Fløffy Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det kjem ein form for høgfrekvent piping frå datamaskina mi. Eg anar ikkje kva det kan vere... Nokon som har nokre forslag? Specs: Bzerk 500 watt PSU Q6600 Asus P5E Asus Geforce 8800gt diverse hdd, 5stk. Lydkort Takkar for svar ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Høyst sannsynlig er det en naturlig lyd som ikke stammer fra en direkte feil i systemet. Først kan du sjekke viftene. Sett en pekefinger forsiktig i midten av en vifte, slik at du får ned turtallet. Lyden er der enda? - Gå videre til neste vifte! (Gjør også dette på skjermkortet og eventuelt chipset). Hvis det ikke er viftene som har skylda, er det nok en eller flere av harddiskene. Hvilke(n) harddisk(er) det gjelder er relativt greit å finne ut av. Bare prøv en av gangen. PSU-en kan du lytte til. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvilket skjermkort har du? Fra mitt Gtx285 kommer det en form for meget høyfrekvent piping, dog nesten ikke hørbart. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Har prøvd å stoppe alle viftene. Virkar som om lyden kanskje kjem frå PSU eller grafikkort. Kan og muligens vere ein gammal hdd? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Sansynligvis fra skjermkortet. Så vidt jeg forstår sliter hele 8800 og 200 serien fra nvidia med piping fra spenningsregulatorene på skjermkortet. Ikke farlig, bare plagsomt. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Vist det ikkje utgjer nokon fare slik at skjermkortet sluttar å virke kan det no berre vere.. Teinkte vist ein komponent var på veg til å ta kvelden var det kanskje greit å få tak i ein ny ein før det stoppa helt. Men vist alt er som "normalt", så er det ikkje noko problem ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Kan komme av høyfrekvente kapasitatorer på skjermkort eller hovedkort lager en sånn strøm lyd.. helt ufarlig. Hvis det er fra PSU så er den blitt gammel eller defekt og sliter med å forsyne med pcen med strøm. MSI GTX 285 lager slik lyd, kommer av at kapasitatorene er av høy kvalitet. men kan være plagsomt. Endret 18. juli 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 I følge PSU calc skal pc'n bruke ca. 368W. Dermed har straumforsyningen på 500w mykje å gå på så ustabile spenningar og høg rippel skal i teorien ikkje vere noko problem. Men med tanke på at straumforsyningen bjønar og bli nokre år er den kanskje moden for utskifting. Eg har ikkje opna den og sett etter tegn som dorlege kondensatorar feks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det kan også være noe i den som vibrerer, uten at dette er farlig eller ødeleggende av den grunn. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 i Switchmode forsyninger kan det lett skapes vibrasjoner i trafoen. dette er grunnen til at spesiellt gamle crt skjermer piper med høy frekvens. rundt 13-20khz. i fjor på vg2 data og elektronikk fiksa vi 2 skjermer på klasserommet for dette ved å kile inn tannpirkere mellom trafo og kretskort for at ikke vibrasjonene skulle forplante seg slik at det ble piping ifra det. men det er ikke alltid lurt å styre inne i PSU uten å ha peiling. det kan også være en dårlig disk. jeg hadde en gammel disk som starta å pipe ved read/write og den tok kvelden en stund etter den starta. så pipende disker er ofte et tegn på at de snart dør. (har jeg i alle fall hørt) -Weebl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå