Gå til innhold

Var Mao bra for Kina?


Falenas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er jeg egentlig ikke sikker.

Kommer ann på hva man legger i det.

 

Viss man mener det som i at maos revolusjon(som var ektremt blodig) var bra for kina, vel kina begynner å komme seg og vil gå forbi både eu og usa ganske snart viss noe ikke ektremt spesielt skjer.

 

Problemet er jo, hadde mao levd i dag ville det strenge komunistiske styret fremdeles vært i gang noe som helt sikkert ville føre til dårlige utvikling om ikke helt kolaps av øknomien.

Men historien er en lærings prosses, revolusjonen var kanskje ikke spesielt bra i seg selv, og mao var ikke en snill man, men når man tar det hele sammen, med revolusjonen, mao, maos død og tilslutt så får man kina vi har i dag, ja da var det kanskje ikke så ille.

 

Men det kommer da opp to spørsmål

 

1. Finnes det noe som er bra nok for at 30-100 000 000 mennesker måtte dø for det, jeg vil si nei, selv om kina kommer seg nå, er de 100 000 000 veldig bittert og jeg kan virklig ikke finne noe som er vært verdt så mange døde

2. Hvor stort og sterkt ville kina vært i dag om mao hadde tapt, og kina begynnte som et kapitalistisk eller blandings økonomisk land etter ww2. Ville de greie å bli supermakt, eller ville antall mennesker og fatigdommen bare bli værre, kapitalisme har aldri vært spesielt bra til å ta vare på svake og fatige.

Lenke til kommentar

Mao frem til rundt 1956-58 var en av de største lederne i Kina`s historie. Han konsoliderte makten, han fikk hele Kina over på samme skriftspråk og han sto opp mot USA i Korea-krigen.

 

Mao post-1958 var en katastrofe da hans politikk sulta ihjel millioner av Kinesere i "The Great Leap Forward", forfølgelse, fengsling og drap av intellektuelle og ikke-kommunister, for og ikke snakke om borgerkrigen han lagde da han prøvde å karre til seg makten igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...