg. Siste gangen byttet de hovedkort tror jeg.

Har det vært lang tid mellom disse servicene? Tror du at de byttet hovedkort eller vet du?

 

Dersom maskinen har fungert over lengre tid etter recovery, BIOS-oppdatering og driveroppdatering er sannsynligheten liten for at det er snakk om hardwarefeil. Dermed vil det heller ikke være noe krav om heving av kjøp.

 

Servicehistorikk er viktig når du ønsker å kreve heving pga gjentatte ganger med feil.

Lenke til kommentar
Har det vært lang tid mellom disse servicene? Tror du at de byttet hovedkort eller vet du?

 

Dersom maskinen har fungert over lengre tid etter recovery, BIOS-oppdatering og driveroppdatering er sannsynligheten liten for at det er snakk om hardwarefeil. Dermed vil det heller ikke være noe krav om heving av kjøp.

 

Servicehistorikk er viktig når du ønsker å kreve heving pga gjentatte ganger med feil.

Det var lang tid mellom første og andre gang. Andre gang, da de opptaderte BIOS gikk det én dag før jeg leverte den inn igjen. Pc'en har aldri fungert, jeg har bare vært for lat.
Lenke til kommentar

Nå kranglet jeg og pappa litt med elprice folka. De skulle ringe acer å få en bekreftelse. Det var alt vi fikk til. Men dette kommer nok til å gå vår vei! :) Og så kjøpte jeg ny pc i dag da. HP, på elkjøp. Mannen på elprice ble sur da, og sa at de pc'ene sugde like mye som acer, men men.

 

Takk for all hjelp jeg har fått!

Lenke til kommentar
Nå kranglet jeg og pappa litt med elprice folka. De skulle ringe acer å få en bekreftelse. Det var alt vi fikk til. Men dette kommer nok til å gå vår vei! :) Og så kjøpte jeg ny pc i dag da. HP, på elkjøp. Mannen på elprice ble sur da, og sa at de pc'ene sugde like mye som acer, men men.

 

Takk for all hjelp jeg har fått!

Hvis han blir tydelig "sur" for at du velger å legge igjen pengene dine borti gata hos elkjøp istedet for hans butikk så tror jeg ikke selgeren på elprice klarer å se seg selv i speilet uten å bli sinna heller. Er jo hans feil at han er sur tilogmed! Og å si at en annen maskin enn hans suger, huff.. Jeg får fnatt av slik oppførsel :/

 

 

*ta løpefart inn i veggen*

 

PS: Får håpe at din nye maskin fungerer bedre enn den gamle

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå vet jeg ikke hvordan det gikk med deg, men hvis feilene er slik som du har beskrevet her, så har du ikke krav på å heve kjøpet. Det at maskinen "fryser" "låser" seg, er ikke grunn nok for dette.

 

Det skal være feil på samme komponent 3 ganger, for å få heve kjøpet, f.eks harddisk, hovedkort, grafkort osv.

 

Jeg vet at med maskinen du har, så har det vært litt bios trøbbel, og at en reinstall med BIOS oppd skal rette opp den type feil.

Lenke til kommentar
Det skal være feil på samme komponent 3 ganger, for å få heve kjøpet, f.eks harddisk, hovedkort, grafkort osv.

Samme symptom som forårsakes av en hardwarefeil. Det trenger ikke være samme komponent. FTU har flere avgjørelser på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...