Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det på tide med en Norsk superbil?

En noe useriøs undersøkelse.  

27 stemmer

1. 1. Burde Norge komme med ett svar på Koenigsegg?

• Ja.
      14
    • Nei.
      9
    • Vet ikke.
      1
    • Dumt spørsmål. Sats heller på biler som "Think".
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. La "Söta bror" holde på med Koenigsegg. Nordmannen Bård Eker eier 49% av bilmerket likevel. Om vi styrker vår posisjon som underleverandør til større, langt mer bærekraftige selskap som satser på miljøvennlighet og sikkerhet, tror jeg vi har sikret oss en god fot innenfor bilbransjen. Deretter kan vi begynne å diskutere hvorvidt Norge bør ha et eget bilmerke.

Lenke til kommentar

Det største problemet i Norge er at vi mangler underskogen av selvbyggere og småprodusenter, altså et bilmiljø. Dermed mangler vi arbeidsfolk som er vant med å bygge biler. Det å snekre møbler eller det å bygge skip og oljeplattformer gir ingen overførbar arbeidskompetanse. Biler er noe helt annet.

Men hvis vi hadde hjemkalt alle de nordmennene som nå jobber i utenlandsk bilindustri hadde vi helt sikkert hatt all den knowhow vi trengte for å konstruere, designe, utvikle og produsere en hvilken som helst biltype, inkludert superbiler.

I tillegg trenger man nok risikovillig kapital. Og jeg tviler egentlig mest på den biten.

Biten med norske myndigheter er jeg ikke redd for, det finnes allerede to elbilprodusenter i landet vårt (Think og Buddy), de har ryddet opp i byråkratiet såpass at det å starte en tredje bilprodusent burde gå helt greit.

Lenke til kommentar
Produsere noe som er dyrt fra før av, i norge = insanely overpriced

Men joda, for all del. Hadde vert gøy og se hva de klarte å koke sammen

Produksjonen hadde ikke nødvendigvis måtte vært i Norge. Så lenge bilen var designet av norske bildesignere og ingeniører og ble bygd deretter, hadde det vært ett norsk bilmerke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...