Rim Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Brant Win7 x64 RC på en DVD men den var fucka så jeg mounta imaget og kopierte innholdet over til en eSATA disk og gjorde den bootable. Installerte fra den og alt var good shit men når jeg plugger ut eSATA disken og rebooter så får jeg opp "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media". Dersom eSATA disken er tilkoblet kan jeg velge mellom Win7 og Win7 Setup. Visstnok så fucker win7 opp installasjon fra eSATA disk og legger boot-recorden på eSATA disken istedet for Win7 partisjonen så jeg trenger litt hjelp til å gjøre Win7 partisjonen min bootable. Dersom jeg bruker Bootsect.exe fra Win7 installasjon i CLI så får jeg melding access denied selv om jeg er administrator. Jeg har bare en SATA disk (og en ekstern eSATA disk) som har to partisjoner hvor den ene har Win7 og den er blank så det er ingen multiboot e.l. der. Jeg har også sjekket BIOSen og at win7 partisjonen står som boot device. Halp. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Ingen som kan hjelpe her? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg forstår ikke helt alt det ..fucka-fucker relevanse i en win7 sammenheng, men det er greit nok. Til problemet: Du har mange muligheter å ordne på det, og siden du nevner bootsect.exe, du viser at du er interresert å fikse problemet , slik det skal fikses, dvs å bruke verktøy du har tilgjengelig, og det er veldig bra. Nr 1 handling hos deg, vil være å bekrefte i hvilken type partition har du installert Win7. Om ikke win7 er installert i en primær partition, du er avhenging at en primær partition er å finne på disken som du ønsker å være din system disk. Som regel, vil en bilde fra Diskbehandling hjelpe alle. Alle Nr etter nr 1 er totalt avhenging av nettopp nr 1. ...vi venter Lenke til kommentar
Rim Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Problemet mitt er at Win7 partisjonen ikke er bootable (Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media) og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre den bootable. Jeg har bare to partisjoner så ja, Win7 partisjonen er den primære men hvor finner jeg Diskbehandlings-vinduet du vil se? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Klikk ...Start Høyreklikk...Computer Klikk..Manage Klikk ...View (overst på meny) Klikk ...Customsize Fjerne merking på ...Action pane Klikk..OK Klikk på Diskmanagment (under Storage på venstre side) Nå vil du se diskene og partitioner (farge merknader nederst forteller hva er hva) Endret 13. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Det var fint. Nå vi kan starte med det som er enkelt: -kopiere bootmgr file inn til C: (bootmgr file finner du i din system disk som er den F:, eller i din mounted win7 iso. -kopiere Boot folder fra din mounted win7 iso inn til C: -Åpne den boot folder du har nettopp kopierte i C: og slett BCD file. ------------------------------------------------------------------ For at du skal forstå mer av det: -åpne cmd i win7 som admin. (hvis du skal bruke cmd en del, så vil det være greit å: Klikk ...Start, klikk...all Programs, klikk ...accessories, høyreklikk..Command Prompt, klikk...Pin to Start menu, klikk..back. Klikk...Start, og du vil se at command promt er der, og med å høyreklikk å velge..Run as admin, vil du komme til administrator mode. ------------------------------------------------------------------ Ok prøve på det her og bekrefte eller avkrefte, før vi går videre. (noe annet jeg lurer på: Hvilken feilmeldning får du når du prøver å boote fra din brent Win7 DVD plate?) Endret 13. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Rim Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg kopierte bare i windows istedet for cmd, men det går vel greit? Når jeg kjører cmd som administrator og prøver å kjøre bootsect får jeg fortsatt access denied. /force gjorde ingen verdens ting. (?) C:\>bootsect.exe /nt60 c: /mbr Target volumes will be updated with BOOTMGR compatible bootcode. C: (\\?\Volume{d982759e-6cba-11de-84f3-806e6f6e6963}) Updated NTFS filesystem bootcode. The update may be unreliable since the volume could not be locked during the update: Access is denied. \??\PhysicalDrive0 Successfully updated disk bootcode. Bootcode was successfully updated on all targeted volumes. Litt tvetydig melding der. Er litt usikker på hva kopiering av boot folderen skulle gjøre? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Ok vi sier at du har en gyldig mbr code, Bootsector antar vi at den var i orden siden du bruker den partition. BOOTMGR ------ER DEN KOPIERT TIL C: Hvis ikke , kopiere den. Du trenger å merke den C: som active partition. Og så må du teste alt det, ikke sant? Reboot med disken valgt som bootdevice, (kople fra den andre, hvis du er usikker) og si om feilmeldning du hadde før forandres. ------------------------------------------------------------------------------------------- Boot folder vil du finne ut senere hvorfor. Endret 13. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Ok vi sier at du har en gyldig mbr code, Bootsector antar vi at den var i orden siden du bruker den partition. Mja, det er det *jeg* er litt usikker på. Iflg googlinga mi så legger Win7 boot-record på eSATA partisjonen istedet for Win7 partisjonen (c:). BOOTMGR ------ER DEN KOPIERT TIL C: Hvis ikke , kopiere den. Jepp, la den til desktop og navigerte meg i cmd til den. Du trenger å merke den C: som active partition. Ok? How? Og så må du teste alt det, ikke sant? Reboot med disken valgt som bootdevice, (kople fra den andre, hvis du er usikker) og si om feilmeldning du hadde før forandres. ------------------------------------------------------------------------------------------- Boot folder vil du finne ut senere hvorfor. Fikk samme feilmelding (aka ingen bootdevice). Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 La den googlinga di være i fred, vi kan utrede mye-mye mer her, enn du tror. (vi vet hva vi skal gjøre, og vi vet hvorfor, og hva forventer oss.) Hordan merker jeg en primær partition som activ? -Man går i Diskbehandling, høyreklikker på partition det gjelder og velger Merk som active. -eller man bruker Diskpart i cmd for å utføre det, eller du kan bruke en diskeditor for manuelt å merke den, eller avmerke den) (man kan ha kun en primær partition som active per disk.) Det er helt nødvendig å merke den C: som active. Jepp, la den til desktop og navigerte meg i cmd til den. Hva mener du med det da? Bootmgr.exe SKAL kopieres inn i C:. (enable for skjulte systemfileme osv, fra folderoptions i kontrollpanel, hvis du ønsker å se på det.) Når du har utført alt det, skal du bruke bcdedit.exe for å editere BCD file, og for å exportere BCD file du har i H: til \boot folder i C: Jeg skriver ikke om alt du skal, nettopp fordi du får hjelp her, etter hvert du utfører forandringer, og dermed ikke risikere at du gjør feil. I tillegg har du ikke gitt, svar om: -hva er det som feiler med din Win7 DVD plate? Det er noe du burde ha, ikke bare for å installere, men for å senere, eventuelt bruke, recovery console for å utføre diverse handlinger. Om du ikke ønsker DVD plate, så kan du bruke Usb stick. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 La den googlinga di være i fred, vi kan utrede mye-mye mer her, enn du tror.(vi vet hva vi skal gjøre, og vi vet hvorfor, og hva forventer oss.) Jada, googlinga var før jeg postet her - jeg stoler på deg nå. [...]Det er helt nødvendig å merke den C: som active. Done Hva mener du med det da?Bootmgr.exe SKAL kopieres inn i C:. (enable for skjulte systemfileme osv, fra folderoptions i kontrollpanel, hvis du ønsker å se på det.) Sorry, var litt over sjarmerende beruset når jeg prøvde meg på den. Jeg snakket om bootsect.exe men nå er altså bootmgr flyttet til C:. Når du har utført alt det, skal du bruke bcdedit.exe for å editere BCD file, og for å exportere BCD file du har i H: til \boot folder i C: Jeg antar at du kommer mer info her? Tok en titt og det er det som kommer nå: C:\>bcdedit Windows Boot Manager -------------------- identifier {bootmgr} device partition=F: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {current} resumeobject {d6192d8e-6b8d-11de-96ce-8e017a1ab7d1} displayorder {current} {7619dcc9-fafe-11d9-b411-000476eba25f} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 30 Windows Boot Loader ------------------- identifier {current} device partition=C: path \Windows\system32\winload.exe description Windows 7 locale en-US inherit {bootloadersettings} recoverysequence {d6192d90-6b8d-11de-96ce-8e017a1ab7d1} recoveryenabled Yes osdevice partition=C: systemroot \Windows resumeobject {d6192d8e-6b8d-11de-96ce-8e017a1ab7d1} nx OptIn Windows Boot Loader ------------------- identifier {7619dcc9-fafe-11d9-b411-000476eba25f} device ramdisk=[boot]\sources\boot.wim,{7619dcc8-fafe-11d9-b411 -000476eba25f} path \windows\system32\boot\winload.exe description Windows Setup locale en-US inherit {bootloadersettings} osdevice ramdisk=[boot]\sources\boot.wim,{7619dcc8-fafe-11d9-b411 -000476eba25f} systemroot \windows detecthal Yes winpe Yes ems Yes Her står jo f: som er feil men er litt usikker på hvordan jeg endrer den. I tillegg har du ikke gitt, svar om:-hva er det som feiler med din Win7 DVD plate? Det er noe du burde ha, ikke bare for å installere, men for å senere, eventuelt bruke, recovery console for å utføre diverse handlinger. Om du ikke ønsker DVD plate, så kan du bruke Usb stick. Det ble CRC-feil på den når jeg brant så jeg kommer nok til å brenne en ny en på litt lavere hastighet. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei igjen. Det er viktig at BCD file er i en \boot folder i system partition. Du har nå en system partition i den eSata, og en som du er i ferd med å fullføre i C: Du ønsker ikke å forandre noe i BCD file som du har i den externe, siden den kan brukes til du blir ferdig. BCD file kan vi lage self, ut av ingenting, dvs at vi lager alle de entries du ser der. Men hvorfor skal vi gjøre det, når vi allerede har den.? Det vi gjør er å exportere BCD file Fra F:\boot eller H:\boot til C:\boot. -Lage først en folder named boot i C:. (bcdedit.exe kan du bruke rett som den er, fra hvilken som helst plassering, men de kreves at /store brukes for å indetifisere hvor vi skla forandre, hva) ------------------------------------------------------------------------------------------ Handlinger for deg: -om du ikke har en folder named boot i c: , så lage en slik folder. Deretter åpner du cmd as admin i Win7. (her tenker at den eSata er koplet på og at den er din system) og skrive: bcdedit /export C:\boot\bcd og tast Enter. Du beholder CMD åpen, samtidig som du utførsker at det er å finne en BCD file i din C:\boot folder. Hvis ja, skrive en ny commando linje i cmd: bcdedit /store C:\boot\bcd -enum all og tast enter. (du ser her at vi må beskkrive hvilken BCD vi ønsker å kontrollere og å edietere,) For å forandre noe i den C:\boot\bcd file, dvs partition for bootmgr, skriver vi: bcdedit /store C:\boot\bcd /set {bootmgr} device partition=C: og tast enter. Kjør igjen bcdedit /store C:\boot\bcd -enum all for å bekrefte at det er riktig kjør igjen bcdedit /emum all for å bekrefte at at originalen i F: eller H: er uforandret. Restarte med eSata frakoplet. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Nydelig, mange takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå