Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dodge RAM uten lastebillappen


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt litt på å kjøpe meg en dodge ram. eneste ulempen er at jeg ikke har lastebil lappen, en kollega sa at hvis jeg ble stoppet av politiet så ville straffen vært liten/ingenting. han mente også at hvis jeg skulle krasje så ville det ikke bli noen konflikter med forsikringsselskapet.

 

Tørr ikke kjøpe bilen før jeg er 1000% sikker på dette.

 

Noen her som har peiling ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må heller ikke glemme at med en Dodge Ram lett lastebil (Ram 2500-3500) så er det krav om hastighetsbegrenser.

De bilene som er "fritatt" (§1.15) fra denne ordningen har i alle tilfeller et krav om at du ikke skal kjøre fortere enn 90 km/t.

 

Det er heller ikke mulig å nedregistrere Ram 2500-3500 til varebil.

Lenke til kommentar

Kjører du en lastebilregistrert Dodge Ram uten å ha førerkort for det.. så da kjører du uten å ha førerkort for det. Da blir det jo en vanlig bot da, samt at du har store problemer hvis du skulle krasje. Ville ikke overrasket meg om det det ble full regress til forsikringsselskapet og store økonomiske konsekvenser hvis du skulle være så uheldig å skade et menneske.

 

Så skal du ha en slik bil, ville jeg lagt inn C1 Lett lastebil i de finansielle planene. Vet ikke nøyaktige summer, men det havner vel på rundt 20-25000,- ferdig hvis du har kjørt litt bil fra før (noen som har mer "nøyaktige" summer?).

Lenke til kommentar

Om du ser på finn.no under Dodge ram og søker på varebil får du de forskjellige prisene.

Jeg vil forøvrig ikke anbefale deg å kjøpe en med ettermontert gass-anlegg da motoren ikke er bygget for gassdrift.

 

Du får dessverre ingen Ram 1500 med dieselmotor.

 

 

edit :

 

Det ser ut til at du får den som 3-seters varebil også.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

uff ser ut som det blir vanskelig å få til dette her. tror jeg får nøye meg med en qashqai eller noe heller.

Eller litt offtopic men noen som kan anbefale en SUV til rundt 250 000 til familie på 3, helst automat, helst diesel. ikke til råning så trenger ikke supermotor :)

Lenke til kommentar

Qashqai hadde jeg valgt om jeg ikke mått ha med hunden, tittet en del på dem og de ser ganske bra ut.

Kom utmerket godt ut i krasjtester også, verdens høyeste score, 36,87 eller noe av 37.

 

Det er ganske små vinduer, mye jern, ser litt panzer ut, ikke rart den er sikker.

Lenke til kommentar

Alternativene for en 1500 lastebil er å kjøre opp til C1 (koster nok 15000+) eller å omregistrere til varebil (regn med å betale ca 25000). På biler som er pålagt fartssperre er jo sistnevnte ekstra gunstig, og bilen vil også ligge noe høyere i verdi med grønne skilter. På den anne side så er jo også C1 noe som kan være kjekt å ha. Du får beholde alle tre setene selv om bilen registreres som varebil, i tillegg til de andre fordelene med grønne skilter.

Lenke til kommentar

Noen som har mer info om C1?

Man drar til kjøreskolen og villa så sitter man i en 4t liten lastebil?

Og så? kjøre kan man jo, den er tyngre ja? Last-teori?

 

Synnes det er litt småkjipt at de som fikk lappen før 1978 kan kjøre 100t semitrailer, cruseship, boeing 747 og buss med henger.

Hvorfor er de så gode? På den tiden kjørte man sin egen bil til biltilsynet, så tok lappen, byene hadde kanskje en rundkjøring.

Endret av War
Lenke til kommentar
Alternativene for en 1500 lastebil er å kjøre opp til C1 (koster nok 15000+) eller å omregistrere til varebil (regn med å betale ca 25000). På biler som er pålagt fartssperre er jo sistnevnte ekstra gunstig, og bilen vil også ligge noe høyere i verdi med grønne skilter. På den anne side så er jo også C1 noe som kan være kjekt å ha. Du får beholde alle tre setene selv om bilen registreres som varebil, i tillegg til de andre fordelene med grønne skilter.

 

dama skal også kjøre bilen så at begge tar lastebillappen vil gjøre hele saken til : ikke verdt det.

 

 

Qashqai hadde jeg valgt om jeg ikke mått ha med hunden, tittet en del på dem og de ser ganske bra ut.

 

Jeg har også hund. Er det altså ikke plass til en hund baki bilen hvis man fjerner hattehylla?

 

Mest gunstige ville vært en bil med plass til både bikkje og barnevogn i.

Litt derfor jeg planla dodge ram, der bikkja og barnevogna kunne vært bak hvor setene er fjernet, og mamma pappa barn fremme. Og lasteplanet fullt med capri sonne på vei hjem fra tyskland :p

Lenke til kommentar
Synnes det er litt småkjipt at de som fikk lappen før 1978 kan kjøre 100t semitrailer, cruseship, boeing 747 og buss med henger.

 

Nå tror jeg du blander årstall. Min far (født på 40-tallet) er blant de siste som fikk lapp uten vektbegrensning, og iom. at han kjørte lastebil ved siden av studiene kan ikke dette ha vært noe særlig senere enn 1970. Selv da fikk han ikke uten videre lov å kjøre buss, hans opprinnelige førerkort ville vel i dagens system vært noe sånt som ABECE, kanskje også D1E. Dagens internasjonale bokstavsystem ble innført i Norge i 1979, men vi hadde nasjonale begrensninger før dette.

 

Han har forøvrig også førerrett på cruiseskip, i motsetning til de fleste på hans alder og opp, men det er pga. styrmannsskole og mye fartstid, ikke gammel nok billapp, og noen 747 har har ikke utsjekk på :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svigers lapp er helt vanlig klasse B oppkjøring flr 1979.

Semitrailer opp til 20t osv.

 

Kan hende den gamle vektgrensen da var 20 tonn. Vogntog kan i Norge veie 50 tonn, så hvis hans førerkort er begrenset til 20 tonn er det absolutt ikke så fritt frem som du ga inntrykk av i forrige innlegg, og mer begrenset enn hva man får kjøre med C/CE av dagens type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...